Dvärgbrytarhandboken Svensk Standard

05 mar 2017 22:36 - 05 mar 2017 22:39 #1 av Lars Bäckström
Hej jag har lurat länge på att köpa mig en Dvärgbrytarhandbok ifrån Svensk Standard och
jag funderar på om det står någonting om när man ska använda dvärgbrytare som är
stämplade med 6kA och 10kA kortslutningseffekt ?

mvh Lars Bäckström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 mar 2017 22:40 #2 av Richard

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2017 06:08 #3 av Bo Siltberg
Kanske inte direkt då valet 6 eller 10 kA helt enkelt beror på vilken kortslutningsström som finns i den punkt sär skyddet installeras. HB 414 beskriver dock

märkkortslutningsbrytförmågan Icn och
märkdriftkortslutningsbrytförmågan Ics

och skillnaden dem emellan, och förhållandet dem emellan som man bör välja. Icn är vad som står stämplad på dvärgen, 6 eller 10 kA medan Ics är det värde man bör dimensionera efter för att få lite livslängd på dvärgen. För Icn = 10 kA anges Ics = 0.75 x Icn.

Om dvärgen sitter på insidan en smältsäkring på uppemot 50 A så är inte denna märkkortslutningsbrytförmåga någon faktor då säkringen tar ned strömmen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 mar 2017 20:31 #4 av Magnus H

Bo Siltberg skrev: Kanske inte direkt då valet 6 eller 10 kA helt enkelt beror på vilken kortslutningsström som finns i den punkt sär skyddet installeras. HB 414 beskriver dock

märkkortslutningsbrytförmågan Icn och
märkdriftkortslutningsbrytförmågan Ics

och skillnaden dem emellan, och förhållandet dem emellan som man bör välja. Icn är vad som står stämplad på dvärgen, 6 eller 10 kA medan Ics är det värde man bör dimensionera efter för att få lite livslängd på dvärgen. För Icn = 10 kA anges Ics = 0.75 x Icn.

Om dvärgen sitter på insidan en smältsäkring på uppemot 50 A så är inte denna märkkortslutningsbrytförmåga någon faktor då säkringen tar ned strömmen.


Känner mig lite dum i huvudet när man läser dina texter Bo, :P
Du är för smart för oss "vanliga" montörer, jag förstår inte riktigt vad du försöker förklara.

Jag mätte ik2 och räknar mig fram till ik3 vid en central som låg nära en
stor transformator-station ( kundägd ) där värdet överskred det stämplade ik3 på samtliga dvärgrytare avsevärt.
Så jag har fått för mig att beroende på hur starkt eller svagt när du har skall du välja Ik3 6 eller 10 på dvärgbrytare?

Men du skrev att om man har säkrat med smältsäkring propp,Gg-säkringar osv. så är denna Ik3 ingen faktor?
Det sitter ju oftast smältsäkringar som huvudsäkringar ( oftast avsevärt större än 50A ) där jag rör mig iallafall, och då behövs inte Ik3 tas hänsyn till?

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 mar 2017 21:46 #5 av Bo Siltberg
Jag tycker inte du ska känna dig dum varken före eller efter, dum är väl jag som sitter o läser ord som märkdriftkortslutningsbrytförmåga :unsure: Du har fattat helt rätt att det är Ik3 som ska underskrida dvärgens märkning, helst med råge.

Mäter man upp ett alltför högt värde på Ik3 så kan man ändå räddas av en eventuell smältsäkring tidigare i kedjan. Om man tittar i diagrammen för de storlekar som jag är van vid så ser man i strömbegränsningsdiagrammet på sid 4 att en 63 A säkring kommer att dämpa Ik3 = 30 kA till 7 kA. Man kan där därför välja en dvärg med Icn = 10 kA utan att den brinner upp. Du får leta upp diagrammen för de storlekar av säkringar du använder för att se. Så smältsäkringens märkström har stor betydelse.
Följande användare sa tack: Magnus H, Ebbe

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2017 12:26 #6 av Christer Djerf
Ytterligare ett sätt att få ner kortslutningsströmmen är att nyttja kaskadkoppling mellan skydden.
Men då är man oftast bunden till att nyttja samma fabrikat, t.ex. Schneider för att få coordination mellan skydden.
De flesta store tillverkare har tabeller som visar vilka värden som erhålls utifrån olika förimpedanser och valda skydd.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2017 17:02 - 08 mar 2017 17:47 #7 av Magnus H

Bo Siltberg skrev: Jag tycker inte du ska känna dig dum varken före eller efter, dum är väl jag som sitter o läser ord som märkdriftkortslutningsbrytförmåga :unsure: Du har fattat helt rätt att det är Ik3 som ska underskrida dvärgens märkning, helst med råge.

Mäter man upp ett alltför högt värde på Ik3 så kan man ändå räddas av en eventuell smältsäkring tidigare i kedjan. Om man tittar i diagrammen för de storlekar som jag är van vid så ser man i strömbegränsningsdiagrammet på sid 4 att en 63 A säkring kommer att dämpa Ik3 = 30 kA till 7 kA. Man kan där därför välja en dvärg med Icn = 10 kA utan att den brinner upp. Du får leta upp diagrammen för de storlekar av säkringar du använder för att se. Så smältsäkringens märkström har stor betydelse.


Tack Bo!

Bara en sak till, ser att du har tagit deras exempel på tabellen.
Jag förstår inte hur jag skall tolka tabellen du länkade. Hagers strömbegränsningsdiagram förstår jag klart att 30kA Ip blir 7kA Ic med 63A säkring.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 mar 2017 20:25 #8 av Bo Siltberg
Jag förstår inte frågan. Diagrammen ser ju precis likadana ut.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.048 sekunder

Senaste foruminlägg