Varning för Teloteket!

10 aug 2018 11:22 #1 av Ronnie Lidström
Alla har vi nog varit med om telefonförsäljare som överdriver, missleder och tänjer på gränserna för att sälja på en prylar och tjänster om man egentligen inte vill ha.

Däremot att någon blåljuger en rakt i ansiktet och använder rena bedrägliga metoder är som tur var ganska ovanligt.

I tisdags ringde en kille och sa att han ringde från min nuvarande telefonoperatör (Telavox). Han presenterade sig glatt och pratade så som att vi kände varandra och hade pratat flera gånger förr. Jag har flera gånger pratat med olika personer på Telavox så jag antog att det var en av dem.

Han säger att de ska dela upp Telavox i två delar. En för privatpersoner och en för företag. Han behöver därför flytta våra abonnemang till företagsdelen och säger att det inte blir någon skillnad i pris utan att vi bara får bättre täckning. Det är inte någon fråga om ett val vi ska göra utan det bara är så. Alla företagskunder ska flyttas.

Han säger även att vi ska få 5 simkort typ "tvillingkort" med 5GB surf/månad gratis som kompensation för att täckningen har varit dålig.

Sen efter vi pratat klart så får jag ett mail där jag uppmanas signera ett elektroniskt avtal. Han ringer samtidigt upp och frågar om jag fått det. Jag står hos en kund men kollar mailen i mobilen. Han är väldigt på om att jag ska godkänna den på en gång.. Blir lite misstänksam då det knappt går att läsa det finstilta från mobilen så säger jag att jag ska läsa igenom och godkänna när jag kommer hem. Jag frågar varför det står "Teloteket" då säger han att det är namnet på nya företagsdelen av Telavox.

På avtalet jag ska signera står alla våra mobilnr uppradade, mitt personnr och företagets orgnr. Inget av detta har jag angett till honom utan det hade han redan. Telefonnummret han ringde från var: 010-4107944

På avtalet han vill att jag ska signera så står det.

Initierare
Teloteket ÅF 19
Företag: Teloteket AB
E-post: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Mobil: 0770252525
Org nr: 556819-1992

Lyckligtvis godkände jag aldrig avtalet!!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 aug 2018 18:50 #2 av Michell Martic
...men...

...hur kom du fram till att han ljög? :huh: ...och vad ljög han OM?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 aug 2018 05:50 #3 av Ronnie Lidström
Han ljög om allt han sa.

Han ringde inte alls från Telavox.
Telavox ska inte alls "dela upp till en privat del och en för företag". De har redan bara företagskunder.
Han ville flytta alla våra abonnemang till en helt annan telefonoperatör och därav få provision.

Telavox är informerade och gör förhoppningsvis en polisanmälan.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 aug 2018 08:38 #4 av Eric Lander
Svar från Eric Lander i ämnet Varning för Teloteket!
Konsumentverket är också bra att kontakta sen finns det en varningslista där de flesta mindre nogräknade företag finns med. Telefonföretagen är de värsta jag pratade med en före detta säljare för ett telefonbolag och det verkade som om allt de gör är vilseledande och maximera abonnemang på stackars kunders bekostnad. De gjorde samma trick med äldre människor så han slutade för han ville inte lura icke ont anade människor.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 nov 2018 10:37 #5 av Simon
Svar från Simon i ämnet Varning för Teloteket!
Hejsan!
Jag kan knappast tro det jag läser... har liknande erfarenheter men med ett annat företag, hur slutade det hela? e jag nyfiken ...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2018 15:59 #6 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Varning för Teloteket!
Tycker det är rätt vanligt att det ringer telefonförsäljare som ljuger en rätt upp i ansiktet... Därför jag inte använder den kanalen något längre annat än med sådana jag känner. Dvs företag jag samarbetar med och som inte använder sig utav callcenter.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 nov 2018 17:31 #7 av Rikard Ågren
Ida, varför gör du reklam för en städfirma på ett elforum?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.047 sekunder

Senaste foruminlägg