Hur man monterar gamla porslinsstickproppar

30 aug 2013 20:32 #1 av Torbjörn Forsman
Alla har vi väl sett en eller annan uråldrig porslinsstickpropp, förmodligen med rester av en rund tygisolerad kabel eller något HVG-liknande som hänger i slamsor och ser ut att i bästa fall ha varit monterad av en halvblind klåpare med långt framskriden parkinson.

Men faktum är att det går att få en viss dragavlastningsfunktion även i sådana uråldriga stickproppar, se här! (länk på tyska) www.radiomuseum.org/forum/alte_netzstecker_zugentlastung.html

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg, Per Wendt, Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 sep 2013 17:38 #2 av Per Wendt
Tack för länken Torbjörn, ja det där med dragavlastning var väl lite si och så i början, i pendelbelysningar brukade man slå en knut i tak-koppen t.ex.

Jag har plockat fram några äldre proppar från min samling för att visa några varianter på lösningar, försöker om möjligt att alltid spara en bit originalledning också just för att se hur man gjorde då.

Det är egentligen bara den sista proppen där möjlighet finns för avlastning, men här har man hoppat över detta…

ca 1910-talet


ca 1910-talet


ca 1910-20-talet


ca 1920-30-talet
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Bo Siltberg, Torbjörn Forsman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 okt 2013 17:22 #3 av Per Wendt
här en riktigt gammal propp där man löst avlastningen genom ett bra grepp istället:

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 okt 2013 17:31 #4 av Per Wendt
finns även den här fiffiga lösningen idag för att få ut proppen ur uttaget utan att dra i sladden, säljs nog inte i Sverige dock?

Bilagor:
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson, Magnus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 okt 2013 15:25 #5 av Olle Andersson
Nu kommer jag som målar fan på väggen :)

Det fiffiga uttaget ser i min värld något farligt ut... Jag ser framför mig hur man försöker rycka ur en stickpropp med last på och som inte blir helt utryckt. Sen så står den där med glappkontakt och gnistrar...

Sen ser den lite väl klen ut? Frågan är hur många gånger man kan trycka innan den går sönder

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 okt 2013 17:17 - 14 okt 2013 17:19 #6 av Christer Djerf
Man kan ju modifiera den lite och sätta en solenoid som med KRAFT skjuter ut stickproppen.....:evil:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 okt 2013 20:50 #7 av Lars Blomkvist
Bättre med knapp än kärringutdragningar i sladden som vi säger i sthlm, hö hö

Den som inte söker finner inga svar :) ibland
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.382 sekunder