Utökning av grupp?

22 aug 2016 10:45 #1 av Peter Jonsson
Att utöka en grupp med jordkabel i ett rum eller ett helt hus - kan det falla in under en elinstallatör med BB1?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2016 15:34 - 22 aug 2016 15:35 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Utökning av grupp?
Japp, det kan det.


Med jordkabel antar jag att du menar kabel med gulgrön ledare i ...?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2016 15:41 #3 av müssli
Svar från müssli i ämnet Utökning av grupp?

Peter Jonsson skrev: Att utöka en grupp med jordkabel i ett rum eller ett helt hus - kan det falla in under en elinstallatör med BB1?

Man får utöka en befintlig grupp med enstaka uttag eller armaturer om jag minns rätt. Man får inte dra nya gruppledningar från central.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2016 16:43 - 22 aug 2016 16:53 #4 av Peter Jonsson
Svar från Peter Jonsson i ämnet Utökning av grupp?
Ja gul/grön kabel
Frågan var ju egentligen om jag byter ut de ojordade uttagen mot jordade och drar gul/grön kabel så kommer jag ju i vissa fall till centralen, men det är ju ingen ny grupp jag installerar.
Och om jag då med BB1 får det?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2016 17:13 #5 av müssli
Svar från müssli i ämnet Utökning av grupp?
Troligtvis inte, jag hade BB1 tidigare och hörde med Elsäkerhetsverket vad som gällde. Den personen jag pratade med hävdade bestämt att jag inte får göra några arbeten inne i centralen. Jag fick inte ens lyfta kåpan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2016 17:28 #6 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Utökning av grupp?
Att byta kabel är underhåll av befintlig grupp. Jag kan inte inse varför inte det ska kunna utföras av en med BB1.


Att begränsa BB1 till arbete på befintlig grupp har jag alltid trott beror på att då behöver man inte kunna kabel och säkringsdimensionering.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2016 04:17 #7 av müssli
Svar från müssli i ämnet Utökning av grupp?

Electrum skrev: Att byta kabel är underhåll av befintlig grupp. Jag kan inte inse varför inte det ska kunna utföras av en med BB1.


Att begränsa BB1 till arbete på befintlig grupp har jag alltid trott beror på att då behöver man inte kunna kabel och säkringsdimensionering.


Så kan det absolut vara. Jag hade ringt Elsäkerhetsverket för att få svar på frågan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2016 19:14 #8 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Utökning av grupp?
En annan viktig sak i sammanhanget är ju att om man drar i jord till något i ett rum, så måste ju all el i rummet sedan vara jordat (alla uttag och övriga utsatta delar).
Sen tycker jag det är ovanligt med en elektriker som fått ut BB1 från elsäkerhetsverket kallar Gul/grön ledare för kabel.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2016 20:28 #9 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Utökning av grupp?

Electrum skrev: Att begränsa BB1 till arbete på befintlig grupp har jag alltid trott beror på att då behöver man inte kunna kabel och säkringsdimensionering.


Hur menar du? Om man utökar en grupp med t.ex. ett uttag 100m längre bort i t.ex en industrilokal. Behöver en BB1 installatör inte då ta ansvar för utlösningstiden eller spänningsfallet!? :huh:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 aug 2016 20:54 #10 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Utökning av grupp?
Det är kanske det som ryms inom ordvalet "mindre utvidgning" ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.061 sekunder

Senaste foruminlägg