EasyEL och FastEL från PK Data

19 jul 2012 08:33 #21 av Kenneth Olsson
Nu är den här punkten på önskelistan avklarad (plus en massa annat).
För att se vilken version av EasyEL/FastEL välj Hjälp -> Om.
Senaste uppdatering är 2012.7

Fil bilaga:
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jul 2012 12:19 #22 av Rikard Ågren
Lägger upp nån changelog någonstans med en lista på förändringar/förbättringar?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jul 2012 12:54 #23 av Kenneth Olsson

Fil bilaga:
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 sep 2012 16:23 #24 av Rikard Ågren
Har fått en CAD-ritning som PDF. Har konverterat PDFn till DXF och sedan importerat denna i EasyEL

Allt väl så långt. Ritningen är på plats i programmet. Problemet är bara att det är svårt att få till skalan korrekt. Ursprungligen är den ritad i skala 1:100 och det finns en mätsticka på ritningen som visar hur långt 10 meter är. Enkelt tänkte jag, det är bara att rita upp en linje på 10 meter ock skala upp mätstickan tillsammans med ritningen så blir det rätt. Men det var lättare sagt än gjort.

Jag placerar början på mätstickan i början på min referenslinje, väljer Skala, markerar hela ritningen och, vid kommando Select origin väljer jag början på mätstickan och Scale reference point väljer jag som slutet på mätstickan. Problemet är bara att skalan nu inte följer med pekaren utan skenar iväg efter ett tag. Gör jag fel? Finns det ett annat sätt att göra det på?

Att skala om en importerad bitmap verkar ju enklare, tyvärr lyckas jag inte med importen där så jag kan inte prova. Men borde det inte gå att skala om likadant även om man inte har en bitmap?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 sep 2012 08:14 #25 av Kenneth Olsson
Lättast är att först mäta 10-meters linjalens nuvarande längd och sedan använda detta vid skalningen.
1. Import -> Mät avstånd (kanske blev 1.02 meter)
2. Ändra -> Skala (och markera allt)
3. Ange skalcentrum
4. Ange referenspunkt för skalningen.
5. Ange skalfaktor. Som exempel här 10/1.02
EasyEL kan göra beräkningar direkt så man kan använda önskat värde/nuvarande värde.

Alternativt för att slippa skala om är att man vid importen ställer in en skalfaktor. En knapp "Inställningar för import" finns i dialogrutan där man väljer vilken fil som skall importeras.

Det går också att använda Adobe Acrobat (inte Reader som är gratis) och en insticksmodul från PK Data för att direkt spara PDF-filen som en ritningsfil (FCW). Insticksmodul finns att hämta från uppdateringssidan (gratis).

Fil bilaga:
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2012 08:28 - 05 okt 2012 12:07 #26 av Rikard Ågren
På något vis lyckades jag få till skalan genom att göra som jag beskrev

När jag följde ditt förslag Kenneth så blev linjalen 9.982 m efter skalning. Ursprunglig längd var 0.071 m

Jag angav skalcentrum = centrum på linjalen, referenspunkt = slutet på linjalen och skalfaktor 10/0.071 vilket resulterade i en 9.982 m lång linjal

Vad blev fel? :)

Jag bifogar en del av köket och linjalen så kanske du kan prova?
EDIT: Nähä det gick inte att ladda upp .FCW filer. Får se om Ronnie kan fixa det

Projektledare el, styr och automation

This message has an attachment file.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2012 08:42 #27 av Kenneth Olsson
Troligen så var det decimaler med i ditt första mätvärde.

I import-menyn -> Mät avstånd mäter endast hela enheter (millimeter). Den är tänkt för att kolla importen blev rätt.
Och ger inte tillräcklig noggrann värde för att skala om 100 ggr.

För att mäta mer exakt behöver du ställa antal decimaler som visas med UNITS.
Mäta avstånd med DIST.

Det går också att skala om direkt vid import. Inställningar för import finns ner till höger i dialogrutan.

Fil bilaga:
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!
Följande användare sa tack: Rikard Ågren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2012 10:12 - 05 okt 2012 15:59 #28 av Ronnie Lidström

Rikard Ågren skrev: Jag bifogar en del av köket och linjalen så kanske du kan prova?
EDIT: Nähä det gick inte att ladda upp .FCW filer. Får se om Ronnie kan fixa det


Bara vissa filtyper som är godkända. Du kanske kan packa ner den? Tror .zip och .rar är OK.

edit: Har lagt till .fcw i listan över godkända filändelser.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2012 12:04 #29 av Rikard Ågren
Nu finns en del av ritningen som jag försöker skala med i mitt tidigare inlägg

Bra gjort Ronnie :tummeupp:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2012 12:11 - 05 okt 2012 12:19 #30 av Rikard Ågren
Oj, när jag ställde in 10 decimaler får jag värdet 70.875122070 mm

Hur många decimaler är det lämpligt att ha?

Med 10 decimaler blev det rätt mätt iallafall. Tack för hjälpen!

