IP-Klassificering Skötrum

09 mar 2016 10:46 #1 av Andreas
Hej.

Jag har lite funderingar kring IP-klassning. - Inte igen, tänker ni, men detta fall har nog inte avhandlats här, inte vad jag kunnat hitta åtminstone.

På ett dagis finns ett skötrum. I rummet finns en tvättränna och ett höj/sänkbart skötbord med tvättmöjlighet i. Det är en ho med ett löstagbart munstycke med slang på max 1m.
Mina kollegor anser, mer eller mindre, att så fort det finns ett rum med en slang som går att rikta skall det vara IP44. Exempelvis anser dom att 1-vägs uttag till skötbordet skall monteras på 2,4m öfg. Strömbrytaren intill skötbordet alt. tvätt rännan kan exempelvis vara kombinationsmontage, även den ska vara IP44. Detsamma gäller armaturen i taket. Allt detta hänvisas till områdesindelningen & tidigare besiktningspunkter från besiktningsmän.

Jag ifrågasätter detta och undrar var dom hittar dessa krav, vilket dom inte kan, så nu letar jag efter en norm eller anvisning som härleder till detta, egentligen enbart för nyfikenhets skull.
Regleras IP-klassificering i utrymmen med just slangar någonstans? I 4364000 anser jag att det inte gör det? Eller missar jag något?

Jag tänker följande, skötrum går in under områdesindelningen i kapitel 7, stycke 701.30 eftersom det varken är bad- /duschrum. Alltså är det uteslutet?
I kapitel 750/751 ingår det egentligen inte heller?

Jag bifogar en bild så ni kanske förstår lite. Det är inte det konkreta exemplet men någorlunda samma.

Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2016 19:08 #2 av Bo Siltberg
Jag känner inte heller till några specifika regler för skötrum, och det är knappast ett medicinskt utrymme, utan det kan nog klassas som vilka andra rum som helst enligt avsnitt 750 och 751. Jag tror det kan klassas som torrt.

Inte heller känner jag till något krav på IP44 så fort det finns en slang med i bilden. Reglerna ställer faktiskt lite krav på brukaren också, det går inte att göra en elinstallation idiotsäker. Om det är ett utrymme som normalt rengörs med slang eller högtrycksslang, då ställs det krav, IPX4 eller IPX5. Man utgår alltså ifrån vad som är normal användning. Jämför diskbänken i ett kök, inte behövs det IP44-uttag där även om kranen har en löstagbar dusch.

Jag kan tänka mig att man vill hävda badrumsregler här pga karet för bad av ungar. Men jag tror inte man behöver tillämpa områdesreglerna slaviskt, men givetvis tänka på vilka elektriska apparater som används. Vad skulle uttaget serva? Det kan t.ex vara en ide med JFB med I∆n = 10 mA.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2016 06:48 #3 av Ronnie Lidström
Är det en entreprenad med ett förfrågningsunderlag ni går efter?

I så fall så brukar det stå där hur olika rum klassas om det finns rum som är tveksamma. Jag hade en gång ett bygge där det var små tvättstugor som normalt inte alls är fuktiga men där det stor i FFU att rummen skulle räknas som "fuktiga utrymmen" och specat vilka kapslingsklasser som skulle gälla osv.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 13:04 #4 av Andreas
Svar från Andreas i ämnet IP-Klassificering Skötrum

Bo Siltberg skrev: Jag känner inte heller till några specifika regler för skötrum, och det är knappast ett medicinskt utrymme, utan det kan nog klassas som vilka andra rum som helst enligt avsnitt 750 och 751. Jag tror det kan klassas som torrt.

Inte heller känner jag till något krav på IP44 så fort det finns en slang med i bilden. Reglerna ställer faktiskt lite krav på brukaren också, det går inte att göra en elinstallation idiotsäker. Om det är ett utrymme som normalt rengörs med slang eller högtrycksslang, då ställs det krav, IPX4 eller IPX5. Man utgår alltså ifrån vad som är normal användning. Jämför diskbänken i ett kök, inte behövs det IP44-uttag där även om kranen har en löstagbar dusch.

Jag kan tänka mig att man vill hävda badrumsregler här pga karet för bad av ungar. Men jag tror inte man behöver tillämpa områdesreglerna slaviskt, men givetvis tänka på vilka elektriska apparater som används. Vad skulle uttaget serva? Det kan t.ex vara en ide med JFB med I∆n = 10 mA.


Man ställer absolut krav på brukaren idag på en annan sätt än tidigare, vilket jag tycker är sunt och logiskt.
I detta fallet har vi aspekten barn inblandat, dom hittar på helt andra saker som så klart kan vara väldigt svårt att alltid skydda för.

Vad gäller olika elektriska apparater i utrymmet så är dessa högst begränsade tänker jag. Skötbordet är ofta elektriskt, annars vet jag inte vad för annan elektrisk utrustning man skulle använda i ett skötrum. Dom fönar knappast barnen och än så länge finns inga automatiska blöj-bytare :P
Oavsett typen av elektrisk apparat så påverkar det ju inte IP-klassificering i utrymmet, dock som du är inne på andra faktorer.

Nu är jag dock ute efter ett "skall-krav" eller åtminstone någon rekommendation som täcker just detta. Men jag hittar inget som en besiktningsman kan falla tillbaka på.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 13:07 #5 av Andreas
Svar från Andreas i ämnet IP-Klassificering Skötrum

Ronnie Lidström skrev: Är det en entreprenad med ett förfrågningsunderlag ni går efter?

I så fall så brukar det stå där hur olika rum klassas om det finns rum som är tveksamma. Jag hade en gång ett bygge där det var små tvättstugor som normalt inte alls är fuktiga men där det stor i FFU att rummen skulle räknas som "fuktiga utrymmen" och specat vilka kapslingsklasser som skulle gälla osv.


Vi jobbar ofta under entreprenader med just förfrågningsunderlag och där kan det absolut stå sådana krav. I detta läget utgår vi från en installation enligt "svensk standard", den som nu kan svara på vad det innebär ;).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 mar 2016 18:05 #6 av Michell Martic
Gör det enkelt; Finns det en golvbrunn kan du förvänta dig att man ska kunna spola inom utrymmet varför du då kan betrakta det som ett våtutrymme och utföra det därefter. Finns det duschhandtag vid handfat så kan du utgå från detta som det munstycke för vilket du ska mäta avstånd för klassning av utrymme, precis som i en vanlig dusch.
Saknas det å andra sidan någon typ av golvbrunn så är inte tanken att man ska kunna spola vatten omkring sig. Kör oklassat utrymme då.

Gällande ett skötrum rent generellt (utan någon övrig specifikation) så är det att betrakta som en vanlig toalett. Men ett skötrum generellt innebär oftast bara en toalett med ett väggmonterat skötbord. Är det på en förskola så kan du nog misstänka att det blir uppvikt tät plastmatta, golvbrunn och duschhandtag vid handfat som gäller.

...eller så får beställare specificera vad det ska klassas som.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2016 19:55 #7 av Mats Jonsson
Vad som diskuteras i denna punkt kallas för skydd mot yttre förhållanden eller yttre påverkan. I Elsäkerhetsverkets föreskrifter, ELSÄK-FS 2008:1, regleras detta i 7 §, i 3 kap.

I SS 4364000 regleras yttre påverkan i avsnitt 512, närmare bestämt i punkt 512.2 i SS 4364000. Tabell 51ZA.1 kan användas för att bestämma egenskaperna hos materielen med hänsyn till den yttre påverkan den kan bli utsatt för. Se särskilt kod AD. Om man tar en vanligt villagarage med gipsväggar men med golvbrunn och tappkran så bedömer jag det enligt kod AD1, det vill säga IPX0.

Det är väsentligt att den yttre påverkan bestäms i samråd med den kommande användaren. Det kan ju knappast vara elektrikern som bestämmer hur användaren ska använda sitt utrymme.

Mats Jonsson, Eltrygg Miljö AB
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, tobi

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 mar 2016 05:05 #8 av Michell Martic
Gällande garage med brunn så skulle jag nog åtminstone fundera på högre IP-klassning och höra med användaren, precis som du skrivit. Brunnen finns där troligtvis av en anledning tänker jag. Inte omöjligt att användaren drar in trädgårdsslang och spolar av bilen precis som det kanske inte är ovanligt att man använder ett inomhusuttag för att dra ut en förlängningssladd i trädgården.

Användaren får således avgöra användning, och där är vi väl alla överens.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.151 sekunder

Senaste foruminlägg