Krav på JFB vid köksrenovering?

01 mar 2012 21:46 - 06 mar 2012 20:07 #1 av Pelle Svensson
Följande är en utbrytning ur tråden El-fel i senaste Fuskbyggarna

Är det verkligen krav på att man måste installera jordfelsbrytare om man renoverar ett kök?
/Moderator


Hrm.. YIT-tjejen kommer och är upprörd över att det inte sitter någon jordfelsbrytare. Hon säger att det är "krav i en köksanläggning"

Vad har jag missat? Måste man installera jordfelsbrytare vid renovering av ett gammalt kök?

Nu rekommenderar jag alltid jordfelsbrytare till alla som saknar detta. Men visste inte att det var ett KRAV vid köksbyte??

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 mar 2012 22:28 - 02 mar 2012 05:42 #2 av Ronnie Lidström
Pelle: Detta har diskuterats förr här och är lite snårigt!

Krav på JFB i utökning?

Man får utöka inom befintligt torrt rum utan krav på JFB (Kök räknas som torrt rum?)

Om man gör en större renovering, utbyggnad osv så är det krav på jordfelsbrytare. Exakt var gränsen går vet jag inte om det finns fastslagit?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2012 21:26 #3 av Martin
Jag tror inte det räknas som tort utrymme. Även 'Zoner' faller ju bort då. Ett kök ska vara skyddsjordat mm Så Egentligen är all utökning av ett kök (undantag är väl strömmställare?) så ska det dit en JFB. Det är ju inget dyrt eller onödigt. kostar ju 1500kr att få installerat kanske. material 1000kr och en timmes jobb.

Jag går iofs mycket enbart på stambyten och även då vi aldrig gör något i kök utan mest badrum så brukar de flesta kök hänga med at alla uttag blir uppjordade och JFB åker dit dels pga köket och badrummet.

För ett rum får ju inte vara ojordat och jordat. All nybygge eller renovering ska ju jordas. Då blir det ju Nytt och då ska även JFB monteras.

Jag bara spekulerar som sagt.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 mar 2012 21:48 #4 av Mats Persson
Klart att ett normalt bostadskök räknas som torrt utrymme... Vad skulle de annars räknas som??

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2012 06:30 #5 av Richard
Kök = torrt utrymme

Att bara montera en jfb tar betydligt längre tid en bara 1 timme om det är en villa/radhus.
Då vill man sektionera upp centralen med flera jfb.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2012 08:08 #6 av Janne Larsson
Vad jag vet så räknas ju bostadskök som icke brandfarligt och torrt utrymme och har så gjort i typ evigheter......

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 mar 2012 18:23 - 06 mar 2012 20:17 #7 av Ronnie Lidström
Angående krav på jordfelsbrytare i renovering så finns en "Fråga och Svar" på Elsäkerhetsverket

Elsäkerhetsverket skrev: Jordfelsbrytare vid ombyggnad

Frågan ställd: 2012-01-30

Fråge-ID: 20375

Fråga:
Går det att komplettera med fler uttag i en befintlig anläggning utan att montera jordfelsbrytare? Det är ingen utvidgning eller större ombyggnad av elanläggningen. Anläggningen är från 1980-talet.

Kan man också att dra ut en ny gruppledning och montera några uttag utan att montera jordfelsbrytare?

Om följden blir att det till exempel på ett kontor finns vissa uttag som går över jordfelsbrytare och andra uttag är utan jordfelsbrytare, blir inte detta ett problem?

Svar:
Övergångsreglerna i ELSÄK-FS 2008:1 medger att man inomhus i de torra utrymmen som omfattas av 4 kap 4 § ELSÄK-FS 2008:1 där det inte finns jordfelsbrytare får komplettera med uttag utan att jordfelsbrytare installeras. Detta ska tolkas som att man även får dra nya gruppledningar som läggs in i en befintlig central.

Kontor omfattas inte av övergångsbestämmelserna i ELSÄK-FS 2008:1.


Jag har inte hört någon säga att kök ska räknas till annat än torrt utrymme.

Martin Lund skrev: Jag tror inte det räknas som tort utrymme. Även 'Zoner' faller ju bort då. Ett kök ska vara skyddsjordat mm Så Egentligen är all utökning av ett kök (undantag är väl strömmställare?) så ska det dit en JFB. Det är ju inget dyrt eller onödigt. kostar ju 1500kr att få installerat kanske. material 1000kr och en timmes jobb.


Vadå zoner? Finns väl inga zoner i kök?

Kanske låter som att jag är emot jordfelsbrytare nu, vilket jag absolut inte är! Jag tycker som sagt att man alltid ska rekommendera JFB till de som saknar! Mycket säkerhet för pengarna!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2012 07:18 #8 av Patrik Christersson
Om inte kök är ett torrt utrymme så kan jag meddela att nästan alla sveriges kök har stora elsäkerhetsbrister då majoriteten av apparater är standard IP21 eller lägre i utrymmet.

Mig veterligen säljer inte IKEA en enda spishäll som är liknande standard IP43/65.. Skandal!!

Undra om YIT tjejen jobbar som elektriker... Timell har varjefall inte gjort det, haha.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jun 2012 18:17 #9 av Svenne Eriksson
Blev påmind om denna forumdiskussion igen tack vare en diskussion i ett annat forum. Jag hade inget bättre för mig så jag satte mig och läste lite föreskrifter (Ja.. vilket liv man har! Men det är nog en annan diskussion)

Resultatet av detta är att jag skulle påstå att det faktiskt ÄR krav på installation av jordfelsbrytare vid renovering av kök (eller vardagsrum för den delen, så vi kan skippa snacket om fuktigt rum eller ej).

I Elsäkerhetsverkets senaste föreskrifter om elinstallationer så framgår som bekant att eluttag ska skyddas av jordfelsbrytare (och vara jordade).

ELSÄK FS 2008:1 4:e kapitel

4 § För anläggningar i byggnader som inrymmer bostäder, grundskolor, förskolor, fritids- eller daghem och där det i enlighet med bestämmelserna i 3 kap. 2 § behövs skydd mot elchock vid indirekt beröring gäller följande.

I den del av byggnaden, som används till ändamål som avses i första stycket, ska det finnas tilläggsskydd för uttag med högst 16 A märkström. Tilläggsskyddet ska bestå av jordfelsbrytare med högst 30 mA märkutlösningsström. Jordfelsbrytaren ska skydda mot fel i de grundläggande skyddsåtgärderna eller vid ovarsamhet hos användaren.
Om avbrott i ett uttag skulle medföra allvarliga konsekvenser, får dock uttaget undantas från tilläggsskyddet.


I slutet av föreskriften står det så här:

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 oktober 2008 då samtidigt Elsäkerhetsverkets föreskrifter om hur elektriska starkströmsanläggningar ska vara utförda samt allmänna råd om tillämpningen av dessa föreskrifter (ELSÄK-FS 2004:1) ska upphöra att gälla.

Anläggningar som har tagits i bruk före ikraftträdandet får vara utförda enligt äldre bestämmelser. Om en sådan anläggnings användning eller förutsättningar ändras på ett sätt som har väsentlig betydelse för elsäkerheten ska dock de nya bestämmelserna tillämpas.

Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.


Eftersom det inte är praktiskt genomförbart att man ska följa senaste föreskrifter för minsta lilla elinstallation så finns vissa undantag:

Undantag gäller dock från följande krav:
- Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordning vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.
- Kravet i 4 kap. 4 § på jordfelsbrytare vid utvidgning av en lågspänningsanläggning inom ett befintligt torrt rum i bostäder, grundskolor, fritidshem och förskolor/daghem. – I dessa rum får en starkströmsanläggning utvidgas utan att jordfelsbrytare installeras, om den befintliga anläggningen är utförd enligt ELSÄK-FS 1994:7 eller motsvarande äldre bestämmelser.


Observera att det inte finns något undantag för Ombyggnad! Bara utökning.

Sedan är väl frågan vad som ska räknas som en ombyggnad. Att totalrenovera ett kök känns spontant som en "ombyggnad". Vad tror ni andra?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2012 08:29 #10 av Bo Siltberg
Jag kan bara hålla med om det.

Ett syfte med undantagen är att nödvändigt underhåll inte bör medföra orimliga kostnader. Dvs om gamla OVIR-ledningar verkligen behöver bytas så ska man inte behöva dra på det pga kostnaden för att uppfylla alla dagens regler.

Syftet med undantagen vid utvidgning handlar troligen mest om att lagen aldrig har haft fel... Men kanske också delvis för att undvika orimliga kostnader. Bättre då att få montera ett nytt uttag istället för att använda skarvsladd.

