Nya regler för elinstallationer i lantbruk?

13 aug 2011 15:20 #1 av Åke Gustafsson
Hörde att det har kommit nya regler (i år) för hur man ska utföra elinstallationer i lantbruk. Nån som vet vad förändringarna är?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2011 15:46 #2 av Mats Persson
Jag jobbar nästan aldrig i lantbruk så har inte koll på vad skillnaderna är.
Men det är Lantbrukets Brandskyddskommitté som ger ut boken, och den finns att ladda ner utan kostnad här:
www.lantbruketsbrandskydd.nu/BinaryLoade....pdf&Attachment=True

Elsäkerhetsverket nämner också de nya reklerna på denna sidan:
www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyhete...-och-hastverksamhet/

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Åke Gustafsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2011 16:53 - 13 aug 2011 17:08 #3 av Ronnie Lidström
Tack Mats! Visste inte att den fanns online! Ska ta och läsa den där ikväll!

För den som vill ha den i pappersformat så finns den att köpa på Elförlaget för en billig peng

Fil bilaga:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 aug 2011 20:38 - 13 aug 2011 20:39 #4 av Ronnie Lidström
Snabb sammanfattning vad som skiljer reglerna i lantbruk från vanliga installationer för ni som inte orkar läsa igenom denna folder: :rulla:
  • TN-C system får inte användas. Bara 5-ledare (alltså även om kabeln är grövre än 10mm²)
  • Centralkapslingar ska placeras ute i en "elnisch" eller i ett separat centralrum, och vara av plåt eller "särskilt brandtåligt plastmaterial".
  • Finns det risk för kondens där normcentral placeras ska inte "fasskenor" användas utan istället RK (detta gäller i och för sig även på andra ställen där det är risk för kondens)
  • Kablar måste vara metallmantlade (EKPK, EKLK, EKKJ etc.. helst EKPK/FKPK)
  • Infällda installationer är förbjudet (även i kontor/omklädning osv som ligger i samma hus som "fuse"*)
  • Man ska förlägga kabel så att det försvåras för gnagare att komma åt dom
  • Armaturer måste vara med säkerhetständare tex "DEOS". Armaturer ska även vara "D märkta".
  • Extra noga med kapslingsklasser och placering av apparater/dosor/uttag osv.
  • Elmotorer skall skyddas av både motorskydd och termiskt skydd i motorlindningen. (Finns även vissa krav på varvtalsvakt som bryter spänningen till motorn om den börjar gå för långsamt)
  • Massa krav på JFB. Men enkelt kan man säga att ALLT ska skyddas av minst 300mA (även huvudledningar) och allt annat med 30mA
  • Krav på överspänningsskydd (Åskskydd)

Har jag missat nåt viktigt? Vi gör sällan jobb i lantbruk, så jag har inte full koll på detta!

edit: * fuse = "ladugård" på norrländska

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Åke Gustafsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 maj 2018 18:12 - 08 maj 2018 18:29 #5 av Patrik Hedlund
Håller på med en installation i en 10 år gammal ladugård ("lagård". Fuse... helt orimligt :smack: ) där jag upptäckt att en elcentral matad utav en FKKJ 4x25/16 är kopplad med en svarttejpad PEN-ledare och blå ledare är lagd åt sidan. Stigaren saknar dessutom, av naturliga skäl, skydd från en 300 mA JFB.

Frågan är hur länge krav på 300 mA JFB och 5-ledarsystem har funnits? Jag tänker mig att det måste funnits längre än 10 år i alla fall, men skulle vara intressant om någon vet mer exakta årtal.

Edit: Slänger in två bilder också för kuriosa.





//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 maj 2018 19:19 #6 av Bo Siltberg
Ja du, det är öppet för tolkning :)

Första blå boken 1994:7 säger
För brandskyddsändamål skall installeras strömkännande jordfelsbrytare med märkutlösningsström högst 300 mA.

Detta gäller jämte krav på JFB för uttag etc som kom första gången i denna föreskrift.

Andra blå boken 1999:5 säger
För brandskyddsändamål skall hela installationen skyddas av jordfelsbrytare med märkutlösningsström högst 300 mA.

SS 436 40 00, utgåva 2 som utkom 2009 säger
Övriga strömkretsar ska skyddas av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström är högst 300 mA.
Där elinstallationen är ansluten till ett TN-system ska det från anslutningspunkten vara utfört som TN-S-system.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 maj 2018 20:07 #7 av Patrik Hedlund
Hmm, ja frågan är ju om jordfelsbrytarkravet på hela installationen gällt redan från första blå boken och bara blivit mer tydligt vid andra blå boken?

Eftersom det behövs 5-ledare för att kunna installera JFB så kan man ju säga att det, i praktiken, varit krav på TN-S sedan första eller andra blå boken i alla fall.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 maj 2018 13:06 #8 av Bo Siltberg
Precis, JFB innebär TN-S.
Och de preciseringar som gjorts i senare regler kan du ge en antydan till vad man avsåg på 90-talet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 maj 2018 14:37 - 09 maj 2018 14:38 #9 av Rikard Ågren

Patrik Hedlund skrev: ("lagård". Fuse... helt orimligt :smack: )
//Patrik


Fuse är inte alls så orimligt som det kan låta. Det är en förkortning av fähuset :)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.166 sekunder

Senaste foruminlägg