Personer med företagsbil riskerar skattesmäll

14 sep 2011 18:52 - 14 sep 2011 19:55 #1 av Ronnie Lidström
Enligt denna artikel i Elinstallatören så vet de flesta som har tillgång till företagsbil inte om vilka skatteregler som gäller samt vilken redovisningsplikt man har!

En ny undersökning bland 1 200 svenskar med tillgång till en företagsbil visar att det råder stor okunskap kring skatteregler och redovisningsplikt. Uppskattningsvis smiter 103 000 personer från skatten, vilket innebär att samhället går miste om 3-4 miljarder årligen.

Enligt Skatteverket ska en medarbetare som lånar firmabilen i mer än sammanlagt 100 mil eller vid mer än tio tillfällen betala förmånsskatt. Detta gäller även till och från jobbet.
I en färsk undersökning gjord av Norstats på uppdrag av Abax uppger nästan varannan person som har tillgång till en företagsbil i jobbet att den även används privat. Och nära 40 procent av dem som använder företagsbil struntar i att föra körjournal, trots att de är skyldiga att redovisa hur bilen använts vid en skatterevision.


Läs mer:
--> Hela artikeln på Elinstallatören
--> Information om bilförmån osv från Skatteverket

Andra trådar här på fluxio.se som tar upp ämnet:
--> Servicebilen som förmån
--> När måste man föra körjournal?
--> Att ha tjänstebil. Vad gäller? Förmånsvärde osv


Hur funkar det på ert företag? Kör ni servicebilen hem? Utgår ni från hemmet? För ni körjournal?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 sep 2011 19:12 #2 av Patrik Hedlund
Bilarna står i vårt parkeringshus (där vi även har vårt lager), så man utgår där ifrån varje morgon. Förbjudet att ta hem dem. Körjournal förs, ja.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 sep 2011 19:16 #3 av Mattias
Vi får leasa våra bilar om vi vill. Men det känns väldigt bra att man kan åka hem med bilen o åka var man vill med den. Vi får ju föra körjournal för det vi kör privat o på arbetet. Det funkar bra på det sättet men det är ju synd bara att man har en Ford transit. Familjen får ju inte plats. :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 sep 2011 19:51 #4 av Åke Gustafsson
Vi kör bilarna hem. Vi har skrivit på ett papper på att vi utgår från hemmet, bara åker till firman för att fylla på lager o dyl, samt att vi måste föra körjournal.

Detta avtal som vi skrivit under tror jag chefen fått från EIO och att detta (tillsammans med körjournal) ska vara tillräckligt för att hålla Skatteverket på bra humör.

Någon skatteexpert som vet om det stämmer?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2011 20:13 #5 av Pelle Svensson
Intressant!

Gäller samma regler för egenföretagare som för anställda? Man kan ju med LÄTTHET hävda att jag har ständig jour! :woohoo:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2011 21:34 #6 av Mats Persson
Ja samma sak gäller för egenföretagare.. Du får inte köra firmabilen privat mer än de 10 gångerna om året eller 100mil vilket som kommer först.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 sep 2011 21:39 #7 av Tobias Karlsson
Pelle: Du måste kunna bevisa att du har jour dvs stå med på en lista som talar om att du just har jour och vilka veckor det gäller.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2011 05:23 #8 av Ronnie Lidström
Tobias: Pelle är nog egenföretagare utan anställda tror jag. Då har man ju "oskriven" jour mot alla viktiga kunder. Även jag som har anställda "måste" ju kunna rycka ut när som helst om det krävs. Det händer ju även då och då att jag ringer ut de anställda på jobb kvällar/helger..

Vi har dock ingen officiell jour.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2011 05:54 #9 av Mats Persson
Ja men du får fortfarande inte köra hem bilen om inte din firma och bostaden är på samma adress.
Det är fortfarande en förmån att inte behöva betala egna pengar för att ta sig till jobb.
Så vid en eventuell revision ligger man nog lite risigt till om man inte har papprena i ordning. Exakt vad du ska ha för papper är ju upp till dig, bevisbördan ligger hos dig... Men en körjournal är en bra start.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2011 06:42 #10 av Jörgen Wikström
Hej
Som egenföretagare tror jag det blir svårt att inte behöva ha servicebilen som tjänstebil om du tar hem den varje dag, å andra sidan blir den kostnaden för den private väldigt liten då reduceringen av förmånsvärdet är mycket stort p.g.a. bilen beskaffenhet.

Vad det gäller servicemontören så kan det accepteras att en montör som bor mellan företaget och tjänstestället kan ha bilen hem om ett kontrakt skrivs mellan företaget och den anställde om användandet. Körjournal skall ALLTID skrivas oavsett.

Precis som Mats säger 10ggr eller 100 mil är gränsvärdera i skatteverkets regelbok.

Fler och fler företag gör avtal med servicemontörerna om att ha servicebilen som tjänstebil, med påföljd att den går bra att använda att hämta och lämna på dagis, handla på vägen hem m.m. samt att man slipper allt krångel med skatteverket.

Missbruk kan leda till eftertaxering och skatteverket har i vissa fall backat 5 år och det blir en dyr läxa för företaget och inte minst den enskilde.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2011 12:31 - 16 sep 2011 12:36 #11 av Ronnie Lidström
Med "Tjänstebil" antar jag att du menar "Förmånsbil"?