Men om man renoverar ett kök eller ett annat rum, då borde man nog ta höjd för att uppfylla alla dagens regler, både inom bygg och el.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2012 19:16 #11 av Åke Gustafsson
Hmmm... Oj då!

Jag som alltid trott att även "ombyggnad" fanns med i undantagen för torra utrymmen.

På vår firma har vi kört senaste åren med att jfb krävs för renovering av badrum, även om inget uttag sätts (pga denna föreskrift). Men jag har aldrig hört någon tala om att det även gäller torra utrymmen?

Bara jag som totalt missat detta?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2012 07:51 #12 av Mats Persson
Jag tolkar det som att det inte behövs JFB vid en köksrenovering. Utvidgning av en elinstallation ser jag som ett ganska brett ord och kan innehålla en hel del.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2012 18:14 - 20 jun 2012 18:45 #13 av Ronnie Lidström
Jag hade helt glömt bort att Reijo Eriksson i november 2011 postade ett PM från Elsäkerhetsverket som tar upp just detta med definitionen av "Ombyggnad". PMet från Elsäkerhetsverket finns att ladda ner som .pdf i slutet av detta tråd:

>> PM om begreppen utvidgning och ombyggnad i ELSÄK-FS 2008:1

Horst Blüchert / Elsäkerhetsverket skrev: Ombyggnader enligt gällande föreskrifterna
Med ombyggnader avses ändringar i en elektrisk anläggnings omgivning
som medför ändringar på anläggningen eller ombyggnader av själva
elektriska anläggningen som inte kan hänföras till underhållsåtgärder. I
dessa fall gäller samma slutsatser som har redovisats ovan för utvidgningar
men det finns bara ett undantag till bestämmelserna i föreskrifterna.
...
Med underhållsåtgärder avses utbyte av elektrisk materiel utan att göra
större förändringar i den elektriska anläggningen. Till underhåll hänförs
åtgärder som innebär utbyte av delar i installationen på grund av åldring,
förslitning eller skador, exempelvis byte av ledningar, uttag och apparater.
Även byte av en gruppcentral med smältsäkringar till en central med
dvärgbrytare betraktas som underhåll.


Man får alltså t.o.m byta elcentral utan att installera JFB. Kan tyckas ungefär lika smart som att köpa en ny bil och anlita verkstad för att ta bort airbagen :smack:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2012 19:33 #14 av Bo Siltberg
Vi hade en snårig diskussion här också: www.fluxio.se/forum/foereskrifter-och-st...jfb-i-utoekning.html

Reglerna är ju tydliga på att det idag krävs både jordade uttag och JFB. Undantagen finns enbart, vad jag förstår, för att inte tvinga till orimliga kostnader när anläggningen akut behöver repareras eller utökas liite... Jag har svårt att se hur en planerad renovering av ett kök skulle passa in i dessa undantag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2012 09:00 #15 av Richard
Hur är det då om man "bara" drar fram en matning till Diskmaskin i ett befintligt kök. Är det krav på JFB då?

En typ av utökning...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2012 11:50 #16 av Ronnie Lidström
Krav på JFB vid utökning gäller bara i fuktiga utrymmen.

Däremot har man inte jordfelsbrytare 2012 så är det dags att installera en som skyddar hela centralen!

Vi har ett pågående försäkringsjobb med att dra om all el i ett hus som nära nog brann ner till grunden. Den branden startade just i diskmaskinen!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2012 14:16 #17 av Richard
Ex 2.
Fastighets ägaren har bytt plastmatta i badrumet.
Nu skall tvättmaskin och torktummlare återmonteras. Dessa var fast monterade.
Behöver dessa ha JFB eller kan man bara återmontera dom?

självklart är det bra om man kan sälja in detta hos kunden, men det är en hyresrätt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2012 14:52 #18 av Marcus Lundström
Är de fast monterade så är det inte krav på jordfelsbrytare.

Det har väl varit kryphålet i många år. Istället för att sätta uttag och jordfelsbrytare så snålar man och klipper stickproppen och monterar fast.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 sep 2012 15:30 #19 av Ronnie Lidström
Drar man dit en ny matning så måste det vara JFB även vid fast anslutning (sedan 2008 om jag inte minns fel). Dvs då är det en utökning i fuktigt utrymme.

Återmontering av TM/TT på samma ställe med befintlig matning kan väl knappast ses som utökning eller ombyggnad.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Senaste foruminlägg