fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Säkerhet vid arbete
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Säkerhet vid arbete

Säkerhet vid arbete 10 jun 2018 07:24 #1

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Ett ämne som jag sällan läser om, men som utgör absoluta största delen av min yrkesmässiga vardag idag, är säkerhet vid arbete.

Hur många yrkesaktiva går egentligen kurs i exempelvis "Skötsel av elanläggningar" eller "ESA"?

Och av er som går utbildningarna med jämna mellanrum; Hur många av er begriper anvisningarna fullt ut?

Mats Jonsson skrev en artikel på Voltimum i veckan (Kejsaren är naken!) där han tar upp ett av de problem som florerar i branschen. Jag har stött på liknande attityder/argument/uttal när jag själv hållt utbildningar de senaste åren. Och det får mig att undra hur landet egentligen ligger.

Dela gärna med er av era erfarenheter eller åsikter!
Senast redigerad: 10 jun 2018 07:26 av Michell Andersson.

Re: Säkerhet vid arbete 10 jun 2018 11:28 #2

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Det är precis så ute i verkligheten.
Vi som jobbar dagligen, rundar reglerna och chansar i ganska stor utsträckning.

Det har säkert blivit mycket mycket bättre än för i tiden, om vi kollar backspegeln några tiotal år bakåt.

Men att alla elektriker följer reglerna till punkt och pricka är en utopi, men så mycket slarv med det hela som både jag själv och säkert många av min kollegor runt om i landet gör ... är inte riktigt bra.

Men jag försöker ta till mig ett bra arbetssätt, försöker att inte vara lat och strunta i de där 50 metrarna bort till matande central, eller att leta efter rätt säkring. Försöker också strunta i att ta så mycket hänsyn till kunden som äger anläggningen. Ska något bli gjort, får de helt enkelt acceptera att det blir strömlöst ett tag.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Säkerhet vid arbete 10 jun 2018 11:30 #3

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Det är också intressant när frågan om strömgenomgång kommer på tal.

Ställs frågan, brukar det blir lite smått förläget tyst. Det är trots allt ganska få som direkt vill erkänna att de råkat ut för det någon gång, kanske lite då och då.

Det är ju liksom att bevisa att man inte arbetat enligt reglerna.

Men i lite allmänt fikabordssnack, då hör man ju berättelserna ...
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3
Senast redigerad: 10 jun 2018 11:31 av Electrum.

Re: Säkerhet vid arbete 10 jun 2018 11:52 #4

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Ställer vi krav när vi är ute på att innehavaren presenterar sin Eldriftledare när vi på en industri t.ex.? Vad möter vi när vi är ute i en anläggning? Sker det någon elektrisk avställning av arbetsplatsen från innehavarens sida eller gör vi det alltid själv?

En vanlig missuppfattning är exempelvis att det är Elsäkerhetsledarens direkta arbetsuppgift att frånskilja och blockera, men mig veterligen har det aldrig varit så. Det är ju Eldriftledaren som ska säkerställa att detta skett, antingen själv eller via ombud.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.24 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa