fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger?
(1 visning) (1) Gäst

ÄMNE: Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger?

Re: Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger? 22 mar 2017 18:13 #61

Du kan läsa i Elsäkerhetsverkets handbok avsnitt 9.3 hur företaget ska intyga praktisk erfarenhet.
Reijo Eriksson

Re: Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger? 22 mar 2017 19:41 #62

Hej, har en fundering angående det nya egenkontrollprogrammet. Om vederbörande person har utfört behörighetskrävande arbete på exempelvis högspänningsanläggningar innan 1/7 -17, men företaget frångår dessa arbeten och inte registrerar sig mot högspänningsjobb efter 1/7. Kan man ändå tillgodoräkna sig tiden innan "utträdet" om den praktiken utförts på samma företag?

Mvh
Senast redigerad: 22 mar 2017 19:42 av Anders Karlsson.

Re: Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger? 22 mar 2017 20:57 #63

Det är bara att be behörig elinstallatör att skriva ett intyg
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Följande användare (n) sa tack: Anders Karlsson

Re: Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger? 22 mar 2017 22:17 #64

• Lars Blomkvist
  • ( Användare )
  • Expert
  • Söker förståelse :)
Finns bara ett sätt att få rätsida på själva egenkontrollen.
Att det alltid måste dokumenteras och sparas/delge kunden efter avslutat arbete.
Den som inte söker finner inga svar ibland

Re: Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger? 05 apr 2017 19:47 #65

• Per
  • ( Användare )
  • Färsking
  • ABL
Mats J.. Du skrev tidigare i tråden att det inte finns krav på dokumentation av utförd installation. Jag fattar nada nu . Kontroll före idriftragning måste man göra enligt lag. Hur kan man styrka att den är gjord om man inte dokumenterar ? Jag har problem att få Mina gubbar att göra detta efter varje jobb. Hur styrker jag att detta är gjort om den inte finns dokumenterad? Jag har själv gått en kurs med dig som ledare där du lärt mig hur denna utförs och dokumenteras. .

Re: Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger? 06 apr 2017 18:57 #66

Mats menar att det inte finns något krav i lag och föreskrifter på att dokumentera kontrollen. Däremot finns ett krav i Elinstallationsreglerna del 6 om en entreprenad hävdar att detta ska tillämpas. Men annars är det upp till beställaren att ange att de vill ha kontrollen dokumenterad.

Men...jag anser att alla ska dokumentera kontrollen för sin egen skull för att kunna visa hur installationen så ut när de lämnade den. Om sedan kunden ska ha en kopia det är en affärsuppgörelse.

Vad gäller kraven i egenkontrollprogrammet så ska du ha rutiner och metoder för hur kontrollen utförs, däremot inte hur den dokumenteras.
Följande användare (n) sa tack: Ronnie Lidström

Re: Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger? 06 apr 2017 19:26 #67

• Per
  • ( Användare )
  • Färsking
  • ABL
Örjan Borgström skrev:
Mats menar att det inte finns något krav i lag och föreskrifter på att dokumentera kontrollen. Däremot finns ett krav i Elinstallationsreglerna del 6 om en entreprenad hävdar att detta ska tillämpas. Men annars är det upp till beställaren att ange att de vill ha kontrollen dokumenterad.

Men...jag anser att alla ska dokumentera kontrollen för sin egen skull för att kunna visa hur installationen så ut när de lämnade den. Om sedan kunden ska ha en kopia det är en affärsuppgörelse.

Vad gäller kraven i egenkontrollprogrammet så ska du ha rutiner och metoder för hur kontrollen utförs, däremot inte hur den dokumenteras.

Tack, då förstår jag . J

Re: Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger? 01 maj 2017 16:18 #68

En speciell ID06 med angiven uppgift om man är certifierad eller under vilken certifierad man verkar hade varit betydligt bättre än att kräva ett massivt egenkontrollprogram.
Hade man sen kombinerat krav att material som det uppenbart krävs certifiering eller att man jobbar inom ett företag med person för regelefterlevnad registrerad på ESV så hade man kommit en väg mot att motverka fulelen.

För att utföra arbete som i våra ögon klassas som fulel och av rättsväsendet klassas som olagliga installationer kräver ju att man får tag i saker att göra jobbet med, lite som om alla läkemedel skulle vara fria utan recept från läkare, alla kan ju googla fram vilka effekter och bieffekter medicinen har så varför blanda in en läkare?

Vill ESV ha bättre koll så starta ett register där alla företag som registrerat sig den 1/7-2017 måste lägga in sin dokumentation gällande "Kontroll före idrifttagning" och dokumentationen av det utförda arbetet. Ett sånt register hade hjälp betydligt mycket mer en egenkontrollprogrammet.

Re: Nya egenkontrollsprogrammet, en pappers-tiger? 03 maj 2017 10:13 #69

Kristian Göransson skrev:
En speciell ID06 med angiven uppgift om man är certifierad eller under vilken certifierad man verkar hade varit betydligt bättre än att kräva ett massivt egenkontrollprogram.
Hade man sen kombinerat krav att material som det uppenbart krävs certifiering eller att man jobbar inom ett företag med person för regelefterlevnad registrerad på ESV så hade man kommit en väg mot att motverka fulelen.

Idag har elinstallatören ett personligt ansvar för det sk överinseendet och allt som omfattades av detta, bl a kontrollen. När nu företaget tar över ansvaret så finns inte längre ett personligt ansvar så då måste företaget visa hur de ser till att elinstallationsarbete och kontroll utförs på rätt sätt.
Därav kravet på egenkontrollprogram, egenkontrollprogrammet kan alltså sägas ersätta överinseendet.
Tid för att skapa sida: 0.53 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa