ABL Lernia

07 dec 2017 18:53 #1 av Guzz Zilverframe
Hej!

Är det någon här som har läst in sin ABL på Lernia, i så fall kan jag INTE rekommendera dem.
För att de skötter inte sina åtagande.
Jag gick där 2002, och det var inga som hälst problen Stefan var bra lärare.
Men i år skulle jag ta ut min behörighet och skulle ta fram mina betyg, och det blev en stor besvikelse, alla papperna hade blivit förstörda efter en vatten läcka.
Så jag skrev till Lernia, om att jag vill ha ut mina betyg/intyg och får till svar att de inte har dem, de kasserar dem efter 10 år.
Så jag skriver till Elsäkerhetsverket, som är ansvariga för att skolorna följer deras utbildningar inom el.
Och jag fråga dem hur jag ska gå till väga.
Jag får ett klart svar av dem att de måste ha mina betyg, så om de inte har dem själva, utan lömnar dem till något företag eller komunen som tar handom dem.
Så jag har skickat svaret till Lernia, och de svara att de bara har dem i 10 år, och att de INTE behöver spar dem längre.
Så nu har jag skrivit till UHR (Universitets- och högskolerådet) som är ansvariga för högskole utbildninga.
Så nu väntar jag svar från dem.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2017 20:01 - 07 dec 2017 20:03 #2 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet ABL Lernia
Så Lernia sparar i 10år!? Det var generöst av dem. :ohmy:
...en kommunal skola sparar nämligen bara dessa papper i 5 år, därefter skickas de vidare till stadsarkivet.
En idé kan faktiskt vara att höra av dig till det kommunala Komvux där du gick utbildningen för gick du ABL för tio år sedan så registrerades dessa som gymnasiepoäng och hanterades då helt enkelt av Komvux. Eller så kikar du i stadsarkivet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 dec 2017 20:12 #3 av Joel Ingolf
Svar från Joel Ingolf i ämnet ABL Lernia
Fick du inte dina betyg i pappersform eller digitalt när du slutförde utbildningen?
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2017 17:10 #4 av Guzz Zilverframe
Svar från Guzz Zilverframe i ämnet ABL Lernia
Lernia, svara att de bara kasserar betygen, de lämnar inte dem vidare, som de ska göra.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 dec 2017 17:11 #5 av Guzz Zilverframe
Svar från Guzz Zilverframe i ämnet ABL Lernia
Man fick dem bara i pappersform..

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2017 15:54 - 09 dec 2017 15:54 #6 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet ABL Lernia

Guzz Zilverframe skrev: Lernia, svara att de bara kasserar betygen, de lämnar inte dem vidare, som de ska göra.

Vaddå ska göra.

Nu blev jag lite nyfiken. Är det ett åtagande de har lovat, eller är det inskrivet i någon lag eller så?


Alltså jag har ingen aning, men själv tycker jag nog att det är mitt eget ansvar att ta hand om alla mina viktiga papper.
Var jag har originalen till alla mina betyg och intyg och andra viktiga papper har jag tyvärr inte 100% koll på, skulle nog få leta någon timme för att hitta betyget ifrån 9'e klass i grundskolan, t.ex.
Men de lite mer viktiga papprena vet jag lite bättre var de ligger, och det mesta har jag även inscannat för omedelbar åtkomst om jag vill.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 dec 2017 21:42 #7 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet ABL Lernia
Jag kan bara instämma. Tycker det verkar orimligt att de skulle hålla dessa papper åt en i 10 år.

Alla viktiga papper ligger i en låda samt är inscannade och upplagda på molntjänst samt NASen hemma.

Man får inte glömma för vem dessa papper är viktiga, inte är det för Lernia i alla fall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2017 00:01 #8 av Guzz Zilverframe
Svar från Guzz Zilverframe i ämnet ABL Lernia
Som lagen är, så är ALLA skolor tvingad till att förvara alla betyg, så om de inte har dem själva, utan lämnar dem tex, till ett företag eller kommunen, och de ska förvaras till den dagen person i frågan är avliden.
Som jag fick tag i mina avgångsbetyg från grundskolan åk:9 och mina gymnasiebetyg, det hade kommunen.
De e de svaret jag har fått av ESV och nu även UHR.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2017 08:18 #9 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet ABL Lernia
Ja det verkar faktiskt finnas en sådan lag, som gäller kommunala skolor.
www.dagensarena.se/innehall/4-av-10-fris...te-betyg-enligt-lag/

Och för 5 år sedan gjorde tydligen den nya skollagen att även friskolor måste skicka in sina betyg för arkivering, enligt den artikel jag länkade till.


Men jag ställer mig dock frågan om vad som gäller för utbildningsföretag.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 dec 2017 08:34 #10 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet ABL Lernia
Det finns ju massor utav utbildningsaktörer och olika slags kurser och utbildningar, allt arkiveras garanterat inte.

Men det är kanske så att typ alla utbildningar som det utfärdas betyg i är att anse som antingen grundutbildning, gymnasie eller komvux, eller högskola, jag vet inte, men en tanke ...

Och då kanske alltid omfattas utav ett lagkrav på arkivering av betygen.

Jaja, detta är helt klart något jag inte har koll på, har typ inte haft anledning att fundera på det.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.046 sekunder

Senaste foruminlägg