Jordat vs ojordat?

13 jan 2012 10:17 #1 av Anders Tegelberg
I ett rum med ojordade uttag har det nu ställts in ett kylskåp med inbyggd ismaskin. Enligt tillverkaren behöver inte kylskåpet anslutas till jordat uttag. Eftersom ismaskinen ansluts till vattenledningen (kopparrör) så borde ju skåpet bli mer eller mindre jordat iaf. Kan man med det motivera att byta ut alla uttag i rummet (inkl. kylskåpets) till jordade eller finns det nån anledning att "bortse" från vattenanslutningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2012 10:28 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Jordat vs ojordat?
Redan när kopparröret dras in i rummet så anser jag att rummet förändras på ett sätt som föranleder skyddsjordning av alla uttag.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2012 10:51 #3 av Anders Tegelberg
Svar från Anders Tegelberg i ämnet Jordat vs ojordat?

Bo Siltberg skrev: Redan när kopparröret dras in i rummet så anser jag att rummet förändras på ett sätt som föranleder skyddsjordning av alla uttag.


Lite så var min tanke också, men kunden (som givetvis vill spara pengar) har svårt att "köpa" mina motiveringar. Problemet är att huset är 70-tal "typ" öppen planlösning med kök/matplats/vardagsrum i ett enda stort rum. Där har endast "köksdelen" jordade uttag och kylskåpet har hamnat lite längre ut i rummet där uttagen är ojordade.
Vattenrör menar han redan finns i rummet (om än på längre avstånd).

Min fundering är ju om kylskåpet kan anses som jordat via vattenledningen och därmed kräva att resterande uttag (och kylskåpets) byts ut till jordade.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2012 12:24 #4 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Jordat vs ojordat?
Det där med öppna planlösningar är inte helt lätt. Jag tror inte att det finns någon exakt definition vad som räknas som ett rum. Ibland då äldre fastigheter renoveras så kan det ändras från att vara fem väldigt små rum till en enda stor öppen våning.

Man får nog göra en riskbedömning från fall till fall. Finns det ojordade uttag i närheten så att risken finns att man håller i en, icke jordad spänningsförande apparat, och samtidigt når att beröra jordpotential?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2012 13:55 #5 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Jordat vs ojordat?
Det finns ett gammalt mått på minst 2.5 meter mellan ett ojordat och ett jordat uttag. Samma mått torde gälla för avståndet mellan ett ojordat uttag och en främmande ledande del som dessa kopparrör. Det handlar om att man normalt inte ska kunna nå apparater i dessa uttag samtidigt.

Om det måttet har funnits i äldre föreskrifter eller om det bara är en praxis vet jag dock inte, ej heller hur en JFB formellt påverkar situationen (men den ökar ju säkerheten).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2012 16:17 #6 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Jordat vs ojordat?
2,5m? Det låter som ett väldigt kort avstånd mellan jordat och ojordat, det skulle jag ju lätt kunna nå mellan om jag håller i t.ex en brödrost och ett lampa...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2012 16:45 #7 av Andreas Sjöberg
Svar från Andreas Sjöberg i ämnet Jordat vs ojordat?

Tobias Karlsson skrev: 2,5m? Det låter som ett väldigt kort avstånd mellan jordat och ojordat, det skulle jag ju lätt kunna nå mellan om jag håller i t.ex en brödrost och ett lampa...


Känns som nåt Papphammar skulle kunna lyckas med:)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2012 16:58 - 13 jan 2012 16:59 #8 av Örjan Borgström
Är inte vattenanslutningen en PEX-slang? I så fall blir kylskåpet inte jordat den vägen.

EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2012 17:13 #9 av Reijo Eriksson
Svar från Reijo Eriksson i ämnet Jordat vs ojordat?
Jag kan inte hitta måtten 2,5 meter som mått mellan jordat och ojordat uttag.

Måtten 2,5 meter finns dock med i ELSÄK-FS 1994:7 och 1999:5 i avsnitt 412 Skydd mot direkt beröring.

Enligt ELSÄK-Fs 1999:5 gäller:
412.4.1 Samtidigt berörbara delar med olika potential får inte vara belägna inom armräckvidd
från varandra.

412.4.2 Om en normal uppehållsplats är begränsad i horisontell riktning av en avspärrning
(t.ex. räcke eller nät) som ger en kapslingsklass lägre än IP2X eller IPXXB skall avståndet
mellan denna avspärrning och spänningsförande del uppgå till minst 1,25 m.
I riktning uppåt räknas armräckvidden (2,5 m) från planet S varvid ingen hänsyn skall
tas till mellanliggande avspärrning som ger lägre skydd än kapslingsklass IP2X eller
IPXXB (se Figur 41A).
Råd: Armräckvidden avser beröring direkt med händerna utan användning av t.ex. verktyg eller
stege.

