fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

LAMPUTTAG I BADRUM HÖGRE 2250
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: LAMPUTTAG I BADRUM HÖGRE 2250

LAMPUTTAG I BADRUM HÖGRE 2250 05 feb 2018 19:05 #1

• Frank
  • ( Användare )
  • Färsking
Är de godkänt att sätta att lamputtag i badrumstak som är högre än 2250mm? Vad hända om kunden koppla in en hängande lampa som underskrida 2250 mm och är inte klassad ip445
Frank

Re: LAMPUTTAG I BADRUM HÖGRE 2250 05 feb 2018 19:34 #2

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Över 225 cm är det oklassat område, dvs kapslingsklass väljs efter hur fuktigt det är där.
En nedpendlande armatur som hamnar under 225 cm är ett fråga jag inte ställs inför tidigare, men rimligen måste det betraktas som att den hamnar i område 1 eller 2.
Följande användare (n) sa tack: Electrum

Re: LAMPUTTAG I BADRUM HÖGRE 2250 05 feb 2018 20:09 #3

• Frank
  • ( Användare )
  • Färsking
Tack för svaret men
Kunden sätta själv upp ett kronljuistake ip20 i lamputtag högre än 2250 som hänger längre ner än 2250mm.
Ha jag någon ansvar? Måste jag antecknar i egenkontroll? Hur hantera man detta? Egenkontroll för Idioter?(kunder).
Vad hjälpa egenkontroll i detta fall.FÖRBJUD lamputtag i badrumstak. Enligt gamla bestämmelse måste lampor i område 1 + 2 vara fastansluten
Förresten kunden hänga upp lampan efter min egenkontroll och dör p.g.a..felaktig kapsling av lampan.
Vems ansvar är detta
Frank

Re: LAMPUTTAG I BADRUM HÖGRE 2250 05 feb 2018 20:40 #4

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Ditt formella ansvar slutar vid lamputtaget. Nu kan man i och för sig undra hur högt i tak det är och var i förhållande till dusch det är placerat. Om man sätter ett uttag bör du ju finnas plats för plafonder och dylikt. Ljuskronor brukar inte användas i badrum... Vid tveksamheter kan det vara bättre med en kopplingspunkt för fast anslutning, då krävs det behörighet för anslutning av armatur.

Du bör givetvis förklara reglerna för kunden på ett pedagogiskt sätt som de förstår och utan att kalla dem idioter.

Re: LAMPUTTAG I BADRUM HÖGRE 2250 05 feb 2018 20:47 #5

• Joel Ingolf
  • ( Användare )
  • Junior
  • Serviceelektriker
Ja att kalla kunder för idioter bör man nog undvika, även om dom inte hör. Det är ju trots allt dem man jobbar för, eller?

Du kanske kan föreslå en lämplig snygg armatur för kunden istället?

Re: LAMPUTTAG I BADRUM HÖGRE 2250 05 feb 2018 22:33 #6

Om man tycker om att dammtorka i badrummet så finns det faktiskt ganska gott om kristallkronor som uppges hålla IP44

www.lampgallerian.se/lampor/badrumsbelys...istallkronor-badrum/
El & styrkonstruktör

Re: LAMPUTTAG I BADRUM HÖGRE 2250 06 feb 2018 14:04 #7

Bo Siltberg skrev:
Ditt formella ansvar slutar vid lamputtaget. Nu kan man i och för sig undra hur högt i tak det är och var i förhållande till dusch det är placerat. Om man sätter ett uttag bör du ju finnas plats för plafonder och dylikt. Ljuskronor brukar inte användas i badrum... Vid tveksamheter kan det vara bättre med en kopplingspunkt för fast anslutning, då krävs det behörighet för anslutning av armatur.

Du bör givetvis förklara reglerna för kunden på ett pedagogiskt sätt som de förstår och utan att kalla dem idioter.

Håller med Bo. Har själv sett ett badrum med ljuskrona men då var det säkert mer än 3,5 meter takhöjd.
Att sätta ett lamputtag på en höjd där det är tveksamt att det på ett säkert sätt går att ha en armatur tycker jag inte är fackmannamässigt. Det går inte att ha regler för allt utan vi måste använda vår kompetens som fackmän också.
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg

Re: LAMPUTTAG I BADRUM HÖGRE 2250 22 feb 2018 09:26 #8

• Jonas
  • ( Användare )
  • Junior
  • Projektering, cad, m.m.
Solklart. Sitter uttaget i oklassat område är det godkänt. Det är den som sätter upp armaturen som begår felet.

Mer vanligt förekommande fall är dock tvättmaskin och dusch där dosan sitter på ett godkänt sätt medans en ansluten tvättmaskin hamnar i område 0. Förekommande oftast i rot-projekt.

Sen moraliskt? Själv brukar jag sätta IP44-armaturer i badrum lite oavsett vad eftersom jag tycker att det känns vettigt. Men det är en egen ambition. Besiktigar jag ett badrum kan jag inte anmärka på saken.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.33 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa