3 fas elverk

29 dec 2014 16:32 #21 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet 3 fas elverk

Stefan Ericson skrev: Hej Nicklas!
Rätt. ;)

Nu till min fråga:
Varför valde dom på 60 talet att köra elementen på 400V?
I Spanien levereras normalt bara en fas till en fastighet.
Kan det tänkas att eldon var med och hade åsikter. För vanligt folk har det ingen betydelse på el räkningen.


Jag instämmer med föregående talare att det är för att få jämnare fördelad last mellan faserna och slippa höga strömmar i nollan, som man gärna D-kopplar direktverkande elvärme om man har chansen.

I Spanien är det vanliga att man bara drar in en fas i varje lägenhet (vid 230/400 V-system, det förekommer även 3 x 230 V IT-system utan nolla där, och i det fallet blir det såklart två faser per lägenhet). Inkommande matning till större fastigheter brukar dock vara trefas, och det är mycket vanligt att t ex flerfamiljshus har högspänningsmatning och egen distributionstransformator i källaren. Hur det ser ut med vanliga enfamiljshus i Spanien har jag däremot ingen koll på.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2014 16:53 #22 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet 3 fas elverk
Hej Torbjörn!
Jag håller givetvis med dig.
Men dom kunde gjort elementen som en gammal spisplatta.
Idag är det väl inte så många elelement som används och dom flesta värmepumparna går på 230Vac. Det är troligtvis bara slupmpen som avgör vilken fas den ansluts till. Men slumpen borde få en jäm belastning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 dec 2014 17:18 #23 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet 3 fas elverk
Nu hoppar jag vidare!
Jag gör om sågarna så dom tillsammans förbrukar 11kw. Gör om dom till att gå på 400Vdc. Köper ett nytt elverk som producerar 400Vdc och 30 A.
Frågan:
Vilken ledning blir dyrast och använder mest koppar. Då jämför jag en vanlig villa matning efter centralen, jämfört med en liktröms matning med samma effekt.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 08:28 #24 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet 3 fas elverk
Hej på er!
Forsättning på #14,
Om dom gjort Y kopplade 3 fas element, så hade det inte behövts någon nolla.
En 10A grupp åt var sitt håll i huset, med 4 kw på varje grupp, tror jag varit lagom för 16A huvud säkring.
Alltit jäm belastning på faserna. Lätt att koppla. Bara en ledare till.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 09:41 #25 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet 3 fas elverk

Stefan Ericson skrev: Hej på er!
Forsättning på #14,
Om dom gjort Y kopplade 3 fas element, så hade det inte behövts någon nolla.
En 10A grupp åt var sitt håll i huset, med 4 kw på varje grupp, tror jag varit lagom för 16A huvud säkring.
Alltit jäm belastning på faserna. Lätt att koppla. Bara en ledare till.


Vad händer om en lindning går sönder i ett sådant element, vilka "fördelar" får vi då?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 09:46 #26 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet 3 fas elverk

Stefan Ericson skrev: Nu hoppar jag vidare!
Jag gör om sågarna så dom tillsammans förbrukar 11kw. Gör om dom till att gå på 400Vdc. Köper ett nytt elverk som producerar 400Vdc och 30 A.
Frågan:
Vilken ledning blir dyrast och använder mest koppar. Då jämför jag en vanlig villa matning efter centralen, jämfört med en liktröms matning med samma effekt.


Jag tror att de blir lika dyra, för strömmen i fasledarna blir densamma vid Y- och D-koppling av trefaslaster. En enskild motorsåg förändrar heller inte detta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 10:00 #27 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet 3 fas elverk
Hej igen!
Christer, om två av elementen går sönder=230Vac på mittpunkten, ett elemen trasigt= halva spänningen på mittpunkten.

Bo, jag menade skillnad mellan likströmsmatning och 3 fas matning som vi har och 11kw.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 13:04 #28 av Christer Djerf
Svar från Christer Djerf i ämnet 3 fas elverk
Och vad händer med effekten?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 13:30 #29 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet 3 fas elverk
Hej Christer!
Försvinner nästan helt :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 15:11 #30 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet 3 fas elverk

Stefan Ericson skrev: Bo, jag menade skillnad mellan likströmsmatning och 3 fas matning som vi har och 11kw.

Eftersom vi utgår från växelspänningens effektivvärde, vilken ska motsvara effekten av respektive värden för likspänning så ska det inte skilja sig vid en ideal resistiv krets. Är det dock en icke ideal krets, det enda realistiska, så tillkommer de reaktiva förlusterna vid växelspänning. Men eftersom den allmänna distributionen är växelspänning så tillkommer utrustning för att likrikta, vilken har sin egen förlust och i ett vanligt hushåll så tror jag denna förlust skulle vara större än de reaktiva. Dessutom så ska utrustningen köpas. Men ledningarna blir nog desamma.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 15:18 #31 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet 3 fas elverk
Hej Michelle!
Nej leningarna blir inte det samma.
Jag utgick från ett elverk som direkt producerar 400VDC.
Jag vet inte om ni har svårt för det här eller mobbning. Det verkar vara folk inne och titta.
Om du räknar på effekten och strömmen, så blir det en lednings area.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 16:47 #32 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet 3 fas elverk

Stefan Ericson skrev: Hej Michelle!
Nej leningarna blir inte det samma.
Jag utgick från ett elverk som direkt producerar 400VDC.
Jag vet inte om ni har svårt för det här eller mobbning. Det verkar vara folk inne och titta.
Om du räknar på effekten och strömmen, så blir det en lednings area.


Du får försöka ställa dina övningsfrågor lite mer ordnat om du ska kunna få svar/diskussion. Det är lämpligt att du själv är övertygad först både om svar och hur frågan ställs samt bra om de är rimligt realistiska eller självupplevda tycker åtminstone jag. Du slirar lite emellanåt så det är svårt att följa vad du menar, tex första med generatorn om du skrivit att du ska ta ut effekten snedlastat får du svar direkt men som du formulerade finns givetvis ingen skillnad med tre enfaslaster mot nolla eller mellan faser förutsatt full symmetri.

Och samma gäller i din senaste med AC kontra DC finns ingen entydig frågeställning där heller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 17:08 #33 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet 3 fas elverk
Hej Tomas!
Jag menar en vanilg villa matning med 16 A huvud säkring, jämfört med en likströmsmatning med samma effekt och en spänning på 400 volt.
Vilken använder mest koppar och är dyrast?
Det här är en viktig punkt i mitt resonemang.
Jag kommer sedan byta tråd.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 17:43 #34 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet 3 fas elverk
Det var bättre, men då ställer jag lite kompletterande frågor. Ska vi anta ett trefasabonnemang 16 A och ett hypotetiskt likströmsystem tvåledare 400 V och sen ta samma effekt ur båda? Man kan även isf tänka sig att DC anläggningen isolationsmässigt låts gå upp till AC toppspänning. Eller att man konverterar en trefasmatning och använder samma kablage då DC med "nolla" mittledare och även då behålla 400 V eller toppspänningen? Hur får du det då både ekonomiskt och tekniskt?

Svara nu steg för steg så det går att följa samt givetvis med lämplig motivering.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 17:51 #35 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet 3 fas elverk
Tomas!
Dina 2 st första antaganden var vad jag menar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 18:15 - 30 dec 2014 18:16 #36 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet 3 fas elverk

Stefan Ericson skrev: Tomas!
Dina 2 st första antaganden var vad jag menar.

Jag satt med ett långt inlägg med bilder och tänkte att jag skulle dra en lång harang om varför vi inte kan ha trefas med likspänning. Tydligen inte det som åsyftas då.

Men om du menar att vi skulle omfördela lasten till ett system med spänningarna -400V, 0V samt +400V så skulle du, vid omfördelad last med bibehållen effekt, få 13,75A istället för 15,9A vid en effekt på 11kW.
Då förutsätts att spänning och ström är effektivvärden vid växelspänning. Dock skulle det vara väldigt omständigt att fördela om lasterna varje gång reservkraften ska kopplas in.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 18:38 #37 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet 3 fas elverk
Hej Michell!
Du har helt rätt. Jag skriver om helt olika system som inte går att samanblanda.
Min el såg som jag har nu skulle gå på ca250 Dc, men fartreglering och jag tror inte elbromsen heller skulle göra det.
Behöriga elektriker brukar inte kunna svara på det i min första fråga, om effekten i Y och D koppling. Ej heller strömmen i nollan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 18:51 #38 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet 3 fas elverk
Nu skriver jag mitt svar.
3 fas sytem 16A.
P=400X16xsqrt3=11085W
Motsvarande effekt i likstömsystem.
I=11085/400=27,7A
Lednigar i 3 fassystemet 5x2,5=12,5mm2
Leningar i likströmssystem.
3x10=30mm2.
30/12.5=2,4 gånger mer koppar i likströms matningen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 dec 2014 20:53 #39 av Tomas Karlsson
Svar från Tomas Karlsson i ämnet 3 fas elverk

Stefan Ericson skrev: Nu skriver jag mitt svar.
3 fas sytem 16A.
P=400X16xsqrt3=11085W
Motsvarande effekt i likstömsystem.
I=11085/400=27,7A
Lednigar i 3 fassystemet 5x2,5=12,5mm2
Leningar i likströmssystem.
3x10=30mm2.
30/12.5=2,4 gånger mer koppar i likströms matningen.


Du får räkna om, det är ingen korrekt jämförelse du gör där! Gör om gör rätt och samtidigt kan du ta fallet Michell tog upp med DC treledarsystem. Titta gärna på överföringsförlust per längdenhet. Senare kan vi införa begreppet emergi [sic] och kolla lite på tex koppar, isolermaterial, och komplett transmission, distribution osv i ett systemperspektiv.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 dec 2014 09:33 #40 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet 3 fas elverk
Det blev fel igår.
Kan någon moderator gå in och ändra i inlägg # 4.
Sågen går att köra på ca 130Vdc.
Det här kom jag på i natt när jag vaknade till.
Ta bort det här med.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.080 sekunder

Senaste foruminlägg