fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Ang ansökan om BB1 behörighet!
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Ang ansökan om BB1 behörighet!

Ang ansökan om BB1 behörighet! 04 dec 2015 13:35 #1

• robert
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej, har jobbat som kyltekniker i mer än 2 år under en arbetsgivare som har AB behörighet, ska skicka in
ett praktikintyg där han inte har fyllt i alla moment som krävs, men vissa av dem, måste man ha alla
rutor ifyllda eller kan det räcka ändå, har man en chans få det beviljat?

Dessa är ifyllda:

Kontroll före ibruktagning och felsökning samt

val och montering av bryt och- manöverapparater

fast anslutning och losskoppling av anordning med tillhörande don
och anslutning av kablar som tillhör donen.

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 04 dec 2015 15:44 #2

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
  • Kanske lite aktiv ibland...
Fall du får din ansökan beviljad eller ej beror på om du uppfyllt kriterierna i ELSÄK-FS 2013:1. Bilaga 3 i nämnda föreskrift är den som reglerar kriterierna för BB1.
3. Kunskaps- och färdighetskrav för begränsad behörighet (BB1)
Kunskaps- och färdighetskraven omfattar kunskapsområdena praktisk ellära och elkraftteknik. Den sökande ska ha utfört praktiska laborationer och ska ha följande kunskaper och färdigheter.

3.1 Kunskapsområde praktisk ellära Den sökande ska ha följande kunskaper och färdigheter.
1. Veta hur likströmskretsar och enfasväxelströmskretsar fungerar.
2. Veta hur trefasväxelströmskretsar fungerar och vilka skillnader som finns mellan TN-C-, TN-S-, TT- och IT-system.
3. Veta vilken funktion skyddsjordsledaren har i en gruppledning.
4. Veta vilka skyddsapparater som kan finnas i en gruppledning och hur dessa fungerar.

3.2 Kunskapsområde elkraftteknik
Den sökande ska ha följande kunskaper och färdigheter.
1. Kunna utföra uppsättning och flyttning av ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar i befintlig gruppledning.
2. Kunna utföra fast anslutning och losskoppling av en anordning med tillhörande don samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen.
3. Kunna läsa ritningar och elscheman.
4. Kunna tillämpa gällande regler och standarder för elinstallationsarbeten som får utföras med begränsad behörigheten BB1.
5. Kunna mäta spänning, ström och resistans samt utföra isolationsmätning.
6. Kunna utföra kontroll före ibruktagning.
Om inte intyget från den överinseende installatören visar på att du uppfyller dessa kriterier tillsammans med din utbildning så kommer du inte få beviljat din ansökan. Och mer erfarenhet från ett visst moment täcker inte för en brist på erfarenhet gällande ett annat moment. Sen har troligtvis ESV försökt göra en blankett som ska överensstämma med de kriterier de formulerat i ELSÄK-FS 2013:1, men blanketten i sig är ingen föreskrift. Uppfyller du kriterierna i ELSÄK-FS 2013:1 är de skyldiga att bevilja din ansökan. Uppfyller du inte kriterierna i ELSÄK-FS 2013:1 är de skyldiga att neka din ansökan.

Och tyvärr så brukar behörighetsgruppen på ESV svara i termer som "Tyvärr kan vi inte ge ett förhandsbesked på detta utan du får helt enkelt göra en ansökan för att få svar på den frågan". Men du kan ju försöka.
Senast redigerad: 04 dec 2015 16:34 av Michell Andersson. Orsak: Korrigera stavfel

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 07 dec 2015 10:39 #3

Det kan hända att den sk Branschanpassad BB3 (gamla BB2) räcker för dig då är kraven på praktik lägre

www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/y...BB3-Branschanpassad/
EUU Box 545, 611 10 Nyköping,
tel direkt 0155-29 29 25, mobil 070-695 69 06,
Välkommen till vår hemsida www.euu.se

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 18 apr 2016 14:41 #4

Ursäkta om jag snor tråden lite.
Jag funderar på vad den som intygar att den som söker BB1 har för ansvar. anledningen till att jag frågar är att jag har bytt företag till ett utan behörig elektriker, jobbar inte med ellinstalation utan mer i närheten av dem, men skulle vilja fixa BB1. I och med att kontakten med den gammla chefen inte är den bästa så tänkte jag att jag skulle fråga en gammal arbetskollega som har ABL om han ville fylla i det jag behöver.

Men alltså vad har denne för ansvar. tänker mest på att han kanske inte vill ta på sig något om han kan få skit för det senare. Jag anser att jag är såpass seriös så att det inte kommer vara något problem men alltid skönt att få vet hur det ligger till om någon har koll.

Elsäkerhetsverket har inte bemött mig nå vidare bra när jag ställt samma fråga till dem.

Tacksam för svar!

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 18 apr 2016 15:31 #5

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Han intygar att praktiken förvärvats under hans överinseende.

Och om inte det stämmer så är det osant intygande, som säkert innebär vissa följder om det kommer fram.

Här blottas ytterligare en nackdel med behörighetssystemet. Chefen kan straffa eller hindra elektriker från att få egen behörighet genom att helt enkelt vägra att intyga.
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 18 apr 2016 17:05 #6

• müssli
  • ( Användare )
  • Junior
Det kan ju inte vara helt ovanligt att den gamla arbetsgivaren vägrar hjälpa till med ansökan om behörighet om en anställd vill bli egen. Kan man verkligen inte lösa det på annat sätt?

Själv var det inga problem men jag kan erkänna att det kändes lite nervöst att ringa och be om intyg + anställningsbevis som jag hade tappat bort. Min gamla arbetsgivare är konkurrent på samma ort så jag hade haft viss förståelse om det hade varit krångligt (vilket det inte var).

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 18 apr 2016 17:22 #7

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Ska man skaffa behörighet på ett riktigt vis så ska den som utövat överinseendet för din praktik intyga den, ingen annan. Dock så har vem som helst numera möjlighet att söka behörighet genom praktiskt och teoretiskt prov.

Sen om det är rättvist eller inkomplett, det är ju en annan fråga. Men för tillfället är det så det ser ut i alla fall.

Man kan ju fråga sig vad man gör om den som utövat överinseende över ens praktik går och avlider?

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 19 apr 2016 05:36 #8

Så när jag tolkar det hela så borde det egentligen vara bättre att gå till min gammla kollega som jag har jobbat med nära istället för chefen som jag Max hade kontakt med 1 gång i månaden, trots att det va han som stod för överinseendet på firman.

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 19 apr 2016 05:55 #9

• Electrum
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Du skrev att ESV gav dig ett dåligt bemötande då du frågade.
Men hur löd deras svar då?
"Varde ljus"
1 Mosebok 1:3

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 22 apr 2016 07:14 #10

Detta är en fråga som ofta kommer upp hos ESV, konstigt att de inte kan ge dig ett riktigt svar. Idag är det så att du bör stå över gammalt groll och få din gamla chef att skriva på pappret. Du kan ju förbereda så mycket som möjligt så det bara krävs en namnteckning.
Det som Michell nämner med praktiskt och teoretiskt prov finns inte med nuvarande regelverk. Däremot har ESV i en försöksverksamhet konstaterat att det är möjligt och kommer därför kanske i kommande föreskrifter att ta med en sådan variant för personer där t ex deras tidigare elinstallatör har avlidit.

Som vi alla vet så sitter ESV just nu och skriver nya föreskrifter för hur man ska bli behörig elinstallatör och vilka praktikkrav som ska gälla, remiss ska komma framåt sommaren.
Senast redigerad: 22 apr 2016 07:16 av Örjan Borgström.
Följande användare (n) sa tack: Michell Andersson

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 22 apr 2016 15:46 #11

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Gällande ESVs bemötande, om det kunde varit nedanstående som avsågs, så kan de inte lämna svar på frågan för ett enskilt fall eftersom det vore samma sak som att pröva frågan hos ESV, något som är avgiftsbelagt.

Dock så står det ingenting generellt om något utbildningskrav i ELSÄK-FS 2013:1 utan istället kunskapskrav enligt bilaga i föreskriften. I praktiken innebär det att vem som helst skulle kunna söka behörighet mot bakgrund av att de kan styrka sin kunskap även om de inte gått någon utbildning för att förvärva kunskapen. Om det inte hade varit formulerat så så skulle inte möjligheten för provverksamheten finnas ens eftersom inte ens en provverksamhet där man till slut meddelar behörighet får strida mot föreskrifterna så länge inte särskild dispens lämnats, vilket det inte gjorts mig veterligen. Tvärtom så var ELSÄK-FS 2013:1, som ersatte ELSÄK-FS 2010:4, ett sätt att öppna för provverksmaheten. Så trots att det inte är anordnat för en att kunna göra detta praktiska och teoretiska prov så har föreskriften öppnat för att vem som helst skulle kunna begära för att få sin kunskap prövad av ESV. Sen skulle de säkert inte veta hur de skulle hantera frågan, och enda sättet att få klart besked i frågan skulle vara att begära att bli prövad. Skulle man bli nekad kan man alltid överklaga till förvaltningsdomstol. Hur de i sin tur dömer kan man bara spekulera i.

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 24 apr 2016 07:27 #12

Jag ställde frågan när vi skulle genomföra provverksamheten. Svaret var att ESV har stora befogenheter från regeringen vad gäller att lämna dispens på sina egna föreskrifter. Provverksamheten genomfördes innan 2013:1 trädde i kraft. Efter provverksamheten sas att nuvarande regler ger inget utrymme för validering men att erfarenheterna från provverksamheten skulle tas hänsyn till i det nya behörighetssystemet.
När 2013:1 utkom så ville ESV, mot sina egna regler, kontrollera kursplaner hos de utbildningsanordnare som intygade att deltagare innehade kunskaper för behörighet.

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 24 apr 2016 13:07 #13

• Christoffer W
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Serviceelektriker
Så någon typ av förändring hur man erhåller AB(L) är pågång? Både vad gäller praktiska och teoretiska krav?

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 26 apr 2016 19:51 #14

Sånt kan man inte veta, men eftersom hela behörighetssystemet är under förändring så är det väl ingen högoddsare att det blir någon förändring.
Men vid provverksamheten så sa man att om detta system kommer att implementeras så är det bara för särskilda fall där man kan påvisa att det inte går att få fram handlingar, t ex dödsfall, brand eller dylikt.
Remiss på de nya föreskrifterna ska komma till sommaren, då vet vi mera.

Re: Ang ansökan om BB1 behörighet! 10 maj 2016 12:01 #15

• Michell Andersson
  • ( Användare )
  • Forum-kung!
Gällande provverksamhet så skulle jag nog påstå att ELSÄK-FS 2013:1 hade med det att göra eftersom man uttryckligen skrivit så i författningskommentarerna. Min missuppfattning rörde dock att det inte är den sökande som kan yrka på detta utan enbart myndigheten själv, i enlighet med § 10 i ELSÄK-FS 2013:1

ELSÄK-FS 2013:1, 1 kap.
10 § Om den sökande åberopar en utbildning som, enligt Elsäkerhetsverkets bedömning, inte uppfyller kraven för den sökta behörigheten kan verket besluta att den sökande ska genomgå ett prov som omfattar kunskap som är väsentliga för den sökta behörigheten.
Kommentar till ELSÄK-FS 2013:1 1 kap. § 10
...Med bestämmelsen har en möjlighet införts för Elsäkerhetsverket att besluta om att den sökande ska genomgå ett prov om det råder osäkerhet om sökandes utbildning når helt upp till kraven för sökt behörighet.
Huvudregeln är alltjämt att den som ansöker ska prövas med utgångspunkt i sin utbildning och praktik. Möjligheten enligt 10 § ska ses som ett komplement till 6 – 9 §§. Det är myndigheten som fattar beslut om eventuellt prov. Det är alltså inte fråga om en valmöjlighet för den som ansöker om behörighet.

Gällande att utfärda dispens så är det normalt tillåtet för en myndighet att ge dispens från sina egna föreskrifter... Det är ju deras egna föreskrifter. Frågan är dock inte huruvida de får göra det, utan huruvida det blev gjort eller ej.

Sen är jag bekant med att du varit involverad i arbetet med provverksamheten på ett eller annat sätt Örjan, och du har säkert en del bakgrundsinformaiton som en annan saknar. Men en föreskrift ska inte vara beroende av den typen av kunskap utan ska kunna utläsas densamma oberoende av vem som läser den. Annars kunde man lika gärna lyssnat direkt på de som motiverat förändringen och helt bortsett från några föreskrifter. Och i frågan om hur en förvaltningsdomstol skulle bedöma frågan så skulle de mig veterligen inte ta hänsyn till elsäkerhetsverkets syfte utan istället till vad som står i föreskriften.
Senast redigerad: 10 maj 2016 12:04 av Michell Andersson.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 1.11 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa