Ska jag ta steget?

23 feb 2015 16:46 #1 av Alexander
Hej!

Jag har varit anställd på samma firma i över 1 år och har sedan första dagen varit uthyrd till en annan firma. Jag är projektanställd och kommer vara det så länge firman som hyr in mig har jobb.

Jag är första års montör och har ingen allmän behörighet.

Det jag funderar på är, varför inte hoppa över mellanhanden och själv fakturera till firman som hyr in mig. Jag är i princip garanterad 100% jobb året runt. De brukar ha en svacka på ett par månader varje höst. Men i övrigt har de massor av jobb och har ständigt flera elektriker inhyrda.

Det jag undrar är: Kan jag utan behörighet starta ett företag och gå under deras behörighet? Och i så fall, vilken bolagsform är bäst?


Vad har jag att förlora?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2015 17:03 - 23 feb 2015 17:07 #2 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Ska jag ta steget?
Du kan hyra ut dig utan behörighet till ett företag som innehar behörighet. Behörigheten behöver inte ens finnas i det företag som du hyr ut dig till för den delen. Det räcker med att det finns en behörig installatör någonstans som kan utöva överinseendet. Stödet för detta finns i 13 § i ELSÄK-FS 2013:1 så länge 7 § i elinstallatörsförordningen är uppfyllt.

ELSÄK-FS 2013:1

13 § Utan hinder av 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806) behöver en elinstallatör och den yrkesman han har överinseende över inte vara anställda i samma företag när det gäller elinstallationsarbeten som är tidsbegränsade och datum för arbetets slut är fastställt i förväg. Elinstallatören ska dokumentera omfattningen av arbetet, de tidsramar arbetet avser och vilka personer som deltar i arbetet som sker med stöd av första stycket.

Elinstallatörsförordningen (1990:806)

7 § Elinstallatören skall se till att den som utför elinstallationsarbete under hans överinseende har de kunskaper och färdigheter som fordras för arbetet. Han skall vidare se till att den del av den elektriska starkströmsanläggningen eller anordningen som arbetet omfattar har kontrollerats i betryggande omfattning innan den tas i bruk genom att spänning, ström eller frekvens påförs som kan vara farlig för person eller egendom.


denna sida kan du läsa mer om det som gäller samt skriva ut de blanketter som elsäkerhetsverket rekommenderar att man använder vid förfarandet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2015 18:29 #3 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Ska jag ta steget?

Alexander skrev: Det jag undrar är: Kan jag utan behörighet starta ett företag och gå under deras behörighet?

Ja.
Se Michells svar.

Och i så fall, vilken bolagsform är bäst?

Det finns inget entydigt svar. Själv skulle jag vara ganska intresserad av AB om jag var i begrepp att starta firma.
Det finns några fördelar såsom att om verksamheten går bra möjlighet att få ut en del av vinsten såsom lägre beskattad aktieutdelning. Och lite annat.
Men aningens mer komplicerat och det binder ett aktiekapital på 50'.
Enskild firma är skitlätt och snabbt att starta. Men det blir ju ändå en massa bokföring och momsredovisning och sånt att greja med, samt deklaration. Lejer man ut allt detta så är det nog lite hugget som stucket om det är AB eller enskild.

Det allra enklaste är nog att köra med egenanställning, åtminstone 1-2 års tid om man vill känna sig för hur det funkar.
sv.wikipedia.org/wiki/Egenanst%C3%A4llning
och ex:
www.bolagskraft.se/
www.egenanstallning.com/
Och här hittar du fler företag som erbjuder tjänsten:
www.egenanstallning.org/index/memberpages
Det finns fler.
Här kombinerar du enkelheten med att vara anställd med ändå vara "egenföretagare light".
Bolagen tar lite av vinsten, typ 6-10%. För detta får du all bokföring, arbetarförsäkring, ofta en ansvarsförsäkring och att dom tar hand om hela faktureringen och se till att pengarna kommer in/drivs in.

Vad har jag att förlora?

Inte så mycket. Du har ett års anställning med någon liten säkerhet tryggad där, som du "kastar bort". Kanske är du inte välkommen tillbaka dit då du i princip stjäl deras kund.
Men ser inte arbetsmarknaden mörk ut nu, eller i de närmsta åren så torde inte detta vara någon egentlig risk.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2015 19:38 - 19 jun 2018 14:53 #4 av Borttagen användare
Vet inte om det finns flera tjänster, men kolla tex på www.frilansfinans.se

Jag brukar rekommendera att man kollar där innan man drar igång något i mindre skala. För ensild firma ska du ha bokföring och en hel del administration, försäkringar, lämna skattedeklarationer, betala moms, skatt osv osv.

Genom (till exempel) frilansfinans så sköts allt detta mot en inte allt för farlig administrativ avgift. Du fakturerar din kund och får sedan pengarna skattade och klara in på ditt konto.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2015 19:50 #5 av Friedrich Lossien
Tänk bara på att du kanske en dag vill ha ut en allmän behörighet, vilket borde ligga i ditt intresse så småningom om du nu ska köra eget. Problemet som kan uppstå är att få någon att intyga din praktiska erfarenhet.
Du sätter dig dessutom i händerna på andra företag/personer eftersom du inte kan utföra "egna" jobb utan behörighet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2015 19:51 #6 av Alexander
Svar från Alexander i ämnet Ska jag ta steget?

Andreas Öhr skrev: Vet inte om det finns flera tjänster, men kolla tex på www.frilansfinans.se

Jag brukar rekommendera att man kollar där innan man drar igång något i mindre skala. För ensild firma ska du ha bokföring och en hel del administration, försäkringar, lämna skattedeklarationer, betala moms, skatt osv osv.

Genom (till exempel) frilansfinans så sköts allt detta mot en inte allt för farlig administrativ avgift. Du fakturerar din kund och får sedan pengarna skattade och klara in på ditt konto.


Jag har tänkt på det med. Problemet är väl att man inte får pengarna den 25:e varje månad eller? Visst vill väll kunden att man fakturerar varje månadsskifte?

ställer ett sådant alternativ till det för kunden på något sett?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2015 19:58 #7 av Micke
Svar från Micke i ämnet Ska jag ta steget?
Jag skulle vänta tills jag hade egen behörighet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2015 20:23 - 19 jun 2018 14:45 #8 av Borttagen användare

Alexander skrev: Jag har tänkt på det med. Problemet är väl att man inte får pengarna den 25:e varje månad eller? Visst vill väll kunden att man fakturerar varje månadsskifte?

ställer ett sådant alternativ till det för kunden på något sett?


Beroende på din och det fakturerade företagets \"status\" så kan du få pengarna 7-10 dagar efter fakturan är skickad. Men kunden har ändå 30 dagar att betala. Så det kan ju faktiskt vara så att du snabbare får in pengarna än om du fakturerar via egen firma. Då har du kanske 30 dagar betalningstid och jobbar du januari och fakturerar det den 1e februari, så har du ju inte pengarna förrän i slutet på februari/början mars. Dessutom kanske dom släpar efter några dagar med betalning. Det slipper du tjafsa med om du kör en sån tjänst som ovan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2015 20:36 #9 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Ska jag ta steget?

Friedrich Lossien skrev: Tänk bara på att du kanske en dag vill ha ut en allmän behörighet, vilket borde ligga i ditt intresse så småningom om du nu ska köra eget. Problemet som kan uppstå är att få någon att intyga din praktiska erfarenhet.

Borde inte vara ett problem eftersom det faktiskt krävs att överinseendet dokumenteras i detta fall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 feb 2015 20:55 #10 av Alexander
Svar från Alexander i ämnet Ska jag ta steget?
Finns det någon anledning till att kunden skulle säga nej till ett sånt här upplägg? Vill inte skämma ut mig :blush:

Är det vanligt att man gör såhär?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2015 07:29 #11 av Ronnie Lidström
Svar från Ronnie Lidström i ämnet Ska jag ta steget?
Vad är det för företag? Av vilken anledning kan de inte bara anställa dig direkt som vanligt?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2015 11:35 #12 av Alexander
Svar från Alexander i ämnet Ska jag ta steget?

Ronnie Lidström skrev: Vad är det för företag? Av vilken anledning kan de inte bara anställa dig direkt som vanligt?


Ett skapligt stort företag med många konstruktörer, ingenjörer osv. Ca 6 anställda elektriker på den filialen jag är på, och mellan 2-6 elektriker som är ständigt inhyrda. Ibland uppåt 10. De får inte anställa fler för styrelsen.

Det är dom fixat min anställning hos en de brukar hyra in av, så de ska kunna hyra in mig. Det låter korkat men så är det.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2015 12:57 #13 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Ska jag ta steget?
Känns det rätt för dig så tycker jag att du mycket väl kan ta steget.
Och vill du mjukstarta, och slippa av mycket av pappersjobbet, eller leja ut detta för kostnader, så börjar du med egenanställning. Riktigt perfekt om du mest vill prova på först.
De där procenten de tar kostar det ändå för dig själv också om du ska ha lite försäkringar och leja bort lite av bokföringen.

Men se till att nuvarande arbetsgivare fyller i elsäkerhetsverkets papper om fullgjord praktik under annans behörighet. Och så snackar du med företaget du ska till att du vill att även deras behörige ställer upp på detta när det behövs.
Och ojas det något över det (vilket vore mycket märkligt) så får du säga att du tycker det är självklart att du bör ha en egen behörighet även om du jobbar åt andra, särskilt som du hyr ut dig.
Och att det är en fördel för dem med, då du tar på dig allt ansvar själv när du fått ut egen behörighet.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 feb 2015 15:08 #14 av Olle Andersson
Svar från Olle Andersson i ämnet Ska jag ta steget?

Alexander skrev: De får inte anställa fler för styrelsen.


Här bör du reagera och ställa frågan varför inte styrelsen inte vill anställa fler.

Detta brukar vara ett argument som många köper då bilden av en styrelseledamot är någon som inte har en blekaste aning om vad bolaget gör eller vad som är bra för bolaget. De tar beslut med hjälp av tärning, de har möten på dyra konferensanläggningar och har slips...

Om detta skulle vara sant, hur kommer det sig att bolagets ägare litar på dessa människor att styra deras företag som de har investerat en stor summa pengar i.

Om det är sant att styrelsen har beslutat att inte anställa fler så finns det nog en anledning till denna. Det kan vara att bolaget ligger i "LAS-karantän" vilket betyder att de sagt upp mycket folk som de inte vill anställa tillbaka och väntar ut karantänstiden.
Det kan även vara så att bolagets egna kapital understiger hälften av aktiekapitalet och en kontrollbalansräkning utförts vilket är betydligt allvarligare. Om det är försvarbart att köpa in tjänster för att slutföra arbete som man kan få ta betalt för så är detta inte till grund för personligt ansvar för styrelsen. Att däremot anställa när man är på obestånd kan man som styrelse hållas ansvarig för.

Ta ut en kreditupplysning på företaget, försök undersöka om firman du är anställd i idag får betalt som de ska. Helt enkelt försök att säkerställa att den påstådda anledningen till anställningsstoppet inte beror på ett obestånd i bolaget.
Påstådda säger jag eftersom det kan vara en ursäkt för att få dig att F-skatta för att de ser en större ekonomisk vinning i det än att anställa (på grund av produktionsbortfallet under en del av året)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2018 13:53 - 05 jul 2018 16:32 #15 av Malin
Svar från Malin i ämnet Ska jag ta steget?
Det är toppen att vara egen företagare. Det du dock måste tänka på om du startar enskild firma, är att du själv behöver betala in din skatt och sociala avgifter. Detta är ofta en högre summa än vad många tror, så det gäller att inte "sälja sig för billigt". Jag gör så att jag lägger undan 50% av allt jag får in till skatt och sociala avgifter. Detta betyder att om du idag tjänar 200 kr i timmen så måste du som egen föregarare i stort sett ta 400 kr per timme istället. Detta vet dock arbetsgivaren om och de betalar säkert detta till ditt bemanningsföregag idag. Var dock medveten om att du troligtvis inte kommer att tjäna så mycket mer pengar som egen anställd, men du kan ta fler jobb eller andra jobb som du själv vill. Om du i framtiden vill ha eget företag så är det absolut värt att ta steget! Lycka till!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 jun 2018 21:05 #16 av Mikael Hallonqvist

Malin skrev: Det är toppen att vara egen företagare. Det du dock måste tänka på om du [url=http://https://starta-enskildfirma.se/]startar enskild firma[/url], är att du själv behöver betala in din skatt och sociala avgifter. Detta är ofta en högre summa än vad många tror, så det gäller att inte "sälja sig för billigt". Jag gör så att jag lägger undan 50% av allt jag får in till skatt och sociala avgifter. Detta betyder att om du idag tjänar 200 kr i timmen så måste du som egen föregarare i stort sett ta 400 kr per timme istället. Detta vet dock arbetsgivaren om och de betalar säkert detta till ditt bemanningsföregag idag. Var dock medveten om att du troligtvis inte kommer att tjäna så mycket mer pengar som egen anställd, men du kan ta fler jobb eller andra jobb som du själv vill. Om du i framtiden vill ha eget företag så är det absolut värt att ta steget! Lycka till!


Inlägget är tre år gammalt Malin :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jun 2018 18:15 #17 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet Ska jag ta steget?

Mikael Hallonqvist skrev: ...Inlägget är tre år gammalt Malin :)


Tycker Malin ska ha cred för bumpen, då kanske trådskaparen får en notis och berättar hur det gick :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jun 2018 18:23 #18 av Mikael Hallonqvist
Sant :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder