Låna in personal från andra elfirmor

03 feb 2013 22:29 #1 av Noah
Hur går ni tillväga när ni lånar in personal från andra elfirmor tex om dom har en högre timtaxa och högre bilersättning än mig, är det då en självklarhet att jag skall betala dom detta? Alltså att jag gör en förlust när jag lånar in annan personal under en arbetstopp?

Denna firma jag tänkt o låna in från har nu dåligt o göra men vad skall jag ta med mig för argument om dom inte går med på en lägre ersättning?

Tack på förhand!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2013 00:22 #2 av Thomas Hausel
Är det ditt jobb så erbjud dem en peng du är villig att betala.
Du ska ju inte gå back för att du behöver hjälp, har de dessutom lite tunt så kolla efter nån annan!!!
Är det löpande jobb med fast timdebitering så kan de väl ta med nån extra timme.
Resor går väl att komma överens om!
Berätta vad du har för ekonomi i jobbet, vill de ha lite styrning så hakar dem på, annars finns det säkert andra så här års!!!

Lycka till!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2013 00:26 #3 av Janne Larsson
Då jag körde firma så var vi några mindre firmor som lånade av varandra och vi hade ett pris som vi debiterade varandra som i regel låg under det pris som vi debiterade till kund. Man kan säga att vi debiterade varandra till strax över självkostspris.
En firma som det gå dåligt för men ändå vill behålla sina anställda och/eller hålla företaget flytande borde inte bråka så mycket om priset, kan ni inte komma överens så säg bara lycka till i arbetssökandet till det företaget.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2013 09:34 #4 av Martin
Något man bör veta är att det är i regel inte några stjärnmontörer som lånas ut.

Inte för att vara elak eller så men oftast kan företag inte bli av med en person som kanske inte arbetar fullt ut. De vill ju gärna låna ut de personerna även om de kanske har att göra själv. De snackar mycket och kanske har sina egna lösningar på saker och ting.

Jag fick en bra mycket äldre person än mig och han var nästan värre än en Lärling eller Praktikant som tog sig förmycket frihet. Det är inte så att jag vill behöva dubbelkolla hans arbete för att vara elak utan att man vill gärna lita på sina arbetskamrater oavsett om man har jobbat med de i 10 år eller bara kommer jobba med i ett par dagar.

Det jag menar är att är det lite viktigare jobb hos kund så bör man få tag på någon som är trevlig och gör ett bra jobb. Någon som är lite slarvig mm kanske går bra att gömma på en vind eller källargång. Oftast så vet väl någon på företaget hur personen på någon annat företag är och kan ge ett omdöme. Sen är det inte fel att säga det rakt ut hur han är eller få se lite installationer denna har gjort.

Har ett annat företag lite att göra och man har mycket så är det ju bara säga sitt pris och vill mycket ha mer så är det ju bara vända sig till en annan eller återkomma med ett lägre bud om det krisar. Som företag får man ju inte vara elak mot sig själv och anser att i en svår period inte kan gå plus alltid utan snarare plus minus noll en tid. Kan man inte med det då att ett annat företag erbjuder hjälpen "plus minus noll" eller kanske lite back bara för att företaget anser sig inte vill bli av med folket då det kommer att vända om ett par månader.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 feb 2013 22:46 #5 av Noah
Tackar för alla svaren, mkt tänkvärda saker!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.043 sekunder

Senaste foruminlägg