Gammal installationsritning

02 aug 2011 20:16 #1 av Friedrich Lossien
Tänkte dela med mig av diverse gamla roliga grejer som jag samlat på mig genom åren och har sittandes/liggandes på jobb. Gör som så att jag startar en ny tråd i veckan eller så med de mest intressanta grejerna jag har liggandes eller de grejer jag har lite funderingar kring. Ska även försöka få med så mycket jag vet om de olika grejorna.
Vill även passa på att tacka Per Wendt för hans fina samling och kunnande vad gäller historisk elmaterial. Hatten av för dig! :tummeupp:

Först ut får bli en ritning från 1912! Vad jag fått veta var det så att elverket förr hade ritningarna på alla installationer i staden (iaf Malmö då). Den här hittades vid en kontorsflytt och måste blivit kvar på firman när elverket slutade hålla ritningar. Alternativt blev den lånad på obestämd tid B)



Det är inte mycket som ändrats vad gäller ritsättet under alla dessa år.
Bilagor:
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2011 18:13 #2 av Ronnie Lidström
Snyggt! Fanns inte många datorprogram på den tiden. Tror inte man ändrade på ritningarna 20gånger innan ens bygget var klart som man gör nu :whistle:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2011 18:13 #3 av Per Wendt
ser fram emot vad du har i gömmorna...

ang. ritningen, det huset står väl kvar än idag, tillsammans med ett spegelvänt systerhus?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2011 18:18 #4 av Per Wendt
en skillnad jämfört med moderna ritningar var att vägguttagen ritades åt andra hållet, likt kvinnobröst liksom...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2011 18:22 #5 av Ronnie Lidström
Lite svårt att se. Friedrich kan du lägga upp en till bild fast inzoomad någonstans där det är mycket elsymboler?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2011 20:36 #6 av Friedrich Lossien
Helt rätt Per, det står kvar och där är även ett systerhus. Flygfoto.

Får ursäkta bildkvalitén. Jag har en gammal osmart mobil vars kamera har sett bättre dagar. Ska låna en riktig kamera och ta ett par nya foto. Jag återkommer! :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 aug 2011 17:00 #7 av Friedrich Lossien
Nu blev det ingen riktig kamera den här gången heller, men ett par inzoomade bilder iaf.



Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 aug 2011 19:18 - 04 aug 2011 19:19 #8 av Ronnie Lidström
Vad är detta för apparat?



Lamputtag med brytare kombinerat?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 aug 2011 19:55 #9 av Joakim Sundström
Kan det vara ett uttag med sladdansluten lampa? Verkar inte omöjligt om man ser till hur uttagen ritades...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2011 10:35 #10 av Per Wendt
jo, det verkar var en kombinerad brytare/vu (där brytaren styr uttaget) och kunde se ut så här:
en dansk LK-brytare, var vanliga i Malmö



Det verkar inte som det fanns en enhetlig symbolstandard över hela Sverige 1912, så här ritade Stockholms Elektricitetsverk, observera att det hette "väggkontakt" vid denna tid.



kunde se ut så här i verkligheten

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2011 19:43 #11 av Friedrich Lossien
Fanns väl inga lamputtag på den tiden? Alla hus från den tiden och en bra bit framåt som jag varit i har bara haft rör som kommit ut från taket, vilket måste betyda att alla lampor på den tiden var fast installerade.
Detta för oss till nästa fråga; När dök lamputtagen upp? :)

Har sett en liknande symbol som den Ronnie la upp, fast där var ingen cirkel utan "brytaren" var ritad direkt på uttaget och det betydde att det var brytare och uttag i ett, där brytaren bröt uttaget.
Tror man började rita uttagen som vi ritar dom idag nån gång på 60-talet.

Den här installationen måste väl nästan ha varit gjord med knoppledning?
Det som ser ut som ett konstigt M bredvid centralerna bör väl vara elmätare?
De streckade linjerna indikerar vilken lampa brytaren ska tända/släcka. Sånt får man väl räkna ut själv idag :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2011 19:57 #12 av Per Wendt
lamputtagen kom 1915, introducerade av Svenska Elektricitetsföreningen SEF(samma förkortn. som dagens Elektrikerförbund), benämnd "kronkontakt", utrustad med tre stift för att kunna tända ljuskronan i olika "steg" tex. 2, 3 eller 5 ljuskällor. Därifrån kommer benämningen "kronbrytare" som det heter än idag.
Jag tror inte installationen var gjord med knoppledning, då skulle det ritats ut på ritningen med "PK" porslinsknapp vid varje linje. Det var nog istället infällda Bergmannsrör "B-rör" i mässing och utvändiga apparater på träsockel (sockeln var för att underlätta inkopplingen och samtidigt bara behöva en fästskruv i tegeln.





Bilagor:
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Friedrich Lossien, Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 aug 2011 20:19 #13 av Ronnie Lidström
Ah.. "Kronbrytare"..

Man lär sig nåt nytt varje dag :side:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 aug 2011 11:00 #14 av Friedrich Lossien
Än en gång briljerar du Per :)
Trodde inte att lamputtagen kom så tidigt. Hade gissat på 40- eller 50-tal.
Du får ta och skriva din artikel om infällda system också Per. Jag är riktigt sugen på att läsa den! :)
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 jan 2016 22:03 #15 av Torbjörn Forsman
Som synes på bilden i #12 har de gamla lamputtagen en pil som markerar en av polerna. Vad tänkte sig SEF från början att den ska markera? Nolla, tändtråd #1 eller något annat?

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2016 12:08 #16 av Electrum

Torbjörn Forsman skrev: Som synes på bilden i #12 har de gamla lamputtagen en pil som markerar en av polerna. Vad tänkte sig SEF från början att den ska markera? Nolla, tändtråd #1 eller något annat?

Ev var pilen endast till för att indikera hur kontakten skulle vara vriden för att bli rätt ansluten?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2016 17:43 #17 av Stefan Ericson
Jag har alltid sedan 70 talet, lagt nollan mot pilen. Det är vad jag lärde mig då.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2016 19:04 #18 av Electrum

Stefan Ericson skrev: Jag har alltid sedan 70 talet, lagt nollan mot pilen. Det är vad jag lärde mig då.

Det verkar ju rätt vettigt. Gör man så konsekvent så, så blir kontakten aldrig fel insatt om man sätter ihop den pil mot pil.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.588 sekunder