Luftvärmepump

05 nov 2018 02:32 #1 av Fredrik Morin
Det gäller en matning till luftvärmepump. Som går igenom en säkerhetsbrytare/arbetsbrytare den är kopplad som vad jag anser korrekt dvs fas på L1 och nolla på N jag har fått det förklarat för mig att det var åthelvete fel att koppla på detta viset då både fas och nolla måste brytas.. men jag hittar inget i standarden som tyder på att jag måste lägga den på enligt mig fel ställe så om någon har möjlighet att visa var jag kan finna informationen vore jag tacksam

pysslar med lite allt möjligt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2018 05:19 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Luftvärmepump
Det finns heller ingenting i standarden som kräver att nollan bryts. Man kan ana det mellan raderna för tvåpoliga belastningar, och det kan ibland även vara rekommendabelt för att kunna bryta bort jordfel, men krav, nja. Du kan luta dig mot 536.1.2 i elinstallationsreglerna:

I TN-S- och TN-C-S-system behöver inte neutralledaren frånskiljas eller brytas.
Följande användare sa tack: Fredrik Morin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2018 08:34 #3 av Robban
Svar från Robban i ämnet Luftvärmepump
Ibland regleras det i tillverkarens anvisning. Vad stå det där?

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2018 10:46 #4 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Luftvärmepump
Just luftvärmepumpar och anvisningar från tillverkare är ett kapitel för sig. Ofta finns det med texter där som inte alls verkar vara relevanta för svenska eller ens europeiska förhållanden utan har "råkat" följa med från en manual avsedd för en helt annan världsdel.

Ser man på hur en värmepump eller AC för nätspänningar omkring 200-240 V ansluts i USA, så är det inte konstigt om brytning av båda ledarna föreskrivs där. På vissa håll sker eldistributionen med 2 x 120 V enfas (eller om man så vill 240 V med jordad mittpunkt). På andra håll har man 208/120 V trefas. I båda dessa fall ansluts större förbrukare såsom värmepumpar mellan två spänningsförande ytterledare, och då krävs tvåpolig brytning.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 nov 2018 13:35 #5 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Luftvärmepump
Jag vore intresserad av att se säkerhetskrav som kommer från tillverkarna själva. Det flesta kommer från säkerhetsstandarder som de är förpliktade att återge.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.058 sekunder

Senaste foruminlägg