Reläskydd LSP

29 aug 2015 05:26 #1 av Marcus
Reläskydd LSP skapades av Marcus
Hej


Är på jakt efter ett enklare reläskydd för överström och kortslutningsskydd.
Skyddet är för samlingsskenan i ett ställverk (500V IT-nät) och ska bryta inkommande LSP brytare.

Önskemålet är att ersätta ett äldre motorskydd och momentanskydd kopplat mot strömtransformatorer i ställverk som idag lämnar 1A eller 5A på sekundärsidan.
Reläet bör vara ett relä som inte behöver någon försörjningsspänning.
Överströmsdelen får gärna ha några kurvtyper/steg (LTD, STD) att välja mellan samt Inst.

Tips och förslag mottages tacksamt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2015 11:04 - 29 aug 2015 11:04 #2 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Reläskydd LSP
Exempelvis Schneider MiCOM P124, där har du överström och termiskt skydd på den versionen som inte behöver extern matning.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 aug 2015 12:24 #3 av Marcus
Svar från Marcus i ämnet Reläskydd LSP

Mikael Malmgren skrev: Exempelvis Schneider MiCOM P124, där har du överström och termiskt skydd på den versionen som inte behöver extern matning.


Tack för tipset. Ser ut att uppfylla alla kriterier. Någon aning om prisbild 10k-20k eller mer?

Själv hittade jag dessa hos Injab. Någon erfarenhet från dessa? Har ABB någon variant med liknande spec.

Den här bilagan är gömd för gäster,
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 aug 2015 17:00 #4 av Mikael Malmgren
Svar från Mikael Malmgren i ämnet Reläskydd LSP
Jag skull ju gissa att det ligger någonstans runt 10' men jag vet inte.

WIC1 brukar dyka upp i indistuella projekt eller mindre mellanspänningsnät typ större byggen. Säkert inget fel på detta skyddet. Verkar dock sakna en termisk funktion (49) vilket kan vara bra till motorer men du kanske klarar dig med inversfunkionerna.

Jag kollade ABB:s mindre skydd men hittade inget som var "självförsörjande" men jag har inte full koll då jag sällan kommer i kontakt med den typen.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Följande användare sa tack: Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder