fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

PSAT
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: PSAT

PSAT 27 mar 2016 23:04 #1

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Någon som har erfarenheter av att köra PSA Toolbox i MatLab R2015a? Eller om ni kört i tidigare versioner av MatLab? Har själv lite kompadibilitetsproblem. Söker i princip senast fungerande kombination. PSAT körde jag 2.1.9.

EDIT: The problem gone solved itself. MatLab R2007b + PSAT 2.1.6 fungerar bra ihop.

Phittatnt.JPG
Senast redigerad: 28 mar 2016 18:25 av Michell Andersson.

Re: PSAT 02 apr 2016 11:19 #2

• Mikael Malmgren
  • ( Användare )
  • Senior
  • Elkraftingenjör, AB
Jag undrar genast hur många på denna sidan som kör Matlab?
Vår IT-tekniker trodde det var ett virus när hen hittade det på min dator!
Vad gör PSAT för kul??
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

Installatörsbehörighet: AB

www.mmalab.se

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

Re: PSAT 02 apr 2016 13:02 #3

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
PSAT är en toolbox till matlab,som är gratis

Man gör en grafisk bild av ett system i simulink med PSATs symbolbibliotek. Därefter sparar man "bilden" som en simulink-modell. Därefter laddar man in bilden i PSAT-skriptet och kan plocka ut spänningsfall och effektflöden i större nät. Man kan titta på dels ett lugnt tillstånd eller så kan man medvetet lägga in en jordslutning eller dylikt. Därefter kan man på ett enkelt sätt ta fram en enkel grafisk bild på exempelvis spänningarna i nätet som ovan.

Grejen med PSAT är att det inte är som ett program. Det är mer skript du läser in i Matlab varför man även enkelt kan köra det på jobbdatorn utan att behöva installera annat än just Matlab.

Bilden ovan visar spänning i ett nät i per unit exempelvis. Ledningar representeras av pi-länkar o.s.v.

PSAT - Power System Analysis Toolbox

Funkar kanske inget vidare för reläskydd, men funkar nog bra för nätplanering.
Senast redigerad: 02 apr 2016 14:34 av Michell Andersson.

Re: PSAT 04 apr 2016 06:41 #4

Ska passa på att testa den vid tillfälle, men tycker du inte det var en märklig grafisk representation där i ditt exempel?

Re: PSAT 04 apr 2016 07:43 #5

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Du får nog utveckla Tomas. Syftar du till schemat i sig och dess överensstämmande med ett verkligt nät så är det bara något som slängdes ihop för att kunna visa en bild överhuvudtaget. Gällande spänningsnivåerna så är det väl svårt att säga något om det om man inte känner till de ingående parametrarna för komponenterna i schemat?

Re: PSAT 04 apr 2016 15:51 #6

Ja vi får testa vidare lite innan omdömet av den, jag tänkte mest på representationen med den färgade ytan som kanske skulle vara avgränsad mer mot sträckningarna och objekten som motsvaras.

Re: PSAT 04 apr 2016 16:34 #7

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Färg på skala väljer du själv, men 100% U kommer tangera ytan av schemat oavsett. Det är dock inte PSAT som gör att det blir så, det är ju Matlab själv. Kanske kan välja transparens på kurvan. Går dock även att vrida i x-, y- och z-led så det blir ganska tydligt i alla fall.

Re: PSAT 04 apr 2016 17:48 #8

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Gjorde en till skärmdump med annat påhittat nät, annan vinkel, annan färg samt med transparens, 80% synlighet. Då blev det såhär:
Skrmklipp_2016-04-04-3.JPG

Re: PSAT 04 apr 2016 19:19 #9

• Mikael Malmgren
  • ( Användare )
  • Senior
  • Elkraftingenjör, AB
I version 2014b så ändrades grafikhanteringen i Matlab kan vara det som gör att det strular för dig i senaste versionen. Som MathWorks skrev "Major Graphics Changes in R2014b".
Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.

www.mmalab.se

Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen
Följande användare (n) sa tack: Michell Andersson

Re: PSAT 05 apr 2016 09:58 #10

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Kombinationen MatLab R2014b + PSAT 2.1.9. har jag inte provat. Borde fungera med tanke på att PSAT 2.1.9 är från just 2014. Ska testa under veckan. Se hur det blir med grafiken då. Grafiken ovan är nämligen från MatLab R2007b. Kan vara att det blir annorlunda då.

Re: PSAT 05 apr 2016 11:20 #11

• Mikael Malmgren
  • ( Användare )
  • Senior
  • Elkraftingenjör, AB
Fast jag skulle testa med 2014a för ändringarna med grafikhanteringen är från och med 2014b.
Jag fick nämligen själv problem med ett program när jag la in 2014b och fick gå tillbaka till a.

www.mmalab.se

Följande användare (n) sa tack: Michell Andersson
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.82 sekunder

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa