Slopad tidsbegränsning av behörighet

11 okt 2015 09:53 #1 av Michell Martic
Läste en av Mats artiklar på Voltimum, Elsäkerhetsverket föreslår att giltighetstiden för behörigheter slopas ,

Som Mats påpekar så kan man fråga sig varför behörigheten blev tidsbegränsad och varför man införde 15-årsregeln för att sedan ta bort 15-årsregeln kort därefter. Utåt sätt så kan det nog lätt uppfattas som att det råder viss förvirring på myndigheten. Vet man inte vad man vill egentligen? Och besluten, man ska väl inte förringa beslutens påverkan på människors liv? Tar man lätt på dessa beslut? Vad har man för grund när man fattar besluten? Och hur kunde denna grund gällande 15-årsregeln så snabbt bli ogiltig? Och nu är det alltså tal om att ta bort tidsbegränsningen helt och hållet? Man blir lite förbryllad...

Oavsett, förslaget att slopa tidsbegränsningen är åtminstone jag positiv till. Det finns ingen garanti att jag är verksam inom området elsäkerhet från att jag får min behörighet utfärdad tills att den upphör att gälla. Om detta vore motivet så blir effekten enbart att det slår mot de som faktiskt är verksamma och hållit sig ajour. Min behörighet är annars begränsad att gälla till 2028. Därefter kan den förnyas mot en avgift som idag är 1000 kronor, med 10 år i stöten. En kostnad jag inte är sugen på att betala. :angry:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 17:25 #2 av Reijo Eriksson
När 15-års gränsen för behörighetens giltighetstid infördes 2010 skrev Elsäkerhetsverket:

5 § Bestämmelsen har anpassats för att bättre överensstämma med innehållet i diskrimine- ringslagen (2008:567). Verket återgår till att tidanpassa behörighetens giltighetstid istället för som nu till personens ålder. Verket anpassar också giltighetstiden vid förlängning av en behörighet till tio år istället för fem år. Verket förtydligar att en person inte kan inneha flera behörigheter samtidigt, något som visat sig föreligga.

Reijo Eriksson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2015 18:14 #3 av Michell Martic
Då kan man nu konstatera att den bedömningen de gjort 2010 som du hänvisar till Reijo redan då kunde lösts med att helt och hållet ta bort begränsningen för alla vilket de föreslår i år. Var det enbart ingen som kom på det då? Jag får inte grepp om hur de arbetar eller resonerar riktigt. Har man inte resurser?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder