Elektromagnetiska fält

11 okt 2014 22:05 #1 av Martin Sandin
Hej,

Någon som har erfarenhet att mäta elektromagnetiska fält?
Jag har planer på att bygga hus i närheten av dubbla kraftledningar, en 20kv och en 70kv har jag för mig att det är. Då det finns forskning som visar på en viss risk med att bo där man utsetts för elektromagnetiska fält tänkte jag vara på den säkra sidan.
Sökte lite.på google och hittade en uppsjö, både billiga att köpa och mer avancerade att hyra.
Klara man sig med en enkel mätare, elma hade en för ca 1500, eller bör man satsa på att hyra en som loggar över längre tid? (Kan nog få svårt att övertyga chefen om ett inköp :) )

Martin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2014 22:13 #2 av Martin Sandin
Glömde bort anledningen till att jag skrev från första början, tips på företag som hyr ut dessa instrument? Gärna från norra sidan om sthlm.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 okt 2014 05:21 #3 av Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 okt 2014 15:14 #4 av Martin
Svar från Martin i ämnet Elektromagnetiska fält
Hur långt ifrån är det du ska bygga?

Brukar vara en ganska bra bit emellan kraftledningar och Gatan till övrig mark eller bebyggelse så bor man inte rakt under (vilket är grymt ovanligt) så kan du nog sova lugnt. Finns nog bra mycket annat i din närhet som strålar mer.

Tänk när det gamla GSM? nätet fanns. Då hörde man i högtalarna i bilen eller i klockradion hemma ett par sekunder innan det ringde i telefonen ett bloppande ljud. Tror nog att man fick sig bra mycket mer strålning under de samtalen än vad man får idag.

Det sitter ju radiolänkar och annat mojs i tv master mm endel sitter ju på vanliga höghus så att vistas ett par meter under är "ofarligt" dock att stå rak framför en aktiv antenn är nog inte att rekommendera även om vi har ganska liten uteffekt på våra sändningar här i landet.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 okt 2014 17:04 #5 av Martin Sandin
Martin, jag är absolut inne på din linje. Att det säkerligen är ofarligt samt finns farligare saker att bry sig om.
Men bara för att man läst att det kanske kanske finns en något förhöjd risk för barnleukemi vill man gärna forska lite extra i ämnet. Speciellt när man precis skaffat sig två små som ska bo där i 20år (förhoppningsvis inte längre)
Avståndet är lite oklart, terrängen är inte optimal för stegning :) Men cirka 70-90 meter till 70kv, 20kv ligger närmare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 okt 2014 19:17 #6 av Martin
Svar från Martin i ämnet Elektromagnetiska fält
Testa att spring ut på kvällen med ett lysrör i handen och se om de lyser. Hört historier om folk som roade sig med detta för många år sedan. T8 eller om det var äldre rör vet jag dock inte.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 okt 2014 20:47 #7 av Martin Sandin
Det ska jag göra, men hur räknar man ut resultatet? Ska jag be frugan stå bredvid med en luxmätare och om den visar över 400 lux kan man anta att huset bör flyttas några meter? :P

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 okt 2014 22:01 #8 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Elektromagnetiska fält
Lättare än så, lyser åbäket är du för nära.

Är du riktigt metal kan du mäta upp HELA fältet! =D

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 okt 2014 07:53 #9 av Torbjörn Forsman
Yrkesinspektörer lär förr i tiden ha använt lysrör som "snabbmetod" för att bedöma om det finns elektriska fält. Om man fick ett lysrör att lysa bara genom att hålla fram det på det misstänkta stället kunde det finnas anledning att kosta på en noggrann mätning, men om lysröret inte lyste alls var man säkerligen på alla tänkbara sätt långt under alla gränsvärden. När det gäller 50 Hz så reagerar ett lysrör dock snarare på elektrostatiska än på elektromagnetiska fält, vid högre frekvenser är det som bekant ingen skillnad på dem så snart man har kommit ett par våglängder bort från signalkällan.

Rent allmänt kan man säga att fälten från de tre fasledarna i en trefasledning neutraliserar varandra ganska bra, så länge avståndet mellan en själv och närmaste lina är flera gånger längre än avståndet mellan faserna. Vid kraftledningar byggda på svenskt sätt är det i princip bara vid 220 kV och 400 kV-ledningar på portalstolpar som det - möjligen - kan finnas anledning att bekymra sig. Vid lägre spänningar ligger faserna så nära varandra jämfört med stolphöjden att det inte är några problem.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 okt 2014 14:52 #10 av Martin
Svar från Martin i ämnet Elektromagnetiska fält
Läcker bild.

Så det "funkar" bara på 220kV och 400kV?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 okt 2014 17:48 #11 av Martin Sandin
Sådär kanske man skulle belysa baksidan av huset. Om inte annat en väldigt billig ytterbelysning, om man kommer över några hundra lysrör gratis....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 okt 2014 22:17 #12 av Ivar Ryding
Svar från Ivar Ryding i ämnet Elektromagnetiska fält
Bingen på jobbet innehåller minst femhundra lysrör, av dem är nog hälften bytta på rutin och den andra hälften har brunnit av i värmaren, som inte används om man ska sätta dem i backen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 okt 2014 15:42 #13 av Martin
Svar från Martin i ämnet Elektromagnetiska fält
Hade jag bott i närheten av någon kraftledning så hade jag gjort likadant. Kan bli lite skoj att klippa gräset sen bara.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder

Senaste foruminlägg