Övergång TN-C till TN-S

09 mar 2015 18:03 #1 av Johan Runesson
För att inte krångla till frågan för mycket så har jag en befintlig TN-C matning som jag funderar på att koppla in till en maskin på en industri. Jag vet inte än om maskinen är byggd för TN-C eller TN-S. Om maskinen är byggd för TN-S, kan man då sätta en låda mot inkommande brytare på maskinen där man gör en övergång TN-C-S? Jag antar att det är okej, men blev fundersam om det finns andra regler när det gäller ett skåp till en maskin och inte en central.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2015 18:20 #2 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Övergång TN-C till TN-S

Johan Runesson skrev: För att inte krångla till frågan för mycket så har jag en befintlig TN-C matning som ...

Är du säker på att det är TN-C matning?

Inte en trefas utan nolla.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2015 19:15 #3 av Johan Runesson
Japp, helt säker. Jag har själv varit med och bytt både högspänningsställverket, transformatorn och lågspänningsställverket på fabriken. Tidigare hade de dock IT-system på vissa centraler, men nu kör man enbart TN.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2015 19:30 #4 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Övergång TN-C till TN-S
Såvitt jag vet så möter det inga hinder att gå från TN-C till TN-S i samband med en maskin.

Men du kan gärna vänta in lite fler svar, ty jag är inte bombsäker (det kan ju finnas någon regel eller så som jag helt enkelt inte vet om. :unsure: :blush: )

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 mar 2015 20:12 #5 av Tomas Karlsson
Då kan jag lägga till ett svar i den skålen, det är inget problem med det. Ofta är maskiner anslutna utan nolla, manöver med olika spänning via trafo och nätdon, gamla VDE föreskrifter förbjöd i många fall användning av nolla i såna tillämpningar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2015 06:01 #6 av Michell Martic
Hade du velat förtydliga ditt svar Tomas?

Vad är det som inte är ett problem? Att separera neutral och skyddsjord i apparatskåpet på maskinen?
Och i vilka tillämpningar förbjöd VDE användning av neutralledare?
Vad är en VDE-föreskrift?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2015 06:31 #7 av Torbjörn Forsman

Michell Andersson skrev: Vad är en VDE-föreskrift?


VDE = Verband Deutscher Elektrotechniker. VDE-föreskrifterna är lokala standarder, säkerhetsföreskrifter mm som gällde i Tyskland innan EN infördes där, enligt somliga konservativa tyskar är det än idag VDE som gäller. En hel del av dagens IEC-standarder och därmed också EN bygger ursprungligen på VDE.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2015 17:02 - 10 mar 2015 17:03 #8 av Tomas Karlsson

Michell Andersson skrev: Hade du velat förtydliga ditt svar Tomas?

Vad är det som inte är ett problem? Att separera neutral och skyddsjord i apparatskåpet på maskinen?
Och i vilka tillämpningar förbjöd VDE användning av neutralledare?
Vad är en VDE-föreskrift?


Vad jag menade var +1 på Electrums svar dvs inget problem att dela upp TNC matningen till TNS om det behövs. Men samtidigt är ganska ofta maskiner inte beroende av nolla då olika interna spänningar för manöver etc tas via trafos och nätdon av olika slag.

Ett typiskt exempel från VDE var krav på manövertrafo ansluten mellan faser om antal spolar tex kontaktorer, ventiler osv är större än fem. Mycket av detta går precis som Torbjörn skrev igen i dagens gemensamma regler tex 60204 för maskiners elutrustning. Ett annat närliggande exempel är regler från NAMUR och VDMA som man hittar i förklädd form lite överallt.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2015 17:06 #9 av Johan Runesson
Detta med manövertrafo var också intressant. Jag har rivit bort en del sådana på samma fabrik som frågan gäller, då de helt enkelt inte behövts längre. Finns det någon särskild anledning till att ha manövertrafo istället för att använda nollan?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2015 17:21 #10 av Tomas Karlsson
Den typen manövertrafo du menar är nog inte riktigt samma sak. Jag antar du menar större trafo avsedd att allmänt mata manöverkretsar inom ett större avsnitt tex motorställverk e.dyl där sen varje enskild krets hade avsäkringar hiearkiskt och oberoende av huvudkretsarna som styrdes.

Det som menas i det andra fallet är inom tex ett automatikskåp för någon utrustning. Vad man i huvudsak var ute efter där var att manövern inom utrustningen inte vid utlöst matande säkring skulle bakmatas via laster och mer eller mindre kunna hamna i oklara lägen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2015 18:57 #11 av Johan Runesson
Jag tänkte faktiskt på små trafos i styrskåp till maskiner. Ibland när jag byggt om sådana så har jag rivit bort trafon för att spara plats bland annat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 mar 2015 19:23 #12 av Stefan Ericson
Hej på er!
Johan, jag tror det går att göra som du tänkt. Det du måste kolla om maskinen har transformator, innan maskinen. En annan sak är att du bör lägga en gul grön på jordplinten i maskiens inkommande. Behöver du nollan, kolla om något är anslutet. Men lägg en blå bygel som tydlig syns, så att andra förstår vad du gjort. Det kan bli anmärkning för att det går ström i gulgröna men bara vid inspektion. Normalt skiljer man dom åt i centralen, men det borde fungera med en kopplingsplint i en låda. Du måste väl ändå skarva och då tror jag det är lämpligt.
Enligt MAS 80 får man inte använda nollan, men det måste kollas ändå.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.050 sekunder

Senaste foruminlägg