Ink PEN avbrott

01 okt 2016 13:19 #1 av Pelle Svanslös
Hade ett avbrott på inkommande PEN uppe i en stolpe (luftledning) till ett mätarskåp. Skruvade ur huvudsäkringarna illa kvickt och mätte sedan igen mellan marken nedanför mätarskåpet och PEN plinten i skåpet och hade 230v, nån som kan förklara det? Första tanken var om fas och PEN låg ihop någonstans men så var inte fallet. Problemet löste sig efter att PEN lagades. Nån som har några kloka tankar kring detta. Rundgång från grannar? Det var alltså PEN ledaren på kabeln som gick ner från stolpen som var av.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2016 13:34 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Ink PEN avbrott
Koppartjuv som blev störd?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2016 13:58 #3 av per
Svar från per i ämnet Ink PEN avbrott
Pen-ledaren som var av, går den bara till ditt mätarskåp eller något mera?
Går den bara till ditt skåp och huvudsäkringarna var ur borde det inte vara 230V mellan Pen & sann jord.:huh:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2016 19:13 #4 av Pelle Svanslös
Svar från Pelle Svanslös i ämnet Ink PEN avbrott
Inte mitt skåp. Det var matningen till den abonnenten, så inget mer. Därför jag ställer frågan. Blev lite fundersam, verkade inte rimligt. Men nån kanske vet bättre =D Därför frågar jag här.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2016 21:02 #5 av Fredrik Wall
Svar från Fredrik Wall i ämnet Ink PEN avbrott
Inte någon strömtjuv som varit i farten så du fortfarande hade spänning in i anläggningen på någon fas?B)
Isåfall förklarar det ju att du hade spänning på pen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 okt 2016 22:34 #6 av Pelle Svanslös
Svar från Pelle Svanslös i ämnet Ink PEN avbrott

Fredrik Wall skrev: Inte någon strömtjuv som varit i farten så du fortfarande hade spänning in i anläggningen på någon fas?B)
Isåfall förklarar det ju att du hade spänning på pen


Intressant teori... =)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 okt 2016 10:01 #7 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Ink PEN avbrott
Kunde du mäta några andra spänningar i en frånkopplade anläggningen? Har anläggningen ett eget jordtag?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 okt 2016 14:45 #8 av Pelle Svanslös
Svar från Pelle Svanslös i ämnet Ink PEN avbrott

Bo Siltberg skrev: Kunde du mäta några andra spänningar i en frånkopplade anläggningen? Har anläggningen ett eget jordtag?


Nej inga andra spänningar mätta och anläggningen har inget eget jordtag från nätägaren. Letade inte efter något eget som kunden satt dit, men det tror jag inte. Det var dock en gammal sommarstuga. Kanske nå gamla VA rör som fungerat som jordtag isf.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.051 sekunder

Senaste foruminlägg