fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

AB Vs ABL
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: AB Vs ABL

AB Vs ABL 16 jul 2016 16:59 #1

• Sam Gold
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej,

Har möjlighet att få läsa AB men arbetar som serviceelektriker och undrar om skillnaden
ABL = Upp till 1000
AB = Över 1000

Men har man nytta av AB som serviceelektriker eller är det ABL man bör läsa?

Tack på förhand!

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 07:08 #2

• müssli
  • ( Användare )
  • Junior
När jag läste behörighet (2012) fanns det bara AB men som jag har förstått kan man välja nu.
Allt beror på vad du har tänkt att arbeta med. Just nu är du serviceelektriker men senare kanske du vill arbeta med högspänning?
Som jag minns det var det bara en tenta som behandlade högspänning så det kanske inte är så stor skillnad?
Senast redigerad: 18 jul 2016 07:38 av müssli.
Följande användare (n) sa tack: Sam Gold

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 08:06 #3

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Ska du få ut en AB måste du också ha minst ett år, utav en behörig med AB intygad, praktik på högspänning.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 09:28 #4

• Sam Gold
  • ( Användare )
  • Färsking
Electrum skrev:
Ska du få ut en AB måste du också ha minst ett år, utav en behörig med AB intygad, praktik på högspänning.

Ok så om jag förstår dig rätt så måste jag arbete med högspänning 1 år efter utbildningen (intygat) men kan jag inte vända på det och gå 1år med någon behörig som har ABL? För får man arbeta med högre spänning borde det per automatik låta en arbeta med lägre? eller är det inte så enkelt?

Jag kom inte in på kursen projektledare som innehåller ABL, utan jag kom inte på elkrafttekniker vilket innehåller AB, därav mitt dilemma
Senast redigerad: 17 jul 2016 09:46 av Sam Gold.

Re: AB Vs ABL 17 jul 2016 10:01 #5

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Aha, YH campus nyköping tro?