Skyddsutjämning restaurangkök

14 apr 2015 09:44 - 14 apr 2015 09:44 #1 av Martin
Hur hade ni gjort med potentialutjämning/skyddsutjämning i ett restaurangkök. Funderar på om det är en bra lösning att dra en RQ16 från centralen som sitter i källaren till en POT plint som jag sätter i källaren under köket och sen drar RQ6 (eller räcker det med en 2,5kvmm?) till det som ska utjämnas. Hur är det med rostfria bänkar som står löst i köket behöver de utjämnas? Tänkte sätta POT klammer på vattenledningarna i källaren. Behöver diskbänken utjämnas också? Eller har ni något förslag?
//Martin

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 10:29 #2 av Daniel Norrström
Bänkarna ska inte behöva skyddsutjämnas. Bedömer du att köket i sig ens behöver skyddsutjämnas så fungerar väl det du säger, men skyddsledare till plinten skall dimensioneras efter den förväntade felströmmen, dvs fasledaren, och därifrån separata 4 mm2 eller 2 mm2 beroende om dem är skyddade mot mekanisk åverkan eller ej.
Själv är jag tveksam till om köket behöver skyddsutjämnas men det kanske finns något som jag missat. :unsure:
Antar då att alla utsatta delar är anslutna till samma fördelning och att inkommande vattenrör är anslutna till huvudjordplint.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 12:33 #3 av Michell Martic
Varifrån kommer indikation om att köket behöver särskild skyddsutjämning utöver allmänna fordringar?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 13:34 #4 av Stefan Ericson
Om du skulle följa MAS80, så skulle du göra som du skriver. Dimentionerings krav är, att säkringen ska lösa. Om du har jfb, så blir det inte mycket ström.
Regeln är att all ledande materiel, som sitter på oledande, ska jordas, direkt till jord plattan/plint.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 14:31 #5 av Christer Djerf

Stefan Ericson skrev: Om du skulle följa MAS80, så skulle du göra som du skriver. Dimentionerings krav är, att säkringen ska lösa. Om du har jfb, så blir det inte mycket ström.
Regeln är att all ledande materiel, som sitter på oledande, ska jordas, direkt till jord plattan/plint.


Bara en undran:
Varför skulle man följa MAS80?
Dels är det ingen CNC-maskin det är fråga om, dels har ingen annan på detta forum än du Stefan kunnat läsa denna skrift.
Så det hela verkar som ett ganska meningslöst svar i denna tråd!

Tycker vi gräver ner MAS80 och ägnar oss åt sådana skrifter som faktiskt går att verifiera på något sätt när det gäller regler, föreskrifter och standarder.
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 14:59 #6 av Stefan Ericson
Christer!
Du har rätt att det inte är en maskin. Det är bara det att era regler kommer efter MAS80, som infördes 1980.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 15:25 #7 av Martin
Jag kanske tänkte fel med skyddsutjämningen i storkök? Jag läste i handbok 413 där stod det:

3.2 En främmande ledande del är definierad som en ledande del som inte tillhör elinstallationen och som kan anta en potential (spänning), i allmänhet jordpotential.

Därför tänkte jag att jag skulle skyddsutjämna om det var lägre resistans än 4kohm.

Sen läste jag i Elinstallationsreglerna avsnitt 751 och avsnitt 411.
Där står det: främmande ledande delar som är en del av byggnaden och som är åtkomliga under normala förhållanden, metalliska delar av centralvärmeanläggningen och luftkonditioneringssystemet ska skyddsutjämnas.

Om man läser det verkar det som man inte behöver skyddsutjämna.
Bänkar och hyllor räknas inte som del av byggnaden men hur är det med "fläktkåpan"?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 15:47 #8 av Stefan Ericson
Det jag tror att du ska skydda mot är statisk elektricitet. På en firma Norrköping, installerade ett företag ett brandsläckningsystem. Det slutare med att blästern bann, pga statiskelektricitet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 16:25 #9 av Michell Martic
751 har ingen fordran gällande skyddsutjämning utöver de allmänna fordringarna gällande skyddsutjämning. Sen gäller för främmande ledande delar att dessa ska anslutas till HJS där de förs in i byggnaden. Väl inne i byggnaden så torde potentialskillnaden vara relativt låg mellan två punkter varför ingen ytterligare potentialutjämning fordras. Det finns dock utrymmen som är undantagna detta i enlighet med del 7, men 751 är inte en av dessa. 751 syftar nog mer till kapslingsklasserna.

Gällande fläktkåpan, för den in en främmande potential i byggnaden som inte redan anslutits till HJS? Om svaret på frågan är "ja" så ska den potentialutjämnas. Om svaret är "nej" så är den redan potentialutjämnad eller så behöver den inte utjämnas eftersom den inte för in en främmande potential i byggnaden.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 16:48 #10 av Anders Svensson

Stefan Ericson skrev: Christer!
Du har rätt att det inte är en maskin. Det är bara det att era regler kommer efter MAS80, som infördes 1980.

Nej det gör dom inte.
MAS80 finns inte heller. Jag har letat. Kanske nåt du drömt?

I Sverige är den kränkte kung och den välmenande idioten hans rådgivare.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 19:30 #11 av Torbjörn Forsman
Statisk elektricitet är knappast något problem i ett restaurangkök, med tanke på den höga luftfuktighet som brukar råda där.

När man potentialutjämnar mot statisk elektricitet t ex på arbetsplatser i elektronikindustrin så brukar man inte direktjorda utsatta delar, utan man jordar var och en av dem via ett eget seriemotstånd på vanligtvis 1 Mohm. Detta av två skäl, dels för att minska stötströmmen om någon eller något som ändå har råkat bli statiskt uppladdat ska laddas ur via den utsatta delen i fråga, och dels för att det kan vara mycket irriterande i samband med labbande eller felsökning på spänningssatt elektronik att arbetsbänkar, lödkolvsspetsar mm är lågohmigt jordade.

Man brukar räkna med att när luftfuktigheten är över 60-65 % så är det bara i mycket speciella fall statisk elektricitet överhuvudtaget kan ställa till med problem.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 19:39 #12 av Stefan Ericson
Ted, vi har diskuterat det tidigare här. Du får leta rätt på tråden.
En sak som bestämdes i MAS80, var att Diaz säkringar inte fick användas och att en 3fas grupp, ska alla faser lösa samtidigt. Du får titta på en ny installerad gruppcentral, och säga att du drömmer. Jag tror inte du ser någon Diaz.
Martin, om det inte fins någon el på en bänk, fins det säkert ingen anledning att jorda. Spis kåpan borde redan vara jordad, via den vanliga anslutning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 19:45 #13 av Mats Persson
Kan du inte scanna in eller ta foto på din MAS80 och lägga in här?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 20:11 #14 av Stefan Ericson
Mats, nej mina papper, försvann flör 15 år sedan.
Torbjörn, i det här fallet håller jag med dig. Jag tror inte heller det är ett problem. Men det här med jordning, var det sista vi hade diskussioner med myndigheter om i slutet på 80 talet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 20:36 - 15 apr 2015 16:32 #15 av Michell Martic
Enligt mig finns det ingen mening med att referera till ett tekniskt dokument om dokumentet inte finns tillgängligt för allmänheten. Det blir lite som hela situationen med Joseph Smith och hans berömda bok.

Jag lägger ingen värdering i dina påståenden Stefan för MAS80 har säkert varit ett tekniskt rättesnöre för konstruktörer av CNC-maskiner, men att referera till det fyller ingen funktion idag eftersom dokumentet inte finns tillgängligt. Vi andra vet ingenting om detta eller dess innehåll. Dock så är jag säker på att MAS80 inte är tillämpligt för restaurangkök eftersom det är klart, samt enkelt att härleda, vilka tekniska dokument som faktiskt är tillämpliga.
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 20:47 #16 av Niklas
Jag tycker mig ha varit tålig..... men NU är det dags att sluta att referera till MAS80, en enda människa som känner till standarden, men hans bevis för att den ens existerat försvann för 15år sedan!!!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 21:04 #17 av Paul Wargenstahm
Jag har faktiskt precis lagt en förfrågan till en fd kollega som är på väg att pensioneras om han råkar sitta på ett gammalt exemplar. Skulle han ha ett så scannar jag det så vi alla kan få ta del av kuriositeten... :sick:

Und setzt ihr nicht das leben ein, nie wird euch das leben gewonnen sein.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 apr 2015 21:12 #18 av Markus Ågren
Jag kan inte heller se att man ska behöva potentialutjämna så mycket.
Men har sett projekt där man ansluter allt i storkök.

Men detta med potentialutjämning kommer nog i många år framöver vara en sak som man kommer ha olika åsikter om länge.

Jag tycker vi håller oss till rubriken och inte pratar om MAS80, för jag har inte sett den men den var säkert en bra handbok/standard för maskiner. Och tror vi kom fram till att Maskindirektivet har tagit över numera. Men det kan vi kanske ta under annan rubrik.

Markus Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 apr 2015 03:36 #19 av Peter
Ventilation (Låga fläktkåpor) och vattenrör fall de är metall. Där de går in i kök eller går in i byggnad.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 apr 2015 05:10 #20 av Bo Siltberg
Fundera på vilka risker/felfall som man behöver skydda sig emot:

- Åsköverspänningar in via främmande ledande del
- Kortslutning mot skyddsjord och andra jordfel som spänningssätter utsatta delar mot främmande ledande delar.
- Fas får direkt kontakt med ledande delar som inte är skyddsjordade.
- Mer?

Inga av detta kräver skyddsutjämning i restaurangköket, dvs kompletterande skyddsutjämning (som redan nämnts) även om man skulle konstatera att alla metallytor skulle vara främmande ledande delar.
Däremot är det alltid bra med skyddsutjämning där alla ledningar kommer in i byggnaden.

Det blir andra bullar om köket skulle klassas som badrum eller trånga ledande kanalar där det kan förekomma stor (och blöt) kontaktyta med kroppen mot ledande delar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.072 sekunder