fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Nya regler för elinstallationer i lantbruk?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Nya regler för elinstallationer i lantbruk?

Nya regler för elinstallationer i lantbruk? 13 aug 2011 16:20 #1

Hörde att det har kommit nya regler (i år) för hur man ska utföra elinstallationer i lantbruk. Nån som vet vad förändringarna är?

Re: Nya regler för elinstallationer i lantbruk? 13 aug 2011 16:46 #2

• Mats Persson
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Elinstallatör
Jag jobbar nästan aldrig i lantbruk så har inte koll på vad skillnaderna är.
Men det är Lantbrukets Brandskyddskommitté som ger ut boken, och den finns att ladda ner utan kostnad här:
www.lantbruketsbrandskydd.nu/BinaryLoade...&Attachment=True

Elsäkerhetsverket nämner också de nya reklerna på denna sidan:
www.elsakerhetsverket.se/sv/Press/Nyhete...-och-hastverksamhet/
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... Inte säkert att allt stämmer till 100%
Följande användare (n) sa tack: Ronnie Lidström, Åke Gustafsson

Re: Nya regler för elinstallationer i lantbruk? 13 aug 2011 17:53 #3

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Tack Mats! Visste inte att den fanns online! Ska ta och läsa den där ikväll!

För den som vill ha den i pappersformat så finns den att köpa på Elförlaget för en billig peng

Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Senast redigerad: 13 aug 2011 18:08 av Ronnie Lidström.

Re: Nya regler för elinstallationer i lantbruk? 13 aug 2011 21:38 #4

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Snabb sammanfattning vad som skiljer reglerna i lantbruk från vanliga installationer för ni som inte orkar läsa igenom denna folder:

• TN-C system får inte användas. Bara 5-ledare (alltså även om kabeln är grövre än 10mm²)
  • Centralkapslingar ska placeras ute i en "elnisch" eller i ett separat centralrum, och vara av plåt eller "särskilt brandtåligt plastmaterial".
  • Finns det risk för kondens där normcentral placeras ska inte "fasskenor" användas utan istället RK (detta gäller i och för sig även på andra ställen där det är risk för kondens)
  • Kablar måste vara metallmantlade (EKPK, EKLK, EKKJ etc.. helst EKPK/FKPK)
  • Infällda installationer är förbjudet (även i kontor/omklädning osv som ligger i samma hus som "fuse"*)
  • Man ska förlägga kabel så att det försvåras för gnagare att komma åt dom
  • Armaturer måste vara med säkerhetständare tex "DEOS". Armaturer ska även vara "D märkta".
  • Extra noga med kapslingsklasser och placering av apparater/dosor/uttag osv.
  • Elmotorer skall skyddas av både motorskydd och termiskt skydd i motorlindningen. (Finns även vissa krav på varvtalsvakt som bryter spänningen till motorn om den börjar gå för långsamt)
  • Massa krav på JFB. Men enkelt kan man säga att ALLT ska skyddas av minst 300mA (även huvudledningar) och allt annat med 30mA
  • Krav på överspänningsskydd (Åskskydd)

Har jag missat nåt viktigt? Vi gör sällan jobb i lantbruk, så jag har inte full koll på detta!

edit: * fuse = "ladugård" på norrländska
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Senast redigerad: 13 aug 2011 21:39 av Ronnie Lidström.
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund, Åke Gustafsson

Re: Nya regler för elinstallationer i lantbruk? 08 maj 2018 19:12 #5

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Håller på med en installation i en 10 år gammal ladugård ("lagård". Fuse... helt orimligt ) där jag upptäckt att en elcentral matad utav en FKKJ 4x25/16 är kopplad med en svarttejpad PEN-ledare och blå ledare är lagd åt sidan. Stigaren saknar dessutom, av naturliga skäl, skydd från en 300 mA JFB.

Frågan är hur länge krav på 300 mA JFB och 5-ledarsystem har funnits? Jag tänker mig att det måste funnits längre än 10 år i alla fall, men skulle vara intressant om någon vet mer exakta årtal.

Edit: Slänger in två bilder också för kuriosa.

20180508_161240.jpg

20180508_160755.jpg

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.
Senast redigerad: 08 maj 2018 19:29 av Patrik Hedlund.

Re: Nya regler för elinstallationer i lantbruk? 08 maj 2018 20:19 #6

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Ja du, det är öppet för tolkning

Första blå boken 1994:7 säger
För brandskyddsändamål skall installeras strömkännande jordfelsbrytare med märkutlösningsström högst 300 mA.

Detta gäller jämte krav på JFB för uttag etc som kom första gången i denna föreskrift.

Andra blå boken 1999:5 säger
För brandskyddsändamål skall hela installationen skyddas av jordfelsbrytare med märkutlösningsström högst 300 mA.

SS 436 40 00, utgåva 2 som utkom 2009 säger
Övriga strömkretsar ska skyddas av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström är högst 300 mA.
Där elinstallationen är ansluten till ett TN-system ska det från anslutningspunkten vara utfört som TN-S-system.
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund

Re: Nya regler för elinstallationer i lantbruk? 08 maj 2018 21:07 #7

• Patrik Hedlund
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Serviceelektriker
Hmm, ja frågan är ju om jordfelsbrytarkravet på hela installationen gällt redan från första blå boken och bara blivit mer tydligt vid andra blå boken?

Eftersom det behövs 5-ledare för att kunna installera JFB så kan man ju säga att det, i praktiken, varit krav på TN-S sedan första eller andra blå boken i alla fall.

//Patrik
https://www.pixeltopic.com/image/qejprgvbtnkfml/

Serviceelektriker som sysslar med service och olika slags renoveringar och nybyggnationer hos främst privatpersoner. Både direkt mot kund och genom mindre byggfirmor.

Re: Nya regler för elinstallationer i lantbruk? 09 maj 2018 14:06 #8

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Precis, JFB innebär TN-S.
Och de preciseringar som gjorts i senare regler kan du ge en antydan till vad man avsåg på 90-talet.

Re: Nya regler för elinstallationer i lantbruk? 09 maj 2018 15:37 #9

Patrik Hedlund skrev:
("lagård". Fuse... helt orimligt )
//Patrik

Fuse är inte alls så orimligt som det kan låta. Det är en förkortning av fähuset
El & styrkonstruktör
Senast redigerad: 09 maj 2018 15:38 av Rikard Ågren.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.38 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa