fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

AB Vs ABL
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: AB Vs ABL

AB Vs ABL 16 jul 2016 16:59 #1

• Sam Gold
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej,

Har möjlighet att få läsa AB men arbetar som serviceelektriker och undrar om skillnaden
ABL = Upp till 1000
AB = Över 1000

Men har man nytta av AB som serviceelektriker eller är det ABL man bör läsa?

Tack på förhand!

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 07:08 #2

• müssli
  • ( Användare )
  • Junior
När jag läste behörighet (2012) fanns det bara AB men som jag har förstått kan man välja nu.
Allt beror på vad du har tänkt att arbeta med. Just nu är du serviceelektriker men senare kanske du vill arbeta med högspänning?
Som jag minns det var det bara en tenta som behandlade högspänning så det kanske inte är så stor skillnad?
Senast redigerad: 18 jul 2016 07:38 av müssli.
Följande användare (n) sa tack: Sam Gold

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 08:06 #3

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Ska du få ut en AB måste du också ha minst ett år, utav en behörig med AB intygad, praktik på högspänning.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 09:28 #4

• Sam Gold
  • ( Användare )
  • Färsking
Electrum skrev:
Ska du få ut en AB måste du också ha minst ett år, utav en behörig med AB intygad, praktik på högspänning.

Ok så om jag förstår dig rätt så måste jag arbete med högspänning 1 år efter utbildningen (intygat) men kan jag inte vända på det och gå 1år med någon behörig som har ABL? För får man arbeta med högre spänning borde det per automatik låta en arbeta med lägre? eller är det inte så enkelt?

Jag kom inte in på kursen projektledare som innehåller ABL, utan jag kom inte på elkrafttekniker vilket innehåller AB, därav mitt dilemma
Senast redigerad: 17 jul 2016 09:46 av Sam Gold.

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 10:01 #5

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Aha, YH campus nyköping tro?

Nåväl, praktikkraven för en AB är minst ett år med arbete på högspänning under överinseende av en med AB eller ABH + minst ett år arbete på lågspänning under överinseende av en med minst ABL-behörighet.
Och den totala praktiktiden är 4 år. Och ska då också intygas av de behöriga som haft överinseendet. Praktiken kan förvärvas både före och efter den teoretiska utbildningen.

Har du läst teoretiskt för AB men bara har 4 års praktik för ABL så blir din behörighet ABL. Men kan sökas om till en AB så fort du erhållit 1 års HSP-praktik.
"Varde ljus"

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 13:25 #6

• Sam Gold
  • ( Användare )
  • Färsking
Electrum skrev:
Aha, YH campus nyköping tro?

Nåväl, praktikkraven för en AB är minst ett år med arbete på högspänning under överinseende av en med AB eller ABH + minst ett år arbete på lågspänning under överinseende av en med minst ABL-behörighet.
Och den totala praktiktiden är 4 år. Och ska då också intygas av de behöriga som haft överinseendet. Praktiken kan förvärvas både före och efter den teoretiska utbildningen.

Har du läst teoretiskt för AB men bara har 4 års praktik för ABL så blir din behörighet ABL. Men kan sökas om till en AB så fort du erhållit 1 års HSP-praktik.

Ja det stämmer, du har stenkoll du

Stort tack för ditt svar!

Då kan jag ju faktiskt ta den behörigheten via min utbildning sen gå praktiken och få ut ABL, och om sen önskas i framtiden även AB

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 14:33 #7

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Jag för min del kom in på Elkrafttekniker och reserv som Elkraftskonstruktör, och har precis i veckan blivit antagen till reservplatsen.
Hade inte det hänt så skulle vi gått samma utbildning i höst och två år framåt.
"Varde ljus"

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 14:44 #8

• Joel Ingolf
  • ( Användare )
  • Junior
  • Serviceelektriker
Electrum skrev:
Jag för min del kom in på Elkrafttekniker och reserv som Elkraftskonstruktör, och har precis i veckan blivit antagen till reservplatsen.

Vågar man fråga vilken reservplats du hade? Har hamnat där själv nämligen, men tyvärr ganska långt bak

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 16:11 #9

• Sam Gold
  • ( Användare )
  • Färsking
Electrum skrev:

Grattis

Var reserv nr 5 på den och är reserv 10 på projektledare
Konstruktör verkar vara den populäraste, så den var inte helt lätt att komma in på .(
Får se om jag tar platsen som tekniker eller hur jag gör, kanske bättre att betala för projektledarkurs som jag egentligen ville gå, eller så är det matnyttigt nog som tekniker... Tål att funderas lite på om jag inte har tur

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 17:05 #10

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Joel Ingolf skrev:
Electrum skrev:

Vågar man fråga vilken reservplats du hade? Har hamnat där själv nämligen, men tyvärr ganska långt bak

21 direkt efter första antagningsrundan (inga avhopp ännu) om jag inte minns fel.

@ Sam Gold. Om du väljer att gå Elkrafttekniker så kan du väl alltid kolla med Nyköping om det finns möjlighet att gå själva projektledardelarna ifrån den kursen som extra till den utbildning du går.
De kanske tycker det går att ordna.
"Varde ljus"

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 18:11 #11

• Sam Gold
  • ( Användare )
  • Färsking
Electrum skrev:
Joel Ingolf skrev:
Electrum skrev:

21 direkt efter första antagningsrundan (inga avhopp ännu) om jag inte minns fel.

@ Sam Gold. Om du väljer att gå Elkrafttekniker så kan du väl alltid kolla med Nyköping om det finns möjlighet att gå själva projektledardelarna ifrån den kursen som extra till den utbildning du går.
De kanske tycker det går att ordna.

Det var smart faktiskt, ska försöka få tag i dom i veckan och ser hur och vad som kan gå att ordna.
Många sökte ju alla 3 kurser så lär rassla in en del denna vecka också, sista anmälningsdagen var 10/7 men verkar uppdateras löpande. Senast var i fredags

Re: AB Vs ABL 07 aug 2016 11:32 #12

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Jag startade en tråd som avhandlar just utbildningarna i Nyköping.
www.fluxio.se/forum/31/32094.html

Välkommen alla ni som ska läsa någon av elutbildningarna där, och givetvis alla andra fluxianer också.
"Varde ljus"
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 1.07 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa