Fördelningsnät anno 1921

19 nov 2013 21:23 #1 av Torbjörn Forsman
www.ekeving.se/r/MATN/KRV/Ebr_17516.jpg

Så här såg Uddeholmsbolagets nät ut på den tiden. 25 Hz trefas, uppenbarligen 12 kV förutom Skoghallslinjen där man hade 50 kV.

En intressant sak är att den egna järnvägen matades med 2 x 16 kV via Scottkopplade transformatorer, på så sätt fick man ut två enfasmatningar med 90 ° fasskillnad som drev var sin bansträcka och på så vis blev väl snedbelastningen på trefassidan lite mindre än om man hade delat in sträckan i sektioner som matades med en fas var direkt från trefasnätet.

Ventilavledare var inte uppfunna på den tiden, åskskyddet ordnades med mer eller mindre märkliga kombinationer av ljusbågshorn och fasta motstånd, samt en och annan luftlindad spole i serie med känsliga apparater.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Johannes Hammarstedt, Jimmy, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2013 16:00 #2 av Magnus
Svar från Magnus i ämnet Fördelningsnät anno 1921
Forshult har jag sett insidan på, både det moderna ställverket och kraftstationen. Transformatorstationen finns inte kvar, är väl ersatt av de moderna ställverk o marktrafo som står där.
Fast denna bild måste va från innan Deje och Mölnbacka kraftstationer ingår i Uddeholmsbolagen? Fast ändå, Karlstad fick ju kraft från Deje kraftstation långt innan 1921 om jag inte minns fel?

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg