TN nästan C

19 nov 2016 10:17 #1 av Lars Blomkvist
Har en kompis som fått anmärkning på matningen till en central på en belysningsmast. Armaturerna drivs med 400V så N används inte.
Besiktningsmannen hävdar att man inte får märka med blå tape på PE. Alltså är det då inte TN-C.
Vad kallar man ett fyledarsystem i en anläggning som inte
använder nolla?
Om man installerar ett uttag i centralen så sa besiktningsmannen att man ska tejpa blå tape.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2016 10:46 #2 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet TN nästan C
Vore intressant att veta vilken paragraf han lutar sig mot. Det är visserligen sant att PEN-ledarens egenskaper förändras om det tas ut en nolla från den - det är då ett ledarbrott får allvarliga konsekvenser etc, men att den blå tejpen skulle signalera detta faktum har jag inte hört talas om.

Eller är det så enkelt att skyddsledaren faktiskt inte är dimensionerad som en PEN (10 mm²)? Om det nu inte krävs en nolla så vore det ju onödigt om faserna inte kräver lika stor area.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2016 11:25 #3 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet TN nästan C
Det är en 4G25.
Har sällan hört muppigare argument från en BM.
Så en central som matar endast mororer ska inte märkas PEN vid 4 ledare?

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2016 13:29 #4 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet TN nästan C
Det enda jag kan tänka mig är om BM menar att utgående ledning till belysningsstolparna är gruppledningar och att sagda belysningsanläggning finns i en Småbåtshamn eller Campingplats. Jag vill minnas att det finns särbestämmelser som förbjuder PEN i gruppledningar i dessa fall.

Alternativt att ledningen skyddas av en JFB och att sagda PEN-ledare i så fall inte kan vara en PEN-ledare utan måste beaktas som en PE

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2016 19:19 #5 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet TN nästan C
BM kanske jobbar på provision?:blink:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2016 14:43 - 21 nov 2016 14:52 #6 av Oskar Ståhl
Svar från Oskar Ståhl i ämnet TN nästan C
Att använda femledarsystem som definition för TN-S och fyrledarsystem som definition för TN-C kan vara lite missvisande under vissa förutsättningar. För TN-S kan ju även användas vid 1fas centraler och centraler som saknar nolla som i fallet ovan och då stämmer ju inte definitionen "femledarsystem" längre.

Men jag håller med att det anmärka på detta kan bli väldigt byråkratiskt och onödigt. Men om centralen som belysningsstolparna matas ifrån är TN-S så är det ju ej tillåtet att gå tillbaka till TN-C. Det kan vara detta som ligger bakom besiktningsmannens anmärkning? Och då tycker jag att det är en relevant anmärkning för då kan du ju inte längre installera ett uttag på stolpen tex.

/Oskar

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2016 17:35 #7 av Tobias
Svar från Tobias i ämnet TN nästan C
Tänk inte 4- eller 5-ledarsystem.

Grunden är fortfarande att TN-C är kombinerad neutral- och skyddsledare. TN-S är separerad neutral- och skyddsledare (oavsätt antal ledare i systemet, enfas eller treas)

Doing fun stuff

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 nov 2016 22:03 #8 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet TN nästan C
Ja vad kallas då ett 4-ledarsystem i handlingarna?
TN-PE :lol:
Kabeln matar ett belysningsskåp med säkringar så hur ska man dokumentera systemet. Finns bara TN-C & TN-S. (Ja jag vet att det finns andra mindre förekommande system med)

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2016 06:36 #9 av Oskar Ståhl
Svar från Oskar Ståhl i ämnet TN nästan C
Vad är det för system i matande central?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2016 07:06 #10 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet TN nästan C
Om jag fattade det rätt så är det blå märkning på ledningen som matar en liten central på stolparna som det anmärktes på.

Det enda jag kan tänka mig är att det kan bero på hur vi betraktar denna lilla central. Är den verkligen en gruppcentral, eller hör den till samma apparat som stolpen utgör?

Är det en gruppcentral är den helt enkelt TN-C -matad och ska märkas i enlighet med detta, PEN som gulgrön ledare med blå tape.

Är "centralen" att betrakta som en anslutningslåda som råkar innehålla någon säkring och är en del av armaturen, (eller ska vi kalla det apparat?) så utgör ju 25kvadratarn en gruppledning, och i gruppledningar är väl PEN inte tillåtet? Kabeln skulle du vara en 400V trefas gruppledning utan nolla, men med PE naturligtvis. Och ska i så fall endast vara g/gr.


Så jag tycker den springande punkten är vad centralen på stolpen anses vara för anordning.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 nov 2016 11:39 #11 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet TN nästan C

Electrum skrev: Om jag fattade det rätt så är det blå märkning på ledningen som matar en liten central på stolparna som det anmärktes på.

Det enda jag kan tänka mig är att det kan bero på hur vi betraktar denna lilla central. Är den verkligen en gruppcentral, eller hör den till samma apparat som stolpen utgör?

Är det en gruppcentral är den helt enkelt TN-C -matad och ska märkas i enlighet med detta, PEN som gulgrön ledare med blå tape.

Är "centralen" att betrakta som en anslutningslåda som råkar innehålla någon säkring och är en del av armaturen, (eller ska vi kalla det apparat?) så utgör ju 25kvadratarn en gruppledning, och i gruppledningar är väl PEN inte tillåtet? Kabeln skulle du vara en 400V trefas gruppledning utan nolla, men med PE naturligtvis. Och ska i så fall endast vara g/gr.


Så jag tycker den springande punkten är vad centralen på stolpen anses vara för anordning.

En ny vinkling som man behöver projekteringen för att utreda.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 nov 2016 08:44 #12 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet TN nästan C

Electrum skrev: Är "centralen" att betrakta som en anslutningslåda som råkar innehålla någon säkring och är en del av armaturen, (eller ska vi kalla det apparat?) så utgör ju 25kvadratarn en gruppledning, och i gruppledningar är väl PEN inte tillåtet? Kabeln skulle du vara en 400V trefas gruppledning utan nolla, men med PE naturligtvis. Och ska i så fall endast vara g/gr.


Det finns mig veterligen inget generellt förbud mot PEN-ledare i gruppledningar, vissa särbestämmelser finns i del 7 vet jag inga generella bestämmelser...

Generellt är det väldigt ovanligt med gruppledningar som är 10mm2 eller större, och då borde det vara ännu mer ovanligt med gruppledningar som matas från en TN-C central som är 10mm2 eller större...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 nov 2016 15:25 - 25 nov 2016 15:26 #13 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet TN nästan C
Det är så självklart med TN-S i gruppledningar att jag inte hittar något sådant specifikt krav i dagens regler. Jag tror vi fortfarande får luta oss mot 1939 års föreskrifter :)

Nollning av utsatta delar i förbrukningsanläggning
skall ske medelst särskild, till nolledningen ansluten skyddsledare.
Skyddsledare för nollning får icke
vara ansluten till nolledning annorstädes än i central.

Följande användare sa tack: Lars Blomkvist, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.064 sekunder

Senaste foruminlägg