Vuxenutbildning el via Teknikutbildarna

23 mar 2018 10:31 #1 av Sebbe
Hej!

Går i tankarna om att någon gång i framtiden, eller medan jag nu fortfarande jobbar med mitt nuvarande jobb, skola om mig helt och hållet. Hittade Teknikutbildarna och blev lite nyfiken på om andra har erfarenheter av att skola om sig/utbilda sig här. Eftersom jag bor i västra götaland är ju Sundsvall en bit, men är det en bra utbildning kan det ju vara värt det :).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2018 11:43 #2 av Electrum
Hej.
Din fråga är ju inte riktigt glasklar.

Vill du bli elektriker ...


eller är du elektriker, men vill bli elkonstruktör, elingenjör el dyl?



Har du förövrigt kollat in Lernia ?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2018 12:26 #3 av Sebbe
Ber om ursäkt. Var väl lite otydlig. Jag vill bli elektriker.

Har inte kollat in Lernia - men tack för tipset :).

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

23 mar 2018 21:16 #4 av robin stenberg
kan bara säga gott om teknikutbildarna!
gick färdigt installationselektriker där i januari.
att det är en bit borde inte vara nått problem då man endast är på plats var typ 10e vecka mån-tor och labbar/tentar av kurser. resten läser du hemma med böcker och datorprogram.
bara kör:tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 07:36 #5 av Sebbe
Hjärtligt tack för referensen :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 08:06 #6 av Electrum
Jag gick 4-årig el/tele i gymnasiet.

När jag kände för att byta karriär här för ett antal år sedan lät jag ECY validera min utbildning och kom fram till att jag behövde läsa 4 kurser (eller 2 och göra en förlängd lärlingstid) för att allt totalt skulle motsvara BB1 och gymnasiets elprogram.

De två kurserna läste jag på distans på elutbilda.nu i Sundsvall. Och jag misstänker att Teknikutbildarna är samma företag, bara ett nytt namn nu.


Jag har lite svårt att riktigt värdera hur bra eller ev dåliga de var.
Jag tyckte åtminstone inget var dåligt, där fanns både krav, kunskap och nivå på det hela. Jag tyckte i alla fall då att det funkade bra. Men som sagt, endast två kurser på distans gör att man har svårt att uttala sig med säkerhet om kvalitén, iaf om det inte stack ut ordentligt åt något håll.


Varför jag skrev om Lernia är för att på firman har vi haft två olika praktikanter/lärling som kommit som vuxenstuderande ifrån Lernia. Och jag har upplevt att de verkar ha fått en relativt gedigen utbildning i adekvata teoretiska kunskaper, vilket jag känner att de som kommer ifrån gymnasiet här i stan ofta helt saknar.


Själv har jag nu gått några EUU-hållna kurser i den del som gäller att jag ska få ut min auktorisation, och jag har inte varit särskilt imponerad. Jag vidareutbildar mig nämligen nu igen. ;)

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 16:03 #7 av Sebbe
Tack för svaret :).

Kommer att se över båda, men vad jag kan läsa så erbjuder Teknikutbildarna en högre grad av möjligheter till distansstudier, vilket är bra då jag kan fortsätta jobba heltid samtidigt som jag studerar. Men jag ska ta och besöka vårt komvux här i stan också och se hur det blir! Två bra möjligheter i alla fall!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 mar 2018 16:29 #8 av Joel Ingolf
Jag läste hela elutbildningen hos Teknikutbildarna i Sundsvall för typ 5-6 år sedan och tyckte det var bra. Jag kunde utan problem jobba samtidigt som jag pluggade o bara ta ledigt de veckor man var där och tentade/labbade.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 mar 2018 08:25 #9 av Sebbe
Tack - låter ju precis som min situation!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.060 sekunder