Rapport från EIO: Från fulel till elrätt

25 jun 2012 08:01 #1 av Ronnie Lidström
EIO har gjort en ny undersökning om hur många som hempular med elen.

EIO skrev: Farliga elinstallationer allt vanligare i svenska hem

I takt med att fler svenskar bygger om hemma själva ökar antalet felaktigaa och farliga elinstallationer, så kallad ”fulel”. Många svenskar saknar de kunskaper som behövs för att installera säker el, och utsätter sig själva och sin omgivning för risk för bränder och stötar.


>> Läs hela rapporten här (pdf)

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jun 2012 18:55 #2 av Marcus Lundström
Lite kul för begreppet/ordet "fulel" uppkom i alla fall så vitt jag vet på elforumet på byggahus.se?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jun 2012 19:51 #3 av Johan Ullberg
Kåken på sid 9 är jag rätt säker på att jag känner ägarna till. Svärsonen (och vid det här laget även dottern) är en väldigt god vän till mig, (som för övrigt har ABL, förvisso oviktigt i sammanhanget , jag tror inte han hade gjort något arbete på den kåken).

Såvitt jag förstått var det ingen "fulel" inblandad där. Första vändan (kåken brann tyvärr två gånger) var det värmeansamling i någon grendosa, kanske lite dumt, och i princip orsakat av brukaren, men inte i den behörighetskrävande installationen. Andra gången var det inkommande som blev (av behörig elektriker eller dennes anställda) förlagd över en vass metallkant. Funkade bra initialt men efter ett tag hade kanten arbetat sig in i isoleringen, och sedan blev det att börja om från början...

/U
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 aug 2012 09:24 #4 av Johan Ullberg

Johan Ullberg skrev: Kåken på sid 9 är jag rätt säker på att jag känner ägarna till. Svärsonen (och vid det här laget även dottern) är en väldigt god vän till mig, (som för övrigt har ABL, förvisso oviktigt i sammanhanget , jag tror inte han hade gjort något arbete på den kåken).

Såvitt jag förstått var det ingen "fulel" inblandad där. Första vändan (kåken brann tyvärr två gånger) var det värmeansamling i någon grendosa, kanske lite dumt, och i princip orsakat av brukaren, men inte i den behörighetskrävande installationen. Andra gången var det inkommande som blev (av behörig elektriker eller dennes anställda) förlagd över en vass metallkant. Funkade bra initialt men efter ett tag hade kanten arbetat sig in i isoleringen, och sedan blev det att börja om från början...

/U


Jag glömde bort detta men igår var jag ute och tog en öl (tja, vi åt också) med min kompis. Och han bekräftade att det var det huset, han trodde dessutom att bilden är tagen just andra gången kåken brann, när det var just behörig elektriker som var orsaken. Sånt kan ju tyvärr hända även yrkesmän (-kvinnor) men det kanske inte är den lämpligaste bilden givet innehållet i broschyren (även om väldigt, väldigt få läsare vet något om historien)

/U

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.039 sekunder