fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Vem får utföra elarbeten?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Vem får utföra elarbeten?

Vem får utföra elarbeten? 21 okt 2018 13:16 #1

• Anonym Gäst
  • ( Användare )
  • Junior
  • Anonym Fluxio-användare
Idag jobbade jag tillsammans med en rörkrökare som jobbar på en rörfirma som anställt en elinstallatör, problemet han har är att nu säger hans chef att alla anställda får utföra alla slags elarbeten. Jag hävdade bestämt att detta var fel och att man behöver en utbildning för att kunna kalla sig yrkesman. Men när jag granskat detta på elsäkerhetsverket verkar det som det är upp till företaget att avgöra vilka elarbeten man har kompetensen att utföra. Rörkrökaren vill gärna ha torrt på fötterna när han nekar till att göra elarbeten han inte känner sig säker på att utföra. Vart står det att man behöver vara utbildad elmontör?
Mvh Lars
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Re: Vem får utföra elarbeten? 21 okt 2018 14:09 #2

• Mikael Malmgren
  • ( Användare )
  • Senior
  • Elkraftingenjör, AB
Som första och enklaste åtgärd gå in på elsäkerhetsverkets hemsida och tjänsten "Kolla elföretaget" och kolla upp sitt eget företag, där skall företaget finnas med!

Kolla elföretaget

Är företaget inte registrerat faller det redan här!!

I övrigt tycker jag att det är ganska så väl sammanfattat på Elsäkerhetsverkets hemsida;

Reglerna innebär i korthet att:

alla företag som arbetar med el ska ha ett egenkontrollprogram som ser till att arbetet utförs på rätt sätt och av personer med rätt kompetens.

alla elinstallationsföretag ska ha minst en elinstallatör för regelefterlevnad, det vill säga en auktoriserad elinstallatör som är företagets stöd i arbetet med att säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med elsäkerhetslagen och tillhörande föreskrifter.

de företag som utför elinstallationsarbete på annans anläggning måste registrera sin verksamhet hos Elsäkerhetsverket.

Elinstallationsarbete bara får utföras av:
- personer med auktorisation som elinstallatör eller
- personer som ingår i ett elinstallationsföretags egenkontrollprogram.

Vilken utbildning och erfarenhet för person som vill ha auktorisation bestäms av Elsäkerhetsverket och vilken utbildning som övriga behöver bestäms i princip av företaget beroende på vilka arbeten de skall utföra och skrivs in i egenkontrollprogrammet.

Det räcker alltså INTE att bara anställa en "elinstallatör" vad det nu innebär i detta fall.
Den här "rörkrökaren", om nu företaget är registrerat, behöver bara fråga efter vem som är elinstallatör för regelefterlevnad (denna skall ha auktorisation!!) och be och få se på egenkontrollprogrammet där rörkrökaren i så fall skall finnas upptagen.

Tycker förövrigt inte att han skall göra arbeten som han känner sig osäker på vare sig bygg, VVS eller el!

Sen kan säker mina kollegor på detta forum fylla på med mer tankar i detta ämne.
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Installatörsbehörighet: AB

www.mmalab.se

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen
Senast redigerad: 21 okt 2018 17:01 av Mikael Malmgren.

Re: Vem får utföra elarbeten? 21 okt 2018 20:56 #3

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Nä, behövs inte Mikael, precis så som du skrivit och varken mer eller mindre. Det är precis så regleringen ser ut ju.

Sen finns ju en annan reglering också, AML. I den regleras ytterligare en gång samma sak avseende kompetens (utbildning och erfarenhet), men då som ett skydd för den anställda i dennes arbetsmiljö istället för ett skydd för tredje man som i egenkontrollprogrammet.

Man kan/ska som anställd be att få ta del av egenkontrollprogrammet, det är för den anställde som utför elinstallationsarbete det ska vara skrivet i första hand. Där ska det framgå hur företaget säkerställt att rätt kompetens finns för de förekommande arbetena.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.21 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa