stå för behörighet

18 feb 2012 07:58 #1 av daniel
Hej på er

Jag undrar om jag kan stå för behörigheten på en industri som jag inte är anställd på? Däremot är jag inhyrd där nästan 40tim i veckan?
Tanken är att står för behörigheten för den industrielektriken som jobbar där idag.

Har ni några tankar om detta.

tack

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2012 08:03 #2 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet stå för behörighet
Det finns ett undantag i reglerna som kan fungera kanske.. Ring och hör med elsäkerhetsverket..

Varför har de en industrielektriker anställd om de saknar behörighet?
Kan inte du anställa honom och ha han gåendes på industrin?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2012 09:26 - 18 feb 2012 10:12 #3 av Peder Myrne
Svar från Peder Myrne i ämnet stå för behörighet
Fast undantaget som skulle gälla i detta fall, tillåts bara tillfälligt. Arbetets omfattning ska dessutom vara klarlagt innan och även dokumenteras.

1.kap §13 i www.elsakerhetsverket.se/Global/F%C3%B6reskrifter/2007-2.pdf

Men det beror väl på hur man tolkar tillfälligt....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2012 09:57 #4 av Hans Heldring
Svar från Hans Heldring i ämnet stå för behörighet
Hejsan!

EIo Elkontroll är en produkt som EIO marknadsför som klargör alla regler och tydligör ansvarsfördelning mellan parterna när man ingår ett samarbetsavtal och tar ansvaret för t.ex industrins/fastighetsägarens elanläggning m.m besök www.elforlaget.se där hittar ni produkten och kan läsa mer om detta.
//HH

Fil bilaga:
Hans Heldring
Fil bilaga:
Branschekonom, EIO

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2012 10:29 #5 av Johannes Hammarstedt

Hans Heldring skrev: Hejsan!

EIo Elkontroll är en produkt som EIO marknadsför som klargör alla regler och tydligör ansvarsfördelning mellan parterna när man ingår ett samarbetsavtal och tar ansvaret för t.ex industrins/fastighetsägarens elanläggning m.m besök www.elforlaget.se där hittar ni produkten och kan läsa mer om detta.
//HH


Den grundar sig på SFS 2009:22, och som jag har förstått det är den ett hjälpmedel till att uppfylla i första hand 4§ och 5§.
Det skall tydligen också vara med underlag för att delegering av eldriftsansvar.
Detta paket kostar, om jag inte minns fel, 3900kr för icke medlemmar och 1950kr för medlemmar.

När det gäller att stå för behörighet så är lagen tydlig.
Det måste finnas ett anställningsförhållande.
Se 6§: www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900806.htm

Frågan finns besvarad också av elsäkerhetsverket: www.elsakerhetsverket.se/sv/Fragor-och-s...v-behorighetsansvar/

Så det korta svaret är nej, det kan du inte.
Mats Perssons idé om anställning är nog lättaste vägen att gå.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2012 14:32 #6 av Reijo Eriksson
Fråga:
Får en person med behörighet vara anställd och ha behörighetsansvaret i två olika företag?
Svar:
Det möter inget hinder från Elsäkerhetsverkets sida, att inneha behörighetsansvaret i två skilda företag om kraven i 6 § och 7 § elinstallatörsförordningen (1990:806) är uppfyllda.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2012 16:14 #7 av daniel
Svar från daniel i ämnet stå för behörighet
finns det nått krav hur många timmar i veckan anställningen måste vara ?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2012 16:16 #8 av Johannes Hammarstedt

Reijo Eriksson skrev: Fråga:
Får en person med behörighet vara anställd och ha behörighetsansvaret i två olika företag?
Svar:
Det möter inget hinder från Elsäkerhetsverkets sida, att inneha behörighetsansvaret i två skilda företag om kraven i 6 § och 7 § elinstallatörsförordningen (1990:806) är uppfyllda.


Kan bero på att jag redan tullat på fredagswhiskyn men jag förstår inte hur du menar?

Jag anser det klarlagt att den som utför arbetet och den som står för behörigheten ska vara anställda i samma företag. Kan absolut inte få det till annat(tar avsiktligt inte upp undantagen).
Så vida du inte syftar på att man kan jobba deltid ex.vis 50% på två olika företag och då är behörighetsansvarig på två olika företag. Men den diskussionen är ju inte relevant och ändrar inte det faktum att de måste finnas ett anställningsförhållande dem emellan.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2012 17:07 #9 av Reijo Eriksson
Jag hittade frågan och svaret på Elsäkerhetsverkets hemsida.

Det finns inte angivet i elinstallatörsförordningen eller behörighetsföreskrifterns i vilken omfattningen på anställningen ska vara. Man skulle kunna vara anställd 80% i ett företag och 20% i ett annat företag. Det som krävs är att både elinstallatören och yrkesmannen är anställda i samma företag. Elinstallatören ska också ha överinseende och se till att yrkesmannen har kunskaper och färdigheter att utföra elinstallationer och se till att installationerna kontrolleras i betryggande omfattning.

På ett mindre företag kanske elektrikern håller på med felsökning till största del av arbetstiden. En begränsad del av arbetet kan vara arbeten som det krävs behörighet för.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2012 18:00 #10 av Johannes Hammarstedt

Reijo Eriksson skrev: Jag hittade frågan och svaret på Elsäkerhetsverkets hemsida.

Det finns inte angivet i elinstallatörsförordningen eller behörighetsföreskrifterns i vilken omfattningen på anställningen ska vara. Man skulle kunna vara anställd 80% i ett företag och 20% i ett annat företag. Det som krävs är att både elinstallatören och yrkesmannen är anställda i samma företag. Elinstallatören ska också ha överinseende och se till att yrkesmannen har kunskaper och färdigheter att utföra elinstallationer och se till att installationerna kontrolleras i betryggande omfattning.

På ett mindre företag kanske elektrikern håller på med felsökning till största del av arbetstiden. En begränsad del av arbetet kan vara arbeten som det krävs behörighet för.


Då förstår jag och inser att diskussionen visst kan vara relevant i vissa sammanhang, som detta.
Men den frågeställning daniel nyss ställt, huruvida det finns några gränser är ju också ytterst relevant.
Rent teoretiskt skulle man annars kunna stå för behörighet i 100 olika företag, kanske fler.
Detta är ju naturligtvis inte praktiskt möjligt.
Antar att detta, som i de flesta andra fall, avgörs i rätten när något hänt och således är det samvetet som sätter gränsen.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2012 19:56 - 18 feb 2012 20:02 #11 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet stå för behörighet
Behöver överhuvudtaget industrielektrikern ha någon behörighet eller arbeta under överinseende av elinstallatör?

Vad gör en industrielektriker?

Reparation, ändring och utförande av anordning såsom industrimaskin med mera omfattas inte av kraven på formell behörighet. Så långe arbeten utförs på en CE-märkt maskin krävs ingen formell behorighet. Detta oberoende av spänningsnivå, alltså även högspänning. Inte heller felsökning och utbyte av säkringar, återställningar av skyddsapparater och liknande åtgärder kräver behörighet. Normala skötselåtgärder omfattas inte heller av krav på behörighet.

Jag tror att det är relativt vanligt att man inom industrin, i vart fall mindre industrier, inte har någon elinstallatör. Traditionellt industrielektrikerjobb utförs av egen personal medan elinstallationsarbete som avser anläggningen överlåter man till extern entreprenör.

Det är endast elinstallationsarbete som avser utförande, ändring och reparation av starkströmsanläggning samt anslutning och losskoppling av anordning till sådan anläggning som kräver formell behörighet. Men sagt; arbete på anordningen i sig kräver ingen behörighet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 feb 2012 20:25 - 18 feb 2012 20:28 #12 av Mats Jonsson
Svar från Mats Jonsson i ämnet stå för behörighet

daniel skrev: Hej på er

Jag undrar om jag kan stå för behörigheten på en industri som jag inte är anställd på? Däremot är jag inhyrd där nästan 40tim i veckan?
Tanken är att står för behörigheten för den industrielektriken som jobbar där idag.

Har ni några tankar om detta.

tack


Som redan sagts så får vanligt elinstallationsarbete endast utföras av elinstallatör eller av yrkesman under överinseende av elinstallatör. Dessa ska då vara anställda inom samma organisationsnummer. Bolag inom koncern med olika bolagsnummer går alltså inte.

Elsäkerhetsverket har genom föreskrifter meddelat 3 undantag från kravet på anställningsförhållande. Gemensamt för dessa är att arbetet ska vara tillfälligt och arbetets omfattning ska vara klarlagt innan arbetet påbörjas. Detta för att klarlägga straffansvaret.

Men kan då en industri som saknar behörig elinstallatör tillfälligt hyra in elinstallatör för att ha överinseende över industrielektriker som ska utföra behörighetskrävande elinstallationsarbete?

Svaret är nej!

Skälet: Det är endast yrkesman under överinseende av elinstallatör som får utföra elinstallationsarbete. Vem är då yrkesman? Man kan inte generellt säga att ECY-certifierade elektriker, eller industrielektriker för den delen, är yrkesmän i lagens mening. Yrkesman som begrepp uppstår först då det finns en elinstallatör anställd i samma organisation som yrkesmannen. Finns det ingen anställd elinstallatör finns det heller inga yrkesmän.

Jag tror att jag svarat på denna fråga tidigare men mitt svar grundas på ett svar från Elsäkerhetsverket.

Alltså är enda möjligheten att anställa en elinstallatör om industrielektriker ska kunna arbeta under överinseende av elinstallatör.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Senaste foruminlägg