fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Apparatdosa i EI90 vägg?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Apparatdosa i EI90 vägg?

Apparatdosa i EI90 vägg? 12 nov 2017 14:43 #1

• Henrik
  • ( Användare )
  • Färsking
Diverse el ska in i lägenhetsavskiljande väggar, snickarna sätter trippelgips och väggen ska bli EI90.

Räcker EI60-dosa (för dubbelgips) och sen isolerar snickarna med stenull eller krävs branddosa för EI90?
Jag har kikat i elinstallationsreglerna men inte hittat svar och han som ska göra ritningarna åt mig kan nog mindre än vad jag kan...
Hej o hå.

Re: Apparatdosa i EI90 vägg? 12 nov 2017 16:06 #2

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Brandklassning av vägg ligger utanför elinstallationsreglerna med anledning av att det inte är något man gör för installationens skull i sig utan snarare för det allmänna brandskyddet.

Men är det EI90 som är specificerat så gäller ju detta hela väggen, även dosorna. Jag känner dock inte till om det finns dosor i EI90 ens... Frågan är då om man klarar de extra 30 minuterna med hjälp av stenull. Är stenullen i sig själv klassad?

Re: Apparatdosa i EI90 vägg? 12 nov 2017 17:47 #3

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Jag skulle köra på ELKOs röda brandklassade dosor, som har ett expanderande skum i sig.
Dessa är typade för EI90 om man följer monteringsreglerna.

Följ noga anvisningarna i slutet av denna broschyr, ge t.ex. akt på kraven för håltagning och avstånd mellan olika dosor. Om man lämnar offert så är det att tänka på att dosorna är dyrare, men också att montaget innebär mycket mer tid då så hög noggrannhet krävs.

Denna bilaga är dold för gäster. Logga in eller registrera dig för att se det.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg

Re: Apparatdosa i EI90 vägg? 12 nov 2017 20:40 #4

• Henrik
  • ( Användare )
  • Färsking
Tack för svar.

Våra standarddosor i vårt sortiment är EI60. Vi har även EI90-dosor av märket Rutab. Har aldrig monterat en sån men de ser ut som de ska monteras som en senildosa. Förmodligen svindyr, därför vill jag inte montera fler branddosor än nödvändigt.

Lite märkligt tycker jag att elinstallationsreglerna innehåller exempelvis instruktioner hur kablar ska dimensioneras beroende på temperatur och gud vet vad men inte vad som gäller för dosor i olika miljöer, så vitt jag vet...
Hej o hå.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.73 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa