Hur blir man elingenjör och vilka jobb kan man få?

06 maj 2012 20:58 #1 av Anonym Gäst
Hej och tack för ett utmärkt forum!

Jag jobbar idag som elektriker och trivs för det mesta bra! Men jag funderar ibland på om jag inte skulle ta och utbilda mig vidare medan jag inte hunnit bli allt för gammal och senil.

Då verkar någon form av elingenjör vara närmast till hands.

Finns det några elingenjörer här? Vilka olika utbildningsvägar finns att gå? Vilka typer av jobb kan man tänkas kunna söka efter utförd utbildning? Är ni nöjd med ert ingenjörsjobb?

Detta inlägg är skrivet av en gäst eller en registrerad användare som vill vara anonym!
Vill du också skriva ett anonymt inlägg? Eller svara anonymt på någons fråga?
Använd funktionen "Skriv anonymt inlägg"

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

07 maj 2012 06:35 #2 av Ronny
Oj, ingen enkel fråga att svara någorlunda kortfattat på.
Gå in på tex studera.nu, högskoleguiden, distansutbildningar, studiekanalen etc och kolla vad som finns, hur många år du kan tänka dig lägga ner på en utbildning, bo på annan ort, din egen behörighet etc.
Själv hade jag endast 2-årigt el-tele-gymnasium i botten, så jag började med att fixa grundbehörighet via komvux (eng, sv, samhällsk.) Sen var det fritt att bara söka det som kändes intressant, men skaffar du dig en ingenjörsutbildning efter att ha jobbat några år "praktiskt" så lär du inte ha problem att fixa något jobb som passar, det finns ju en uppsjö på olika typer av jobb att välja på.
Kolla distansutbildningar om inte vill flytta på dig, går även att kombinera halvfartsstudier med arbete om man är beredd att offra sin fritid under några år
Jag har aldrig ångrat mig, just friheten att kunna söka olika tjänster och inte vara så låst var den stora uppsidan (dessutom var tiden som vuxenstudent på annan ort riktigt kul :P )

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 maj 2012 20:06 #3 av Svenne Eriksson
Är det inte bättre att börja med att göra en lista på vilka typer av jobb/arbetsuppgifter du är intresserad av och sedan ta reda på vilken form av utbildning och erfarenhet som krävs?

Du kanske inte ens behöver en ingenjörsexamen för ditt drömyrke?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jun 2012 06:15 #4 av Kjell Karlsson
Som elektriker så skulle jag främst satsa på en Yrkeshögskoleutbidning (YH f.d. KY) som bara är normalt två år.

I Norrköping kan man exempelvis läsa till Elkraftkonstruktör på Östsvenska Yrkeshögskolan och man ser gärna att blivande studenter har lite arbetslivserfarenhet inom elområdet även om det inte är nödvändigt för att gå programmet. Dock mycket eftertraktat i branschen om en konstruktör även jobbat ute i verkligheten och har koll på det praktiska också!

Om YH Elkraftkonstruktör

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 jun 2012 11:39 #5 av Mattias Wäneskog
Jag jobbade som serviceelektriker på en medelstor firma i Stockholm när jag fick frågan av en ytlig bekant om jag ville pröva på "andra sidan". På intervjun så berättade jag om mina 5 år som montör (service och nyproduktion) och det sågs som tillräcklig kompetens för att få anställning som konstruktör. En dags CAD-kurs och en handledare på kontoret var allt som behövdes. Nu har jag ritat i nästan ett år, och jag trivs förvånansvärt bra. Företaget skickar en på fortlöpande utbildningar, och visar man intresse samt att behovet finns så kan man jobba sig upp till handläggare och uppdragsansvarig med fokus på att hålla i egna projekt och vara mer insyltad i juridiken kring jobbet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.063 sekunder