kunskaper vid praktik och/eller lärlingsanställning?

11 sep 2012 17:02 #1 av hannamastad
Hej! Jag läser till installationselektriker via Teknikutbildarna i Sundsvall och jag börjar närma mig slutpraktik och lärling nu. Jag tänkte försöka ha praktik i tvår tre månader innan för att bli varm i kläderna. Tänkte höra vad ni anser att man verkligen måste kunna när man kommer ut på sin första respektive sista praktik? Och vad måste man kunna när man börjar lärling?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2012 18:33 #2 av Ronnie Lidström
Det är nog inte så mycket "vad man ska kunna" utan mer att du visar att du är intresserad att lära dig och inte är rädd att "ta för dig".

Välkommen till forumet förresten! Bara att du är här visar ju att du är intresserad av att lära dig! :tummeupp:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 sep 2012 18:58 #3 av Martin
Roligt att du hittat hit! Behövs mer tjejer i yrket dessutom.

Det är väl inget så på rak arm. Lite små saker som du säkert lärt dig i skolan,

Tex TC klammer, 16-slang/rör, 20-slang/rör. Wago/Hellerman. Torix, Snäpp/knäpp Wago. Danska skalla/ubåtar.
EKK, EKLK, Kulo, RK, FK, MK,
A dosa/Apparat dosa, B dosa/Kopplings dosa (Vissa säger K dosa).

Lista 14 hos grossisterna kan man slå en kik på om man har lite tråkigt.

vet du vad det är för något Så ser jag inga hinder att man står där som ett frågetecken ;) Sen så är vi alla nybörjare någongång. Det bästa du kan göra är faktiskt att få komma ut och bygga ett par hus.
Vissa personer gillar det andra inte. Men man lär sig mycket. Man måste ju testa på vad man gillar med så.

Annars så kommer det mesta rätt så naturligt och mer tiden. Lycka till vet ja.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 03:33 - 12 sep 2012 03:33 #4 av Rikard Ågren
Intresse, ansvarskänsla och en vilja att lära sig tycker jag är det viktigaste. Annars blir man en belastning

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 05:20 #5 av Johan Andersson
Håller med Ronnie och Rikard!

Materialkunskap som Martin pratar om lär du dig allt eftersom. Smeknamn på vanligt elmaterial skiljer väldigt från stad till stad.. eller t.om från firma till firma.

Här tror jag ingen skulle veta vad en "B-dosa" är för något.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 10:20 #6 av hannamastad
Tack för välkomnandet! Jo jag hoppas att det ses som något positivt och roligt med en eltjej :) Jo men det där har jag ju koll på osv. Jag har pluggat hårt för att lära mig så mycket som det bara är möjligt då jag verkligen tycker att det är kul. Jag är en sån person som gärna tar för mig, ställer mycket frågor och är nyfiken. och jags er till att inte göra samma misstag två gånger, vilket ju borde vara positivt ;)

Jag har börjat ringa runt till olika firmor nu men det låter som att många redan har flera praktikanter och lärlingar, har ni några tips på vilket som är det bästa sättet att få praktik/lärling på?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 11:40 #7 av David R
Fortsätt att ring runt, fråga om du kan skicka in en ansökan, följ upp med ett samtal efter någon dag och försök att få till ett personligt möte. Alternativt Ring och fråga om de har tid med ett kort möte där du kan presentera dig själv och överlämna en formell ansökan.
Det är alltid mycket svårare att säga nej till en person än vad det är till en röst eller ett papper. :)

Behörig ingenjör inbrottslarm
Elkonsult
Teknikgalen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 14:58 #8 av Martin
Kontakter kontakter kontakter.

Annars Spring runt till ett par elfirmor. Att träffas öga mot öga är det bästa.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 18:15 #9 av hannamastad
ok då ska jag skriva ihop något bra då och försöka få till lite möten, har ev lite kontakter jag kan dra i också :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 sep 2012 19:55 #10 av Lars Blomkvist
Hej

Har haft ca 15 lärlingar varav 2 tjejer.
Det viktigaste är att visa intresse för jobbet och vara nyfiken. Sista lärlingen jag hade frågade alltid vilka jobb vi skulle på dagen innan. Det gjorde han för att kunna impa på mig genom att plugga på det vi skulle jobba med :cheer:

Det vi olders gillar är framförhållning. ex. om jag jobbar med en erfaren montör och jag borrat ett 5,5 hål så står han säkert med en plugg i näven utan att jag frågat.

Har du ingen uppgift och din handledare är upptagen så finns det alltid något att städa/ställa i ordning.
Jobbar du med service så har jag en regel att aldrig gå tomhänt till bilen vid ett pågående jobb, då slipper ni släpa allt vid dagens slut.

Det ska nog funka bra med din inställning :) lycka till!

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 sep 2012 05:38 #11 av hannamastad
Bra tips där Lars, ska lägga det på minnet :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 okt 2012 21:26 #12 av Claes Melkersson
Mkt bra tips du får. Ett annat tips är att kolla på Elio.se. kan du söka på alla spelföretag i vårt du vill så kommer dom upp så är det bra ringa/ Maila dom. Tänk dock på att kolla upp att företaget har kollektivavtal. Skitviktigt. Sen om du ska plocka ut ditt cert så måste du kolla så att det är installationsavtalet som gäller annars får inte till godose tiden. Men när du får jobb, gåmed i facket så kommer vi hjälpa dig med allt du kan behöva och lite till!!!
Lycka till Hanna:))

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 okt 2012 21:26 #13 av Claes Melkersson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 okt 2012 21:27 #14 av Claes Melkersson
Hahaha eio ska det vara. Jävla:) T9

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder

Senaste foruminlägg