fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Fi-uttag
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Fi-uttag

Fi-uttag 11 aug 2013 14:32 #1

• Per Wendt
  • ( Användare )
  • Senior
I början av 1960-talet fanns denna som ett komplement till ”vanliga” ojordade och jordade uttag.

Vid denna tid var det endast fast anslutna maskiner (alltid 3-fas?) som var godkända i fuktiga utrymmen och som skulle skyddsjordas, sedan kom 1-fasiga lite mindre maskiner som var dubbelisolerade, med gjuten ”Fi-propp”, som passade i uttagets speciella form.

Varför valde man ett tredje system? Hur länge användes dessa? Någon som vet?

Orden ”Fi-propp/ Fi-uttag” är min egna benämning, de hette kanske något annat?

Söker en propp till mitt uttag, nog svår att få tag på då de förmodl. skrotades med maskinen…

IMG_9996_20.jpg

IMG_9912-001_20.jpg
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund, Torbjörn Forsman, Michell Andersson

Re: Fi-uttag 16 okt 2016 21:19 #2

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Var dessa uttag godkända att använda utan jordfelsbrytare?

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.

Re: Fi-uttag 17 okt 2016 08:41 #3

Ja, på den tiden förekom jordfelsbrytare praktiskt taget inte i bostadsinstallationer i Sverige.

Jag har förresten en känsla av att jag kan ha en kabel med en pågjuten sån där stickpropp någonstans, får hålla ögonen öppna när jag rotar i de djupaste gömmorna framöver.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Re: Fi-uttag 17 okt 2016 09:12 #4

• Electrum
  • ( Användare )
  • NU ONLINE
  • Forum-kung!
Patrik Hedlund skrev:
Var dessa uttag godkända att använda utan jordfelsbrytare?

//Patrik

Ja om det endast fanns dubbelisolerad utrustning med sådan stickpropp tyckte man kanske att det var tillräckligt säkert. Men frågan är om det inte kanske fanns ytterligare lite hårdare krav ändå.

För annars skulle det som att det skulle vara tillåtet med klass II eurouttag i badrum helt utan JFB.

I vilket fall har jag sett ett sådant här uttag någon gång, och undrat vad i he*e det var för uttag, något från utlandet? typ ...
Men inte verkar dom vara vanliga inte, kan inte ha satts upp så många.
"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.24 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa