fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Plus- minus- nollföljd
(1 visning) (1) Gäst

ÄMNE: Plus- minus- nollföljd

Re: Plus- minus- nollföljd 27 aug 2015 18:23 #41

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Jag ska försöka mig på en sammanfattning inom kort så fort jag själv har fått kläm på det så pass att jag kan återge det med ord som jag själv skulle förstå. Jag har långt kvar innan jag förstår samtliga konsekvenser, men jag har nog kommit så långt att jag skulle kunna förklara tanken med att transformera till sekvenser. Håller just nu på att plocka ner enklare system till sekvensdomän för att sedan reducera dessa till enklare kretsar. Väl transformera och reducerat så borde en felströmsberäkning på en vald skena bli en barnlek. Sen kan man fråga sig om det är rätt eller fel att räkna med laster eller ej. Det verkar råda delade meningar om det. Även om man ska använda sig av komplexa impedanser eller om man ska anta allt till reaktivt. Det gäller Dock enbart för handräkning. Vid datorberäkning är det klart att man ska räkna in laster och komplexa impedanserna eftersom det egentligen inte innebär mer jobb.

Kan dock redan inflika med en slutgiltig rekommendation för vilka böcker som bör införskaffas.

"Symmetrical components för power systems engineering", ISBN: 0-8247-8767-6. Verkar dock svår att få tag på. Fick själv jaga ett tag.
IMG_20150827_201359.jpg

"Elkraftsystem Del 1 & 2". Denna bok har dock inget ISBN. Här får man nog höra av sig själv till Gothia Power och höra om man kan få köpa ett exemplar av de båda böckerna.
IMG_20150827_201347.jpg
Senast redigerad: 27 aug 2015 19:22 av Michell Andersson.

Re: Plus- minus- nollföljd 28 aug 2015 19:39 #42

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
För den som är intresserad så har jag skapat ett [ EXCEL-blad ] i vilket man kan trycka in sina faser och sedan få ut sina symmetriska komponenter. Har även lagt in en kontroll som översätter från komponenter till faser igen, samt ger nollströmmen med vinkel och amplitud.

Att tänka på är dock att bladet är gjort med exakta värden och EXCEL har sina begränsningar. Det innebär exempelvis att ett tal med amplituden 0 kan få en annan vinkel än den egentligen är beskaffad med. Men så fort det existerar en vinkel så kommer den vara rätt, tror jag.

Tar gärna emot synpunkter på arket också om det finns något att fixa... Det finns gott om den här typen av blad, men denna är min egen åtminstone. Givetvis ska det finnas ett blad till med översättning från komponenter till faser. Men jag är ganska grön på EXCEL och det tar tid.

EDIT: Snickrade även ihop diagram för både faser och sekvensdomän (ligger lite till höger). Filen måste nog köras ner på hårddisken för att man ska kunna redigera själv. Dock så är det egentligen enbart amplitud och argument för faserna som ska anges. Kan dock va skoj att se hur diagrammen ändras... för den som har det intresset... Transformationerna är jag således hemma på i dagsläget.
Senast redigerad: 28 aug 2015 21:30 av Michell Andersson.

Re: Plus- minus- nollföljd 30 aug 2015 21:54 #43

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Sista ändringar gjorda i [ EXCEL-blad ]. Numera ska man kunna se varje sekvenskomponent för varje fas adderade till faserna. Förhoppningen är att det tydligare ska visa sambandet mellan sekvenskomponenterna och faserna. De värden som ska redigeras är egentligen bara amplitud och vinkel på faserna.

Tittar man på plusföljden, den gröna, så ser man att den utgör ett symmetriskt system.
Om man tittar på minusföljden, den röda, så ser man även där om man tittar på alla tre röda komponenter samtidigt att även dessa utgör ett symmetriskt system.
Tittar man sedan på minusföljden så kan man lägga märke till flera saker. En sak som är anmärkningsvärd är att jag lika gärna kunde adderat EN nollföljdskomponent från origo och sedan använda denna nya punkt som origo för plusföljdskomponenterna och minusföljdskomponenterna. Det är även så JAG SJÄLV väljer att se nollföljden, som en förskjutning av hela systemet. Det andra man kan lägga märke till är att nollströmmen är lika med 3 gånger nollföljdskomponenterna från varje fas. Det bekräftar dock bara det jag just skrev, men på ett annat sätt. Systemet söker hela tiden ett sätt att utjämna sig själv. Om jag förskjuter hela systemet med värdet x så kommer jag ha en resulterande nollström helt enkelt eftersom om jag adderar denna ström till systemet så blir den komplexa summan 0, igen 0. 0!!

Så som mallen är sparad när man öppnar den just nu så kan man även lägga märke till att med given amplitud och givna grader så blir systemets summa 0 vilket leder till att nollföljdskomponenten saknas. Så skulle man belasta systemet med följande strömmar som angivits och sakna en returledare (högimpedansjordat system) så skulle faserna få motsvarande fasförskjutningar. Detta innebär således också att oavsett vilken fas du tittar på så är summan av de andra två fasernas komplexa summor exakt motsatsen till den fas du utgår från.

EDIT: Man kan även se det ur perspektivet att i takt med att impedansen i returledaren ökar så kommer nollföljdskomponenterna att minska med resultatet att fasskiftet ökar för faserna. Med en tillräckligt bra returledare så kommer du således inte ha ett fasskifte vid osymmetri.

Jag skulle vilja dra följande slutsatser ur detta, men är inte säker på om det är rätt att göra så:
1, Vid en Y-kopplad matande lindning och saknad returledare så kommer nollföljdskomponenten för spänningen att öka vid osymmetri. Dock inte för strömmen eftersom det inte finns någon möjlig väg för nollföljdsströmmen. Är det så att effektfaktorn i systemet blir påverkad i sådant fall trots att jag kanske enbart tillför resistiva laster? Varför jag tänker i den banan beror helt enkelt på att jag antar att man inte har samma fasskifte för spänningarna som för strömmarna.
2, Vid en D-kopplad matande transformator så kan jag inte ha någon nollföljdsspänning, OM jag inte har en konstruerad nollpunkt.
Senast redigerad: 31 aug 2015 10:24 av Michell Andersson. Orsak: Tillägg

Re: Plus- minus- nollföljd 31 aug 2015 08:15 #44

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Någon som ens kikat på bladet? Skulle verkligen uppskatta återkoppling i frågan...

Re: Plus- minus- nollföljd 31 aug 2015 08:29 #45

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Jag ska kika, om du kan ge dig till tåls.
Följande användare (n) sa tack: Michell Andersson

Re: Plus- minus- nollföljd 31 aug 2015 08:49 #46

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Påstår du att jag är otålig?! För om du gör det så är det mycket riktigt observerat. I såna här frågor blir jag likt ett barn.

Re: Plus- minus- nollföljd 01 sep 2015 16:45 #47

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Ja, jag har öppnat excelarket och fyllt lite egna värden, det är allt. Klart snyggt att få ett visa diagram över strömmarna, och den resulterande strömmen i nollan. Ett utmärkt verktyg i skolundervisningen. De övriga komponterna kan jag inte säga något, men en dag kanske jag försöker lära mig.

Senast redigerad: 01 sep 2015 16:46 av Bo Siltberg.
Följande användare (n) sa tack: Michell Andersson

Re: Plus- minus- nollföljd 01 sep 2015 17:14 #48

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Tack för återkopplingen samt att du tog dig tiden!

Re: Plus- minus- nollföljd 09 jan 2016 18:13 #49

Var fick du tag på den där röda boken om ja får fråga?

Re: Plus- minus- nollföljd 02 aug 2016 11:20 #50

• Bo Siltberg
  • ( Moderator )
  • Moderator
Vill bumpa Michell's "sekvenssimulator" i #43. Har sent omsider kört den lite och det är trevligt att se en grafisk bild av resultatet. Har så smått förstått hur man går mellan osymmetriska <--> symmetriska värden och även insett värdet med att kunna räkna på symmetriska enfaskomponenter som Torbjörn beskrev ovan.

Har kladdat i ett exempel från Michell's verktyg för egen förståelse, se bild. Försöker sätta ett beskrivande namn på plus- och minusföljden men det känns som att jag inte riktigt är i mål där? Storleken på plus- och minussekvensen är också relaterad till .... ett idealt värde? Idealt är plus lika med ingående symmetriska värden och minus = 0. Med lite osymmetri så är plusföljdens storlek, ett slags medelvärde eller vadå? Plusföljden visar storleken på den kraft som drar (roterar) åt rätt håll medan minusföljden visar storleken på den kraft som spjärnar emot?

Plusfljd4.jpg

Re: Plus- minus- nollföljd 11 sep 2016 08:15 #51

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Här finns det såsom i arkiv av Teknisk tidskrift en artikel om symmetriska trefaskomponenter.
runeberg.org/tektid/1941e/0165.html

Sidorna går lätt att ladda ner, jag har lagt kopior på hårddisken och har börjat fördjupa mig lite i texten.
Min rostiga matte måste dock nog få en burk 5-56 på sig, känner jag.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3
Följande användare (n) sa tack: Bo Siltberg
Tid för att skapa sida: 2.98 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa