Projektledare elteknik, 200yh på campus nyköping

17 jun 2013 21:29 #1 av Michell Martic
Hej.
Någon som läst denna utbildning?
Erfarenheter och åsikter tas gladeligen emot. Även ni som provat liknande.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2013 19:33 #2 av Marcus Johansson
Halloj.

Läser den nu, gjort klart ungefär halva utbildningen bara i dagarna.
Tycker det känns som en ganska bra utbildning. Kräver dock en hel del självdisciplin då man själv bestämmer när och hur man ska plugga. Det är generellt bra lärare. Dom har hittills varit väldigt mån om hur det går och är varit snabba att svara på frågor via forum.
Jag jobbar heltid parallellt med utbildningen och det går väl ganska bra. Skulle nog vart svårare om man har barn, dom tar ju en del tid. :)

Mvh Marcus

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jun 2013 20:45 #3 av Michell Martic
Jo, barn gör det inte lättare. Tur att man har barn då ju.

Är den givande, förutom behörighetsgrajset?

Jag läste in behörigheten nyligen via euu på distans och det gick bra ändå. :P

Kurs målen för LIAn, vet du vad dessa innefattar?

Hur gör man med litteraturen och så?

Introduktionen, va det upp till Nyköping då eller?

Ytterst tacksam för svar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jun 2013 18:26 #4 av Marcus Johansson
Jag tycker nog att kurserna varit givande än så länge. Kursen projektledning grund var riktigt bra. Där hade man tagit in "yttre handledare" eller vad ni nu ska kalla det från ett företag som bara pysslar med projektledning.
Om du redan läst in behörigheten så blir det ju en del kaka på kaka, men å andra sidan lär det ju gå rätt enkelt för dig isf!
Litteratur får man mycket som pdf eller inspelade föreläsningar på moodle. En del egensökande krävs på internet men man är rätt noga med källor. Vissa kurser tex elkraft så är det böcker som gäller, låna eller köpa.
Angående LIAn:

Kursens innehåll
Huvuddelar under LIA 1 är att tillämpa grundläggande projektledning såsom:
• Projektprocessen
Hur processen i branschspecifika projekt fungerar, entreprenadprojektets organisation, roller och ansvarsområden i ett projekt.
• Avtal och kontrakt
Tolka och skriva standardavtal, olika entreprenadformer och hur olika typer av kontraktshandlingar vanligtvis är utformade.
• Juridik
Den juridik som finns att ta hänsyn till i branschen, entreprenadjuridik, konsumentköplagen, LOU och processrätt.
• Projektekonomi
Projektekonomi med fokus på bl a ersättningsformer, ändringar, tillägg, avgående, ekonomistyrning och de specifika ekonomibegrepp som branschen använder, t ex ackordstidlista med penningfaktor, betalningsplaner, a-kontodebitering, öppen kostnadsredovisning.
• Arbetsmiljö i byggprojekt
De regler som gäller och de metoder som används för att säkerställa att regler och policys efterlevs, t ex Systematiskt arbetsmiljöarbete, Byggarbetsmiljösamordnare vid projektering och utförande samt gällande föreskrifter.


Under instruktionen så åker man till Nyköping och skriver in sig. Det är den enda gången du måste dit.
Följande användare sa tack: Michell Martic

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

25 jun 2013 21:17 #5 av Michell Martic
Det låter ju intressant!

Fick precis instruktioner för registreringen häromdagen. Det är en tvådagarstripp verkar det som.

En annan fundering va litteraturlistan.
Vart fick du tag på dina böcker? Hittar bara två eller tre av de angivna...:(

MVH
Michell

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2013 17:19 #6 av Marcus Johansson
Umeå Universitetsbibliotek. Har du inte böckerna på ditt lokala kan man ju alltid be dom ta hem dom har jag för mig.
Annars finns det mycket på blocket och sånna ställen.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2014 17:56 #7 av Johan Runesson
Finns det några nya åsikter om den här utbildningen? Jag har tänkt söka den nu till hösten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 mar 2014 20:46 #8 av Michell Martic
Jag är mitt i den nu.

Ledningsgruppen verkar ha lite dålig koll på en del.
Vissa lärare verkar ha lite dålig koll på sina kurser.
En lärare som gjort jäkligt bra ifrån sig är Lars Risting dock.
Han verkar ta uppdraget på allvar och är påläst.

Vissa lärare känns halvengagerade och då är det svårt att själv ta det på allvar.
Skolan ber en fylla i kursutvärderingar innan kurserna är avslutade...

Det märks att det är "tjäna-pengar-branschen" det handlar om.

Vad som sen händer efter utbildningen, med jobb och så, kan inte jag svara på. Det är kanske en jätteeftertraktad utbildning hos arbetsgivare.
De verkar ha anpassat utbildningen efter ELSÄK-FS 2013:1 för nästa omgång som ska in. Det kommer väl innebära bl a en träff för laborationer (jordtagsmätning), vilket skiljer sig från nuvarande upplägg.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2014 17:34 #9 av Johan Runesson
Okej, hur går det till med tentor/prov, hur ofta sker det? Sker alla på mitt lokala lärcentrum, eller sker något hemma via datorn? Jobbar du heltid samtidigt som utbildningen? Är det mycket matematik? Jag har lite svårt för det, men jag har i och för sig läst till och med matte C.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2014 20:03 #10 av Marcus Johansson
Får hålla med Michell till mångt och mycket. En del av lärarna visade sig vara rätt oengagerade medans vissa är riktigt bra som tex Risting. Stor skillnad på hur dom valt att gå tillväga för att spela in föreläsningar!
Dom kurser där man "köpt in" handledare, tex Projektledning, tycker jag var rätt bra och givande.

När det gäller tentor och dylikt sker allt via datorn. Vi har då hittills aldrig haft en tenta under ordinarie arbetstid vilket kan vara skönt då åtminstone jag jobbar heltid.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2014 20:52 #11 av Michell Martic
Jag har klarat mig på Matte A hittills. Som ovan skrivet så sker allt på datorn.
Det nyaste upplägget som tillämpas på nästa kull kräver dock två träffar tror jag. Hör av dig till skolan redan nu och hör efter annars.

Man jobbar som vanligt och klämmer en stor del av skolan på helgerna.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 mar 2014 20:54 #12 av Michell Martic
Jag måste också påpeka att det är ingen bortkastad tid ändå. Det är trots allt en mycket intressant utbildning. Ditt eget intresse är dock helt avgörande, eftersom det måste överstiga lärarnas i detta fall. Brukar vara tvärtom.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2014 19:13 #13 av Joel Ingolf
Är det någon här i tråden som har koll på deras utbildning till Elkrafttekniker? Tänkte att ni kanske har varit i kontakt med någon på skolan som läst den eller är lärare?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.066 sekunder

Senaste foruminlägg