Ferrit på PE

16 sep 2015 06:33 #1 av Fredrik
Ferrit på PE skapades av Fredrik
I en apparat jag skruvat i lade jag märke till att L,N och PE var lindat kring en ferrit, och det kanske inte är så mycket att hänga upp sig på, men så brukar man väl inte göra? Det är väl som regel bara faser och nolla ev. ferriter bör sitta på? Jag vet att man inte ska filtrera PE, men samtidigt påverkar ferriten inte 50Hz utan mest högfrekventa störningar/signaler, dessutom är apparaten EMC-testad/godkänd och då ändrar man inte gärna på något.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2015 08:46 #2 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Ferrit på PE
Det är mycket vanligt i skyddsjordade apparater med switchad nätdel. Om man studerar datormonitorer (tjocka sådana) från 90-talet så är nog PE lindad runt en ferrit - antingen för sig själv eller gemensamt med L och N - i över hälften av exemplaren. Jag tror att jag har sett det i inverterstyrda värmepumpar också.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2015 09:18 #3 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Ferrit på PE
Där ser man..
Dags att göra ett studieingrepp i min värmepump tror jag..
Har för mig att det står i manualer till motorfrekvensriktare att PE inte ska gå igenom några ferriter

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2015 10:19 #4 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Ferrit på PE
Om elektronik går sönder eller störs, är det vanligaste att störningar och transienter kommer via den gulgröna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 sep 2015 15:38 #5 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Ferrit på PE
De där ferriterna har nog oftast kommit dit för att få apparaten att klara kraven på ledningsbunden emission. Immunitetsproblem brukar kräva andra slags åtgärder.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.060 sekunder

Senaste foruminlägg