Om man måste köra servicebilen hem för att kunna utföra sitt jobb på ett seriöst sätt, samt för körjournal, är det inte ok då utan att behöva betala förmånsvärde?

Samt att de anställda skrivit på avtalet från EIO på att de inte får köra privat, att de utgår från hemmet osv...

Jörgen Wikström skrev: Fler och fler företag gör avtal med servicemontörerna om att ha servicebilen som tjänstebil, med påföljd att den går bra att använda att hämta och lämna på dagis, handla på vägen hem m.m. samt att man slipper allt krångel med skatteverket.

Om en anställd betalar förmånsvärde för att få använda servicebilen privat, hur gör man med drivmedlet då? Eftersom den i huvudsak används i jobbet så antar jag att det är bäst att företaget betalar soppan och att de anställda skriver upp sina privata mil och får avdrag på lönen?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2011 16:05 #12 av Patrik Hedlund

Ronnie Lidström skrev: Tobias: Pelle är nog egenföretagare utan anställda tror jag. Då har man ju "oskriven" jour mot alla viktiga kunder. Även jag som har anställda "måste" ju kunna rycka ut när som helst om det krävs. Det händer ju även då och då att jag ringer ut de anställda på jobb kvällar/helger..

Vi har dock ingen officiell jour.

Vi har samma system på vår firma. Vi har blivit tillfrågade om vi är okej med att de ringer oss för jourjobb.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2011 18:09 #13 av Ronnie Lidström
Hur funkar det då? Om ni inte har någon servicebil hemma? Måste ni då ta privat bil till firman, byta där och ut till kunden?

Tänk om du då bor 1mil söder om firman. Kunden som behöver akut hjälp bor 5km söder om dig. Då måste du alltså köra 2mil privat + 3mil med firmabilen = totalt 5mil mot 1mil totalt (med firmabil) om du hade haft bilen hemma.

Låter ju väldigt effektivt! :smack:

På vår firma är det tex 2per som bor 2mil öster om firman. 2pers som bor 1,5mil norr om firman. Vi samordnar självklart så att den som bor närmast ett jobb får det jobbet. Och kan då fara direkt hemifrån dit, alt. ta det i slutet på dagen.. Vore ju katastrof för firman, de anställda samt för miljön om vi inte fick utgå från hemmet med servicebilarna!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2011 19:27 #14 av Patrik Hedlund
Jepp, så funkar det. Men Ronnie, du får tänka på att Gävle må ligga i norrland, men vi har inte samma avstånd mellan ställen som ni. ;) Oftast tar man sig till ställen på mellan 2-20 min. Och just jag bor 10 min från firman.
Men du har ju helt klart en poäng och jag skulle inte vara sen med att hoppa på tåget om jag fick ha bilen hemma. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2011 20:07 #15 av David olsson
Skönt att ha samma adress på firman och hemmet måste jag säga så slipper man fundera, men tycket att det är lite löjligt att man inte kan få ta bilen hem om det är ok för firman man jobbar på... Inte direkt att man är ute och raggar på fredag kväll med den... :!

Sjöhaga EL AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 sep 2011 13:16 #16 av Jörgen Wikström
Absolut förmånsbil menade jag.

Drivmedels delen blir en uträkning på skillnaden mellan tjänstemil, privatamil och tankade liter / månad som sedan skall läggas på montören.
Det finns en variant med uppskattad privat körning och fast månadsavgift, allt detta kan skatteverket bäst.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 sep 2011 13:20 #17 av Jörgen Wikström
Skatteverket ser inte på om det är enklare för företaget att montören får ta hem bilen, att det anses vara seriöst företag i hänseende på servicegrad inte ens ur miljösynpunkt, utan endast på skattereglerna och om det är förmån att ha bilen hem.

Det är viktigt att man kollar upp på företaget att man hanterar detta rätt och gärna sedan kollar upp med skatteverket om man skall göra någon egen lösning så att det inte blir problem.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2014 15:57 - 12 feb 2014 15:59 #18 av Marcus Lundström
Om man hyr servicebilen privat av företaget på ej ordinarie arbetstid. ex. 16.00-07.00 samt helg.
Dvs. företaget fakturerar hyreskostnad för bilen inkl. drivmedel till montören. Ungefär som man hyr en bil på Q8.

Kan detta vara en genväg att slippa journaler och oro för revision? Är detta ok eller fortfarande en förmån?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2014 19:29 #19 av Fredrik högberg

Marcus Lundström skrev: Om man hyr servicebilen privat av företaget på ej ordinarie arbetstid. ex. 16.00-07.00 samt helg.
Dvs. företaget fakturerar hyreskostnad för bilen inkl. drivmedel till montören. Ungefär som man hyr en bil på Q8.

Kan detta vara en genväg att slippa journaler och oro för revision? Är detta ok eller fortfarande en förmån?


Jag har ingen aning men misstänker att skatteverket skulle tycka att du ska betala nästan lika mycket som om du faktist skulle hyra en bil på en mack och är det så, så är det billigare med förmånsbil

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2014 19:38 #20 av Jörgen Wikström
Vad det gäller acceptans hos Skatteverket beror nog på nivån på hyran, bäst att du kollar med som direkt.
Bad det sedan gäller körjournalen skall den ändå göras för det bilen används i jobbet.

Fil bilaga:
Jörgen Wikström
Fil bilaga:
Företagsrådgivare

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.074 sekunder

Senaste foruminlägg