Kan det var härifrån måttet 2,5 meter kommer?

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2012 21:30 #10 av Tobias Karlsson
Svar från Tobias Karlsson i ämnet Jordat vs ojordat?

Andreas Sjöberg skrev:

Tobias Karlsson skrev: 2,5m? Det låter som ett väldigt kort avstånd mellan jordat och ojordat, det skulle jag ju lätt kunna nå mellan om jag håller i t.ex en brödrost och ett lampa...


Känns som nåt Papphammar skulle kunna lyckas med:)




Mjo kanske det, men lampa och kylskåp är ju inget märkvärdigt precis.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2012 22:34 #11 av Anders Tegelberg
Svar från Anders Tegelberg i ämnet Jordat vs ojordat?

Örjan Borgström skrev: Är inte vattenanslutningen en PEX-slang? I så fall blir kylskåpet inte jordat den vägen.


Icke, kromade kopparrör är vad som gäller....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2012 23:42 #12 av Markus Ågren
Svar från Markus Ågren i ämnet Jordat vs ojordat?
Kör man kromade kopparrör enda upp i kylskåpet?

Så man kan inte flytta den utan att stänga vattnet och skruva lös röret? låter inte så smidigt men det kanske ser så ut på såna kylskåp aldrig tittat bakom:)

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 jan 2012 00:07 #13 av Anders Tegelberg
Svar från Anders Tegelberg i ämnet Jordat vs ojordat?

Markus Ågren skrev: Kör man kromade kopparrör enda upp i kylskåpet?

Så man kan inte flytta den utan att stänga vattnet och skruva lös röret? låter inte så smidigt men det kanske ser så ut på såna kylskåp aldrig tittat bakom:)


Andra skåp jag sett har varit anslutna med metallomspunna slangar men det här var i dubbel bemärkelse "fast" monterat....

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 feb 2012 23:39 #14 av Per Åke Väppling
När fjärrvärme dras in så införs ju "jord" i samtliga rum med vattenradiatorer, i äldre hus med ojordade uttag så sitter uttagen betydligt närmare värmerören än 2,5 meter! Jag har pratat med två inspektörer på Elsäkerhetsverket om detta, den första skulle återkomma men har inte hört av sej på ett halvår och den andra blev bara irriterad när jag gjorde jämförelsen med att man tex inte får ha ojordade taklamputtag och jordade vägguttag i samma rum men att det går hur bra som helst med att ha "jordade" värmerör och ojordade uttag. Jag tycker att man ska vara tvungen att byta till jordade uttag i nämnda fall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2012 03:54 #15 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Jordat vs ojordat?
Anslut skåpet till vattenröret och mät utsatt del mot sann jord.
Är värdet mindre än 4kohm så ska skåpet anslutas till ett jordat vägguttag enligt mig!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2012 08:38 #16 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Jordat vs ojordat?
Ja om vattenröret har kontakt med jord så blir ju skåpet jordat :) . Men det spelar ingen roll, jordfel i skåpet i sig är ju ofarligt då vattenröret får samma potential.

Övriga uttag i rummet ska givetvis jordas! Kan en innehavare verkligen motsätta sig det? I och för sig kanske det inte finns och aldrig kommer att finnas fler klass I-apparater i det rummet, men reglerna är entydiga...om inte elsäkerhetsverket menar att om man drar lite målarfärg på rören så blir det bra :silly:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2012 10:40 - 17 feb 2012 10:42 #17 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet Jordat vs ojordat?
Om fabrikanten till skåpet säger att det inte behöver jordas och skåpet får en potential högre än 4kohm när det är anslutet till vattenledningsnätet, då måste samma regler som jordning badrum gälla, dvs högre än 4khom mot jord = ingen utsatt del = behöver inte anslutas till jord.
Är det däremot lägre än 4kohm ska det anslutas till jord.

Själva "grejen" är ju om det kan anses finnas jordpotential i rummet eller inte, och som jag ser det (utan att ha sett någon layout eller likande) så är ju den stora förändringen just installationen av ovan nämnda skåp.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2012 10:58 #18 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Jordat vs ojordat?
Sant, skåpet kanske inte för in jordpotential.

Men fjärrvärmen gör det säkerligen. En anledning till elsäkerhetsverkets tvekan är kanske kostnaden. Blir inte så populärt om de skulle gå ut officiellt och kräva skyddsjordning av alla rum när fjärrvärme installeras, utan där får man fortsatt lita på skyddsmålningen :unsure:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2012 17:52 #19 av elmont
Svar från elmont i ämnet Jordat vs ojordat?
Även där kan man ju dra in vattnet med pex.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Senaste foruminlägg