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2012 12:15 - 05 okt 2012 12:16 #31 av Kenneth Olsson
5 decimaler räcker i de flesta fall.

Se video: http://screencast.com/t/Cfz7xDhEt1sa

Fil bilaga:
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 okt 2012 12:33 - 05 okt 2012 12:46 #32 av Rikard Ågren
Utmärkt support! :tummeupp:

Ett till problem:

Jag håller på med en byggnad i sju plan. Börjar med att göra en ny ritning och skapa de sju planen. Gör sedan FCW filer av planritningarna som jag fått av arkitekten. Dessa innehåller alla ett kors som referenspunkt vilket borde göra det enkelt att placera ritningarna ovanför varandra tänker jag. Jag väljer Ändra > Klippbordet > Kopiera och markerar korset som utgångspunkt. Men när jag placerar det vid @0,0 på min tomma ritningsfil med 7 plan på respektive ritningsblad/plan så hamnar de ändå inte lika. Varför?

Det kanske blev lite svårförståeligt

En till sak:
Ett av planen hade jag redan börjat rita på. När jag kopierat in detta i min nya ritningsfil så tappar programmet bort vad som är symboler och ledningar. Ritar jag en ny ledning så kan jag inte ansluta till min huvudledning som jag kopierat in från min ursprungliga ritning. Allt jag klistrat in blir dessutom grupperat som ett objekt, varför jag måste explodera det för att kunna "klippa in mig" på det jag ritat

EDIT: Hmmm jag måste ha gjort något galet vid kopieringen. Jag ser nu att det jag beskriver ovan bara gäller plan 1. På plan 7 där jag också börjat rita innan jag infogade i den nya filen så är allt i sin ordning

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 okt 2012 09:17 #33 av Kenneth Olsson
Svårt att veta varför kopiering som ej hamnar på rätt position. Jag behöver alltså kolla på filerna för att ge ett vettigt svar. En möjlig anledning kan vara att objekten ligger mycket långt från origo. EasyEL hanterar flyttal med enkel precision och då kan det uppstå beräkningsfel. Men då borde objekten påverkas så de lutar och det ser allmänt konstigt ut.

Fil bilaga:
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2013 10:44 #34 av Anton H
Tjenare! är det någon i denna tråden som vet hur man importerar en DWG-fil från autoCAD till att bli en FCW-fil som man kan fortsätta att arbeta med i Easyel? har suttit och letat i säkert två timmar nu.

// Anton

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2013 11:27 #35 av Kenneth Olsson
Har du en elevlicens eller en industrilicens?

Elevlicens kan inte importera DWG-filer.

Med industrilicensen finns import antingen i Arkiv-menyn eller Import-menyn beroende på typ av ritning och version av EasyEL.

Fil bilaga:
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jan 2013 11:44 #36 av Anton H
Ja jag går ju i skolan så har nog elevlicensen då, tack för svar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 mar 2013 09:49 #37 av Ola Sjöberg
Saxat från PK data:

Kurser 28-29 maj
Vi kommer att köra två utbildningar på Täby Park Konferens & Hotell i maj:
• Installationsel och larm (tisdag 28 maj kl 09.00 - 17.00)
För de som ritar installationsel eller larm.
• Kretsschema steg 1 (onsdag 29 maj kl 09.00 - 17.00)
Steg 1 för kretsschema. Gemensam för EasyEL och FastEL.


Är det någon som är intresserad av kretsschema steg 2 (FastEl)?

Om vi kan få ihop några stycken så kanske det går att övertala PK data att köra den kursen också!
Vi Stockholmare är i behov av utbildning;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2014 07:21 #38 av Rikard Ågren
Sitter och försöker knåpa ihop ett lite större stigarschema och jag tycker att symbolerna för serviser och centraler blir för stora. Jag jobbar med Enlinjeschema. Tycker inte att Ändra > Skala funkar så bra i det här läget.

Finns det ingen liknande Skala-om funktion som i Installationsmenyerna Ändra > Skala om symboler? Där kan man ju välja skalfaktor, typ 0.5 skulle nog vara bra i mitt fall. Dessutom kan man ju där välja att skala runt anslutningspunkten

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2014 07:41 - 31 jan 2014 07:42 #39 av Kenneth Olsson
Ett alternativ är att använda större papper (och få en automatisk skalning när man skriver ut).

Ett problem om man skalar symboler är att anslutningspunkter och stegavstånd (snap) inte stämmer överens.

Har du skalat om (eller på annat sätt modifierat en symbol) kan du högerklicka på den och välja "Infoga symbolen på nytt".

Fil bilaga:
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jan 2014 08:59 #40 av Rikard Ågren
OK det är med andra ord bättre att välja Ny ritning > Mall > Pneumatik A1 i så fall?

Finns ingen mall för Krestschema A1 vad jag kan se. Men att välja Pneumatik förstör väl ingen funktion för ritning av stigare?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.099 sekunder

Senaste foruminlägg