JFB på Traktordriven reservkraftsgenerator?

03 jan 2015 07:41 #1 av Gnistan
Jag jobbar på en industri där vi har stort behov av vatten och kan få miljonbelopp i skador vid stopp några timmar.
Så därför har vi inskaffat oss ett mobilt reservkraftsaggregat som ska mata ett intag på väggen in till centralen (där det endast finns två pumpar, varav en reserv).

Problemet är att när vi skulle pröva det så trippa såklart JFB:n (som är på 30mA).

Jag har läst i föreskrifter och SS 436 40 00 kap. 551 som behandlar generatoraggregat men kan inte hitta nånstans att det finns krav på JFB vid reserkraftsgeneratorer?

Började läsa ABL för några månader sedan så är ganska färsk i att leta runt bland föreskrifter och standarder, men är det jag som inte hittar kravet eller finns det helt enkelt inte?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 10:33 #2 av Bo Siltberg
Du kanske skulle börja med att titta på varför JFBn löser. Är det pga att N och PE är sammankopplade i intaget, eller pga isolationsfel i pumparna?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 16:24 - 03 jan 2015 16:26 #3 av Michell Martic
Utöver ovanstående så ska tiderna för automatisk frånkoppling även gälla vid anslutning av en reservkraftanläggning. Det är då inte säkert att kortslutningsströmmar blir tillräckligt stora för att automatisk bortkoppling kan ske inom den tid som fordras om inte jordfelsbrytare används. Med jordfelsbrytare kan du nämligen förhålla dig till automatisk bortkoppling på 5 sekunder istället och den ström som får skydd att lösa på denna tid är givetvis betydligt lägre och lättare att uppfylla.

Även om det inte är ett direkt krav där det uttryckligen står att du behöver använda dig av jordfelsbrytare så kan det ändå bli ett indirekt krav.

Men, som Bo skriver, så borde du ju ta reda på varför den löser oavsett vilket.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 20:53 #4 av Gnistan

Bo Siltberg skrev: Du kanske skulle börja med att titta på varför JFBn löser. Är det pga att N och PE är sammankopplade i intaget, eller pga isolationsfel i pumparna?

Tack för svar!

Varför den löser tycker jag känns överdrivet att kolla upp?, det är en gammal pump (ca 17 kW skulle jag tro,) att den har läckströmmar känns för mig inget konstigt.

Det finns ju ingen anledning egentligen (enligt mig) att sätta ett personskydd över en pump som är fast ansluten i ett låst rum?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 21:20 - 03 jan 2015 21:22 #5 av Gnistan

Michell Andersson skrev: Utöver ovanstående så ska tiderna för automatisk frånkoppling även gälla vid anslutning av en reservkraftanläggning. Det är då inte säkert att kortslutningsströmmar blir tillräckligt stora för att automatisk bortkoppling kan ske inom den tid som fordras om inte jordfelsbrytare används. Med jordfelsbrytare kan du nämligen förhålla dig till automatisk bortkoppling på 5 sekunder istället och den ström som får skydd att lösa på denna tid är givetvis betydligt lägre och lättare att uppfylla.

Även om det inte är ett direkt krav där det uttryckligen står att du behöver använda dig av jordfelsbrytare så kan det ändå bli ett indirekt krav.

Men, som Bo skriver, så borde du ju ta reda på varför den löser oavsett vilket.


Hmm .. måste kolla upp utlösningsvillkoret på måndag, men inte kan det väll vara att kortslutningsströmmen är för liten?? känns mer rimligt att den skulle vara för stor så säkringarna inte klarar av att bryta? eller tänker jag helt fel?

Det jag skulle eventuellt kunna göra är ju att sätta JFB för brand istället och hoppas det inte läcker så mycket? Då uppfylls ju utlösningsvillkoret?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 21:24 #6 av Marcus

Filip skrev:

Bo Siltberg skrev: Du kanske skulle börja med att titta på varför JFBn löser. Är det pga att N och PE är sammankopplade i intaget, eller pga isolationsfel i pumparna?

Tack för svar!

Varför den löser tycker jag känns överdrivet att kolla upp?, det är en gammal pump (ca 17 kW skulle jag tro,) att den har läckströmmar känns för mig inget konstigt.

Det finns ju ingen anledning egentligen (enligt mig) att sätta ett personskydd över en pump som är fast ansluten i ett låst rum?


Hej, för min del ringer det en varningsklocka när ett objekt som kan orsaka stopp för miljonbelopp har ett ev. begynnande isolationsfel! Men det är bara min åsikt B)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 21:37 #7 av Stefan Ericson
Hej Filip!
Ett tipps.
Om du tar bort byglingen mellan mittpunkten på generatorn och jord. Då kommer jfb aldrig mer lösa. Troligtvis fungerar test knappen på jfb.
Om traktorn inte är på mer än hundra hk, så tror jag att motorn stannar vid en kortslutning.
Om ni riskerar skadestånd som du skriver, är det kanske onödigt att få det för en jfb.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 22:45 #8 av Bo Siltberg

Filip skrev:

Bo Siltberg skrev: Du kanske skulle börja med att titta på varför JFBn löser. Är det pga att N och PE är sammankopplade i intaget, eller pga isolationsfel i pumparna?

Tack för svar!

Varför den löser tycker jag känns överdrivet att kolla upp?, det är en gammal pump (ca 17 kW skulle jag tro,) att den har läckströmmar känns för mig inget konstigt.

Det finns ju ingen anledning egentligen (enligt mig) att sätta ett personskydd över en pump som är fast ansluten i ett låst rum?


Tycker fortfarande du bör kolla upp detta.

Du behöver dessutom fundera en gång till på var det uppstår beröringsspänningar mot jord vid en kortslutning mot skyddsjord i pumpen. Eller kan du garantera att pumparna (och elverket) är helt isolerade från jord?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 23:26 - 06 jan 2015 15:30 #9 av Michell Martic

Filip skrev: Hmm .. måste kolla upp utlösningsvillkoret på måndag, men inte kan det väll vara att kortslutningsströmmen är för liten?? känns mer rimligt att den skulle vara för stor så säkringarna inte klarar av att bryta? eller tänker jag helt fel?

Njae, lite fel tänker du nog. Strömmen ska inte vara för stor för at kabeln ska brinna upp, det är helt riktigt! Men den ska inte vara så liten att inte säkringarna hinner lösa på angiven tid heller. Vid reservkraftsmatning kan det vara så att aggregatet inte orkar hålla spänningen uppe och strömmen kan alltså då sjunka eftersom impedansen är densamma. Du har inte förmånen av ett starkt elnät bakom dig som vid nätdrift.

Det jag skulle eventuellt kunna göra är ju att sätta JFB för brand istället och hoppas det inte läcker så mycket? Då uppfylls ju utlösningsvillkoret?

Du kan inte uppfylla utlösningsvillkoret gällande beröringsspänningar med ett brandskydd. Det krävs ett personskydd för detta. Och personskydd räknas det som om du bortkopplar på den tid som fordras eller att du kan begränsa beröringsspänningarna vid en eventuell kortslutning. Inget av detta lyckas du med med hjälp av ett brandskydd.

EDIT: Se detta inlägg . Diskussionen fortsätter i denna tråd /Mod

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jan 2015 23:33 - 04 jan 2015 09:19 #10 av Michell Martic

Stefan Ericson skrev: Om ni riskerar skadestånd som du skriver, är det kanske onödigt att få det för en jfb.

Materiella skador går alltid efter personskador. Och jag är medveten om att de finns de som förespråkar att man inte skulle behöva jorda reservkraften överhuvudtaget eftersom ingen felström kommer gå via jord då ändå (vid ett första fel i alla fall) men det är inte så det är föreskrivet att en anläggning ska kopplas. Vill man hitta på andra lösningar ska man vara ganska säker på vad man gör och dessutom dokumentera allting. Och även här tycker jag inte att man bara ska gå sin egen väg och avvika från standard.
Följande användare sa tack: Ivar Ryding

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 11:12 - 04 jan 2015 11:14 #11 av Bo Siltberg

Michell Andersson skrev:

Stefan Ericson skrev: Om ni riskerar skadestånd som du skriver, är det kanske onödigt att få det för en jfb.

Materiella skador går alltid efter personskador. Och jag är medveten om att de finns de som förespråkar att man inte skulle behöva jorda reservkraften överhuvudtaget eftersom ingen felström kommer gå via jord då ändå (vid ett första fel i alla fall) men det är inte så det är föreskrivet att en anläggning ska kopplas. Vill man hitta på andra lösningar ska man vara ganska säker på vad man gör och dessutom dokumentera allting. Och även här tycker jag inte att man bara ska gå sin egen väg och avvika från standard.

Vid ett första jordfel där alltså en fas får kontakt med den jord vi står på, då uppstår ju en potential mellan jord och skyddsjord, tillika nätets PEN. Om då linjemästare Karlsson hänger i en stolpe och särar på PEN, då får han denna potential mellan ledarändarna.

Därför krävs jordtag så fort man matar något som är skyddsjordat mot nätets PEN (och även aggregatet), t.ex cirkulationspumpen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 11:35 #12 av Stefan Ericson
Hej Marcus!
Jag skulle vilja gå lite längre än vad du skriver.
Jag har aldrig varit med om att en motor fungerar efter att en jfb har löst. Nu pratar jag om motorer i drift, för det är det som jag syslar med.
Skrot av motorn och köp nytt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 16:52 - 04 jan 2015 16:53 #13 av Marcus

Stefan Ericson skrev: Hej Marcus!
Jag skulle vilja gå lite längre än vad du skriver.
Jag har aldrig varit med om att en motor fungerar efter att en jfb har löst. Nu pratar jag om motorer i drift, för det är det som jag syslar med.
Skrot av motorn och köp nytt.


Hej Stefan,

Och jag skulle vilja gå ytterligare längre.
Jag har nog aldrig sett en 17kw pump vara matad via en JF på en processindustri där skador kan uppstå.
Möjligen en jordfelsövervakning vid TN-nät eller isolationsövervakning på motorgruppen vid IT-nät, då kan man vid ett enfasigt jordfel stänga ner processen kontrollerat och åtgärda= ev.motorbyte, kablage mm.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 17:00 #14 av Stefan Ericson
Hej Marcus!
Nu vill jag gå ännu djupare.
Ett företag som skulle få milion böter, borde omsätta minst 200 milioner.
Hur skulle ett 30 kw elverk hålla igång den indudtrin?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 17:17 #15 av Marcus

Filip S skrev: Jag jobbar på en industri där vi har stort behov av vatten och kan få miljonbelopp i skador vid stopp några timmar.
Så därför har vi inskaffat oss ett mobilt reservkraftsaggregat som ska mata ett intag på väggen in till centralen (där det endast finns två pumpar, varav en reserv).


Vet inte vad böter kommer i från!? TS pratar om skador för miljonbelopp!
Och tydligen tror man på denna lösning som ett alternativ.
Och vad får du 30KW ifrån?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 17:25 #16 av Stefan Ericson
Hej igen Marcus!
En traktor på hundra hk drar ca 30 kw. Industrier brukar inte ha någon traktor och det vore lättare att ha en pump på traktorn än ett elverk.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 17:34 #17 av Marcus
Jag jobbar på en industri och vi har en traktor. Men om man inte har någon traktor så har ju en pump ingen betydelse för dom brukar ju inte ha en traktor!
Jag kan tänka mig att vattnet är kritiskt i processen och vid ett strömavbrott behövs detta media för att skador inte ska uppstå eller så har pumparna en annan matningsväg än industrin. MEN det är en vild gissning!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 17:50 #18 av Stefan Ericson
Marcus!
Jag tror inte på att det här i tråden är ett verkligt problem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 18:22 #19 av Michell Martic

Bo Siltberg skrev: Vid ett första jordfel där alltså en fas får kontakt med den jord vi står på, då uppstår ju en potential mellan jord och skyddsjord, tillika nätets PEN. Om då linjemästare Karlsson hänger i en stolpe och särar på PEN, då får han denna potential mellan ledarändarna.

Därför krävs jordtag så fort man matar något som är skyddsjordat mot nätets PEN (och även aggregatet), t.ex cirkulationspumpen.

Du förutsätter att PEN-ledaren från nätet fortfarande är ansluten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jan 2015 19:30 #20 av Marcus

Stefan Ericson skrev: Marcus!
Jag tror inte på att det här i tråden är ett verkligt problem.


Lite fundersam blir man ju. Som industrielektriker borde man jobba under någon som har behörighetsansvaret och då kunna konsultera denne!?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.071 sekunder

Senaste foruminlägg