Markmätarskåp

04 dec 2013 20:44 - 27 maj 2014 19:58 #1 av Michell Martic
Någon som provat att utföra nyanslutning med markmätarskåp?
Låter ju skitbra, men någon som testat.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2013 22:07 #2 av Henrik Eriksson
Svar från Henrik Eriksson i ämnet Markmätarskåp
Jag har försökt få några kunder ta markmätarskåp, men de tyckte det blev fulare än fasadskåp. Så längre kom jag inte.
Jag brukar rita ut på byggkartan vart fasadmätarskåpet ska sitta (huset är ju utritat), så kan de själva räkna ut antal meter.
Men de är ena jäklar till att ta bra betalt för sina anslutningar som i många är sen ska generera fina pengar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2013 22:14 #3 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Markmätarskåp
Ja, minst 27 lax för 3x16A säkring.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2013 22:47 - 09 dec 2013 22:50 #4 av Marcus Lundström
Svar från Marcus Lundström i ämnet Markmätarskåp
Jag har fått offert på ett skåp men det blev aldrig av. Det var innan Garo´s var färdigutvecklat. Annars har man ju satt mätare i klipp-skåp och det fungerar ju fint.

Tycker också det verkar vara en bra idé, tyvärr finns ju en standard som säger att mätaren ska sitta en viss höjd, 1,6m ÖM, om jag minns rätt. Så alla nätägare godkänner inte alla markmätarskåp. Men jag läste i senaste e-on bladet att de beviljar dispens för de nya markmätarskåpen. De godkänner att sätta mätaren som lägst på 0,6m ÖM i väntan på nästa standard, vilket ger OK till skåp från de flesta tillverkare.

www.eon.se/upload/eon_extranet/dokument/...Branschnytt_4-13.pdf

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2013 18:45 #5 av Urban Holmlund
Svar från Urban Holmlund i ämnet Markmätarskåp
"Jättekul" att skotta sig fram X antal meter genom skogen när man skall byta huvudsäkring.:unsure:
Dessutom, om man skall jobba i sattyget på vintern får man väl bygga en bivack.:smack:
Kanske dessutom inte den mest ergonomiska höjden för att jobba med?

Holmlunds Elektriska

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2013 19:39 #6 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Markmätarskåp
Känns lite knepigt att sätta det vid tomtgränsen om man har en stor tomt?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2013 19:54 #7 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Markmätarskåp

Urban Holmlund skrev: "Jättekul" att skotta sig fram X antal meter genom skogen när man skall byta huvudsäkring.:unsure:

Om huvudsäkringen går så är inte felet var skåpet står utan snarare för klena säkringar eller ett fel i anläggningen. Dessutom, varför ska det stå i skogen?
Det är inte ideellt för alla nyanslutningar, men det funkar nog bra på alla tomter upp till 2000kvm.

Du kan ju komplettera med uttag till Motorvärmaren.
Din anslutning blir billigare eftersom man numera ska betala för anslutning till faktisk leveranspunkt och inte tomtgräns.
Du kan lättare sprida elen på din tomt.

Sen finns det inget krav att skåpet måste stå på tomtgränsen. Det kan stå var du vill, men för de flesta skulle det vara lättare på tomt gränsen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2013 20:11 #8 av Richard
Svar från Richard i ämnet Markmätarskåp
Ställ skåpet 0.3 meter från huset... byggström mm klart på en gång. Så blir det vid nästa hus bygge...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2013 20:19 - 10 dec 2013 20:20 #9 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Markmätarskåp
Precis. Du tar en permanent anslutning direkt. Nätleverantören ska även godkänna tillfällig höjning av säkring under byggtiden för att slippa två anslutningar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2013 20:24 #10 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Markmätarskåp

Michell Andersson skrev: Sen finns det inget krav att skåpet måste stå på tomtgränsen. Det kan stå var du vill, men för de flesta skulle det vara lättare på tomt gränsen.


Verkar som att eon har det kravet? Sista stycket:
"Värt att notera är att markmätarskåpet ska sättas upp på kundens tomtmark vid tomtgränsen. På situationsplanen ska det märkas och anges var markmätarskåpet ska placeras."

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2013 20:37 - 27 maj 2014 19:56 #11 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Markmätarskåp
Jag har samtalat med nissarna på arbetsgruppen för anslutning på ett elnätsbolag och vad jag förstod så va tomtgräns inget krav. Dock får du betala för den dragning som sker inne på tomten, vilket du inte behövde göra innan med den gamla anslutningsmodellen
Bor du inom 200m från en transa så är det dock inte aktuellt att få påslag utan då utgår grundtaxan på 27k.

Jag ska höra med dem imorgon för säkerhets skull.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2013 10:39 - 27 maj 2014 19:56 #12 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Markmätarskåp
Har precis pratat med en gübbe på anslutning på ett elnätsbolag. Att placera skåpet innanför tomtgränsen är inget problem.

Det är alltså inget krav och man får placera skåpet någon annanstans. Dock inte utanför tomtgräns. För övrigt så tittar man från fall till fall. Ett skåp ska kanske inte stå mitt på den blivande uppfarten, men bredvid kanske är rekommenderat t.o.m.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.059 sekunder

Senaste foruminlägg