Binda/bunta HSP-kabel med flagglina.

07 mar 2012 12:20 #21 av Johan
aahh.. ja trodde du menat att du hittat knutarna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2014 15:07 #22 av Martin
Ingen fortsättning på detta?

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2014 17:18 - 26 maj 2014 17:19 #23 av Mats Jonsson

Johan Andersson skrev: Nu har jag absolut noll erfarenhet av högspänningskabler, men visst borde leverantören av kabeln kunna berätta hur den ska sättas fast?

Känns mest logiskt ;)

Nej, tillverkaren kan ju inte veta vilka krafter det rör sig om. Det är ett elinstallationsarbete och då är det elinstallatören som väljer material. Det här har ingått i utbildningen till allmän behörighet under Mekanik eller Teknologi. Här har man fått lära sig att krafterna mellan två strömförande ledare ger största påkänningen. Kraften, F, mellan ledarna är lika med
F= Ip2 x 0,2/d
där Ip är stötströmmen i kA som vanligtvis är 2,5 ggr kortslutningsströmmens effektivvärde och
d som är centrumavståndet mellan ledarna i meter.

Om Ik2 är lika med 30 kA och man ska montera 3 st 1 x 630 kvmm AXKJ 12 kV som har en diameter om ungefär 44 mm så blir kraften F lika med 25568 N/m.

Jag hade länge med en monteringsanvisning från ASEA i kursen om hur man sedan kunde binda kabelförbandet. Jag tog dock bort den då deltagarna ansåg att den var "mossig". ASEA fanns ju inte längre.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 maj 2014 18:25 #24 av Michell Martic
Har du kanske kvar någon av dessa beskrivningar? Hade varit intressant att se hur det ska se ut. :cheer:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2014 15:14 - 27 maj 2014 15:15 #25 av Tomas Karlsson

Michell Andersson skrev: Har du kanske kvar någon av dessa beskrivningar? Hade varit intressant att se hur det ska se ut. :cheer:


Hur det ska se ut kan du se i bilderna #8. Det är ett typiskt sätt att bandagera enledarkablarna och samtidigt naja mot stegpinnarna. Det du ser är ett förenklat sätt enligt stränga krav inom den nukleära kraftgenereringen. Lina av obehandlad polyester 6mm med minst 2500N brotthållfasthet, avstånd mellan punkter max 500mm vid raksträcka sex varv varav minst två runt stegpinne.

De som har lite vana av detta gör det mycket smidigt och snabbt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2014 15:50 #26 av Mats Jonsson

Michell Andersson skrev: Har du kanske kvar någon av dessa beskrivningar? Hade varit intressant att se hur det ska se ut. :cheer:

Jag ska se vad jag kan hitta. Men bilderna ovan ger en bra vägledning.
Följande användare sa tack: Michell Martic, Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 aug 2015 19:56 #27 av Michell Martic
Hittade du något Mats?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg