Förläggningssätt A1
fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Förläggningssätt A1
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Förläggningssätt A1

Förläggningssätt A1 18 dec 2017 21:17 #1

• Lars Blomkvist
  • ( Användare )
  • Expert
  • Söker förståelse :)
Tjo

Ang Förläggningssätt A1 - infälld förläggning.

Exempel: Om en huvudledning går igenom en vägg ca 50 cm, ska man göra beräkningen på infälld då?
Det är ju trots allt sämsta länken på kedjan.
Den som inte söker finner inga svar ibland

Re: Förläggningssätt A1 18 dec 2017 23:52 #2

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Kanske t.o.m A2 ...

Men visst finns det någon poäng med att gå enligt tabell A1 eller A2, då har man dimensionerat på absolut säkra sidan.
En kortare bit, särskilt om det är lodrät förläggning i ett grovt rör, blir ju dock som regel lite bättre kylning än tabellen.
Jag själv skulle kunna tänka mig att dimensionera med en svår tabell och samtidigt maximera på strömvärdet.

Ja i alla fall om det finns anledning att tro att maxlasten kommer uppstå någorlunda intermittent.
Jag är ingen vän av tanken på att ha kablar som är 60+ °C varma 24/7. Är det konstant maxlast tycker jag att man faktiskt dimensionerar upp ett steg i area för att hålla ner temp lite för att inte påskynda åldringen utav kabeln, samt att slippa elda upp effekt i onödan.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Förläggningssätt A1 19 dec 2017 07:18 #3

Finns ofta en vinst i att dimensionera driftsekonomiskt. Dvs ligger man nära maxbelastning under stor del av dygnet kan det bli billigare över tid att gå upp i dimension för att minska effektförlusterna.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.28 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa