fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Krav på kvalitets- och miljöledning i projekt
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Krav på kvalitets- och miljöledning i projekt

Krav på kvalitets- och miljöledning i projekt 13 feb 2012 12:28 #1

• Anonym Gäst
  • ( Användare )
  • Junior
  • Anonym Fluxio-användare
Fler och fler (oftast kommunala/statliga) upphandlingar har med krav på kvalitetsledning och miljöledning.

Så här står det i ett projekt jag räknar på nu:

Kvalitetsledning
Entreprenören ska inneha och följa ett dokumenterat kvalitetsledningssystem. Om entreprenören använder något annat kvalitetsledningssystem än ISO-EN-9000-serien som bas för sitt eget kvalitetsledningssystem ska detta speciellt anges.

Miljöledning
Entreprenören ska inneha och följa ett dokumenterat miljöledningssystem. Om entreprenören använder något annat miljöledningssystem än ISO-14000-serien som bas för sitt eget miljöledningssystem ska detta speciellt anges.

Hur har ni löst detta på ert företag? Räcker det med att skriva ett dokument där det står att det baseras på dessa ISO-standarder? Eller måste man gå någon kurs?

Har EIO något system för detta? Specifik kurs eller bara färdiga blanketter?
Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Re: Krav på kvalitets- och miljöledning i projekt 13 feb 2012 17:24 #2

Jag har en mall på en kvalitetsplan som jag använder. ingen aning om vart den kommer ifrån början??
Vill du ha den så kan jag maila den till dig.

Re: Krav på kvalitets- och miljöledning i projekt 13 feb 2012 18:42 #3

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • NU ONLINE
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Ja vi har också en enklare kvalitets- och miljöplan. Men är detta verkligen samma sak som ledning som ska följa en speciell standard?

miljöplan-miljöledning-kvalitetsplan-kvalitetsledning-arbetsmiljöplan-arbetsmiljöledning-kvalitetsledningssystem-osv osv.. Man blir ju helt snurrig.

Finns utbildningar att gå som tar flera dagar/veckor i kvalitets- miljöledning och som kostar massor med pengar. Nån skillnad måste de väl vara?
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Krav på kvalitets- och miljöledning i projekt 13 feb 2012 18:50 #4

EIO har tagit fram ett ledningssystem som är skräddarsytt för elinstallationsföretag och vad jag förstår till en överkomlig kostnad.

www.eio-q.se/
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
Senast redigerad: 13 feb 2012 18:51 av Örjan Borgström.

Re: Krav på kvalitets- och miljöledning i projekt 13 feb 2012 19:29 #5

Inte helt gratis dock om man vill lära sig hur det funkar på en kurs.

Var ganska sugen på kursen i internatform då man får bo på ett slott. Men 74 000 kr i kursavgift, tre flygresor samt vara borta från jobbet i 9 dagar fick mig att ändra mig.

Känns inte så aktuellt för en småföretagare. Tror inte mina kunder uppskattar att jag måste höja timdebiteringen 300% för att täcka utgifterna för en kurs på ett slott.

Klarar man av att göra en "godkänd" miljö- kvalitetsledning genom att läsa boken EIO-Q Handboken? Någon som har den boken?

Jag skulle också gärna vilja veta vad skillnaden är, om någon, på miljöplan och miljöledning.
Senast redigerad: 13 feb 2012 19:41 av Svenne Eriksson. Orsak: la till mera

Re: Krav på kvalitets- och miljöledning i projekt 14 feb 2012 15:51 #6

Om du är EIO-medlem så ring Pär Lanner på EIO han vet

Pär Lanner
Kvalitetschef; kvalitetsfrågor, EIO-Q ledningssystem
Tfn: 08-762 74 93, 070-207 10 30
E-post: Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.28 sekunder
Senaste foruminlägg

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa