fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Jobbar någon på en Oljerigg som kan berätta mer om det?
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Jobbar någon på en Oljerigg som kan berätta mer om det?

Jobbar någon på en Oljerigg som kan berätta mer om det? 11 jun 2012 18:09 #1

Hej! Ja som rubriken lyder så skulle jag vilja veta mer om att jobba på oljerigg. Hur är det att jobba där? Vad ska man ha för utbildning? Vart söker man sig?

Tack på förhand!

Re: Jobbar någon på en Oljerigg som kan berätta mer om det? 14 jun 2012 21:35 #2

• Per B
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej.
Jobbar en del på oljeriggar i nordsjön.
Du måste vara godkänd som elektriker i Norge (DSB),
Du måste ha:
FSE kurs, årlig
HLR kurs, årlig
Ex-kurs, tror det är var 5é år.
Säkerhetskurs var 4é år.
Utöver detta så är det en massa installations specifika kurser, Tex Statoil har egna kurser som du måste göra innan du får åka ut på en Statoil rigg.

Har säkert glömt något men i stora drag så stämmer det.

Re: Jobbar någon på en Oljerigg som kan berätta mer om det? 15 jun 2012 07:42 #3

• Martin Cargus
  • ( Användare )
  • Färsking
  • Projektledare
Tja.

Men hur funkar det då? Har du tagit utbildningarna själv, eller är det något ditt företag har försett dig med? Vad krävs för att bli godkänd elektriker i Norge?

Mvh Martin

Re: Jobbar någon på en Oljerigg som kan berätta mer om det? 15 jun 2012 09:39 #4

• Mats Persson
  • ( Moderator )
  • Moderator
  • Elinstallatör
Du får skicka in dina papper (ecy) till DSB www.dsb.no i Norge för att bli godkänd där.
Angående de andra kurserna så kan man väl säga att det beror på konjunkturen och vilket företag du tänkt börja på.
Säkerhetskurs: falcknutecinfo.no/?page_id=63
Sen FSE kursen här: trainor.no/servlet/FSE+2012+Offshore+Lav...849&courseid=361

Sen behöver du även en godkänd läkarundersökning.
Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... Inte säkert att allt stämmer till 100%

Re: Jobbar någon på en Oljerigg som kan berätta mer om det? 15 jun 2012 19:20 #5

Har du förslag vart man ska söka sig Per? Jag är bara elektriker, jag har inte något av dom andra utbildningarna.

Re: Jobbar någon på en Oljerigg som kan berätta mer om det? 15 jun 2012 19:45 #6

• Per B
  • ( Användare )
  • Färsking
Firmorna hjälper oftast till med att fixa DSB godkänning, det kan ta väldigt lång tid annars.
Som Mats skriver så skickar du eller firman in ditt ECY certifikat till DSB.no.
Sedan är det så att firmorna skall stå för kurserna, men kommer du och söker jobb och kan visa att du har tex säkerhetskursen redan så kommer du naturligtvis att vara mer intressant för dom. (ca 20 000 Nok.)

FSE kursen gör man oftast på nätet, denna skall göras varje år.
HLR kursen gör man varje år, denna kan man oftast få gjort hemma, tex via ambulansen eller brandkåren där du bor.
EX-kursen är oxå interaktiv så den gör man på nätet.
Dessa kurser brukar firmorna betala och hjälpa till med.

Hur är det då att jobba på nordsjön?
Man måste ha en stor portion med tålamod.
Ofta förseningar vid resor, hård vind, dimma mm. Bor man på flotell så är det ofta frånkopplingar från riggen man jobbar på, särskilt på vintern då sjön är mycket hårdare vintertid.
Jobbet är oftast bra, bra folk.
Man får vara beredd på att man kan få rycka in på andra jobb än som elektriker, tex brandvakt eller hjälpa andra discipliner.
Boende: du bor i en lugar(hytt) som du ibland delar med någon som jobbar natt när du jobbar dag, separata sängar dock. Det blir dock mer och mer egna lugarer, dessa är väldigt trånga.

Man prioriterar oxå annorlunda mot man gör i land nämligen:
Prio 1: Säkerhet
Prio 2: Säkerhet
Prio 3: Säkerhet
Sedan kanske på plats 48 så kommer progressen

Hoppas att du har blivit lite klockare...
Följande användare (n) sa tack: Patrik Hedlund

Re: Jobbar någon på en Oljerigg som kan berätta mer om det? 25 jun 2012 20:50 #7

Du är till stor hjälp! Men har du några förslag vart jag ska söka mig? Vilka företag?

Re: Jobbar någon på en Oljerigg som kan berätta mer om det? 28 jun 2012 23:42 #8

• Per B
  • ( Användare )
  • Färsking
Vill inte hänga ut några företag här på forumet, men det finns helt klart företag man skall hålla sig borta ifrån.
Nu vet jag inte om du varit i Norge tidigare ?
Det kan vara svårt att ta sig ut på sjön direkt, ibland kan det vara enklare att ta jobb på en firma som har jobb på land tex raff, riggbygge.
Sedan när projektet är slut kan dom ofta vara behjälpliga med offshore kurser, för att kunna hyra ut dig offshore.
Dom skall då stå för kostnaderna för kursen (dom seriösa gör det).

På Nav.no finns det nu företag som söker folk till offshore, skicka ett mail om vilka som du har pratat med så kan jag eventuellt berätta om dom är seriösa eller inte.

Under våren så har det varit lite dåligt med jobb offshore men det verkar som det har vänt lite nu.

Re: Jobbar någon på en Oljerigg som kan berätta mer om det? 22 okt 2018 19:31 #9

• keps
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej, håller på kursa upp mig för komma ut offshore och undrar om någon vet vilken fallsikringsutbildning som behövs?
Finns en som är en grundläggande fallsäkring:www.hewallsafety.se/no/category/fallskydd-grund
Och en mer avancerad:www.hewallsafety.se/no/category/fallskydd-grund

Min fråga är om det räcker med den första, grundläggande fallsäkringskursen för att komma ut offshore eller om man ska ta den mer avancerade?

Vore tacksam för hjälp. Mvh

Re: Jobbar någon på en Oljerigg som kan berätta mer om det? 22 okt 2018 21:45 #10

keps skrev:
Hej, håller på kursa upp mig för komma ut offshore och undrar om någon vet vilken fallsikringsutbildning som behövs?

Det finns ingen bestämd fallsäkringsutbildning, men tar du en i Sverige så gäller den i allmänhet inte ute på en viss anläggning. Men att ha en i bagaget från Sverige skadar inte.
Jag har gått 5 olika, alltifrån 30 minuters till en heldag... mycket olika kvalite...

DSB-godkännandet är det som kan ta lite tid, OBS att om du har A eller BB1 så skall du ha 6 års praktik men om du har ECY godkänner dem 3 års. Ansökan om DSB-godkännande skall du helst göra på engelska, norrmän pratar svenska men de skriver på danska, så dem förstår i allmänhet inte skriven svenska.
Senast redigerad: 22 okt 2018 21:47 av Claes Börjesson.
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.28 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa