Elnät i Sverige.

11 dec 2012 16:54 - 11 dec 2012 19:27 #1 av Lars Engblom
Tjenare, hälsningar från Finland. Jag måste börja min karriär på detta forum med att fråga vilka olika spänningsnivåer som används i Sverige, främst på distributionsnätet då jag själv jobbar med det. Då man kört i Sverige så fastnar alltid ögonen på alla olika konstruktioner och diverse skoj på elnätet då man självklart är yrkesskadad.
Vissa gissar jag är 10 kV och någon högre men har aldrig fått någon klarhet i det då jag inte känner någon som jobbar med det i Sverige och kan säga. Men kan iaf säga att skillnader på hur linjer byggs och material använt skiljer markant mellan Sverige och Finland :)

Alltså vilka nivåer används i allmänhet? 10 kV? 20 kV? osv. Här i Finland är 20 kV absolut vanligast förekommande, men t.ex 10 kV finns på några få ställen och även 6 kV. 45 kV börjar åtminstone här i trakten inte ha så stor vikt då det har ersatts med 110 kV som stationsmatningar men några 45 kV linjer består som reservmatningar mellan stationer och även någon enstaka 45/0,4 kV transformator hittas.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2012 19:43 - 11 dec 2012 19:45 #2 av Slugge
Svar från Slugge i ämnet Elnät i Sverige.
Lite gissningar:
Lågspännning 400 V och 1000 V
Mellanspänning 6, 12 och 24 kV
Högspänning 30-400 kV + 450 kV DC. Av dessa är 50, 145, 220 och 400 kV vanligast, iaf södra delen av landet. Som jag sett det iaf.

12 och 20 kV är ungefär lika vanligt förekommande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2012 19:55 - 11 dec 2012 19:55 #3 av Johannes Hammarstedt

Slugge skrev: Lite gissningar:
Lågspännning 400 V och 1000 V
Mellanspänning 6, 12 och 24 kV
Högspänning 30-400 kV + 450 kV DC. Av dessa är 50, 145, 220 och 400 kV vanligast, iaf södra delen av landet. Som jag sett det iaf.

12 och 20 kV är ungefär lika vanligt förekommande.


Ett förtydligande bara, finns inget som heter mellanspänning :)

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 dec 2012 20:32 - 11 dec 2012 20:39 #4 av Lars Engblom
Svar från Lars Engblom i ämnet Elnät i Sverige.
Det finns det, åtminstone här i standarder och övriga texter används mellanspänning för 1-50 kV området. Men antar det kommer från finskan för där används "keskijännite" ganska ofta.
Men är det stora områden då med 12 respektive 24 kV?
Här på området var jag jobbar som Fortum äger så angränsar vi till 2 övriga elbolag, Vasa Elnät mot norr och Lankosken Sähkö söderut, var det på 2 punkter finns reservmatningsmöjligheter i nödfall och alla använder sig av 20 kV distributionsspänning. Men som sagt finns det några enstaka platser med 6 kV eller 10 kV fortfarande men antar dessa saneras bort så fort som möjligt och ersätts med 20 kV.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2012 06:52 #5 av Johannes Hammarstedt

Lars Engblom skrev: Det finns det, åtminstone här i standarder och övriga texter används mellanspänning för 1-50 kV området. Men antar det kommer från finskan för där används "keskijännite" ganska ofta.
Men är det stora områden då med 12 respektive 24 kV?
Här på området var jag jobbar som Fortum äger så angränsar vi till 2 övriga elbolag, Vasa Elnät mot norr och Lankosken Sähkö söderut, var det på 2 punkter finns reservmatningsmöjligheter i nödfall och alla använder sig av 20 kV distributionsspänning. Men som sagt finns det några enstaka platser med 6 kV eller 10 kV fortfarande men antar dessa saneras bort så fort som möjligt och ersätts med 20 kV.


Det är möjligt att det gör i Finland.
Men här i Sverige är högspänning allt som överstiger 1000V växelspänning eller 1500V likspänning.
Kika på 2-3§.
Starkströmsförordningen 2009:22

Mellanspänning är väl ett påhitt från leverantörerna i branschen att lättare hålla isär prylarna antar jag?
Å andra sidan defieras mellanspänning lite olika beroende på leverantör.

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2012 09:50 #6 av Fredrik Olsson
Svar från Fredrik Olsson i ämnet Elnät i Sverige.
Begreppet mellanspänning finns med i flertalet standarder och handböcker från SEK.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 dec 2012 14:18 #7 av Johannes Hammarstedt

Fredrik Olsson skrev: Begreppet mellanspänning finns med i flertalet standarder och handböcker från SEK.


Det gör det dock inte mer riktigt för det.
För nöjes skull, vilka standarder och handböcker nämner mellanspänning och hur definierar dom den?

Behörighet AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 dec 2012 17:00 #8 av Slugge
Svar från Slugge i ämnet Elnät i Sverige.
Om det är riktigt eller ej vill jag låta vara osagt, men det är begrepp som används inom branschen för att man lättare ska förstå vad som avses. Du kan ju jämföra ELV - klenspänning upp till 50 V men fortfarande lågspänning.
Däremot kan jag hålla med dig om att viss begreppsförvirring råder ibland.
IEC anger att mellanspänning är mellan 1-35 kV, högspänning 35-230 kV och därutöver är det extra hög spänning.

Enkelt sagt är mellanspänning 12 och 24 kV, typiskt för distributionsnät eller lokalnät, dvs spänningen som i nästa steg blir till lågspänning. Men givetvis även rätt att elsäkerhetsmässigt finns bara hög- och lågspänning. Standarder finns på sis.se men det kostar lite.

Låter lite konstigt att man vill överge 12 kV-nätet i Finland men avstånden är kanske för stora att det ska räcka till? Används 1000 V-systemet något?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 dec 2012 14:50 - 16 dec 2012 14:51 #9 av Lars Engblom
Svar från Lars Engblom i ämnet Elnät i Sverige.
Tycker det är bra med bara en spänningsnivå på distributionssidan, så man ej behöver ha utrustning för flera olika spänningar på lager utifall det uppstår stora störningar. Antar linjegatorna på de få 10 kV nät som finns i Finland är ungefär lika breda ändå som 20 kV och barren har samma avstånd mellan faserna.
Ringmatningsmöjligheter är ju en annan fördel med ett enhetligt nät då man kan ha ström i de sträckningar som inte berörs av felen.
1 kV används, främst till sommarstugeområden. Vi använder samma kabel som till 0,4 kV, men skall vara minst AMKA 70 i luft och AXMK-Plus 95 som jordkabel. Har dock aldrig behövt jobba med 1 kV eller någon annan högspänning än 20 kV. Endast manövrerat 110 kV brytare då det en gång var fel på en 20 kV kabelände på huvudtransformatorn och den andra gången var det en liten miss i form av en radklämma vars skruv ej hade dragits åt ordentligt som ledde till att övervakningen inte fick nollpunkten att stämma.

Och på högspännings stamnätet så håller Fingrid på att sanera bort 220 kV nivån och höja de linjerna till 400 kV här i österbotten, få bort onödig utrustning i och med 220 kV nivån och öka på kapaciteten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.056 sekunder