fluxio.se Forum
Välkommen, Gäst
Användarnamn Lösenord: Kom ihåg mig

Bokning/förfrågansystem
(1 visning) (1) Gäst
  • Sida:
  • 1

ÄMNE: Bokning/förfrågansystem

Bokning/förfrågansystem 05 feb 2016 10:09 #1

• Emil Folino
  • ( Användare )
  • Färsking
Hej,

jag blev husägare i höstas och har nu börjat upptäcka hur många projekt som ett hus innebär. Då jag inte själv är elektriker eller hantverkare betyder det också att jag just nu försöker komma i kontakt med en elektriker och andra hantverkare för att stämma träff och få kostnadsförslag/offert. Jag jobbar för ett litet företag och förstår hur man kan vara upptagen under en hel dag med jobb för kunder och därför inte svarar, men som kund känns det som man hamnar mellan två stolar.

Jag jobbar som webbutvecklare och är nyfiken på vilka system som används inom olika branscher. Därför sökte jag runt på olika forum, tills jag hamnade här. Jag ser att det finns vissa system där det är möjligt med bokning och förfrågan, men jag har inte än varit inne på en elektriker/hantverkares hemsida som använder sig av sådant system.

Hur jobbar ni med bokningar? Mails? Telefon? App? Annat…
Vad skulle ni som elektriker ha i ett bokningssystem?
Vad är viktigt? Hur blir det smidigt för er med återkoppling till kunden?

Re: Bokning/förfrågansystem 05 jan 2017 11:36 #2

Det är alltid en svår fråga. Man måste nästan alltid ha personlig kontakt.
Att boka en installation vid given tidpunkt på en hemsida är nog svårt.

Ofta tror kunden det tar 2 timmar, när det snarare tar 6 timmar för en installatör.

I Totaltid har jag tänkt mig något sådant här framöver.
Får får en bit kod som man klipper in på sin egen sida.
Sedan går formuläret till ett enklare CRM översikt i systemet.

Crm1.png
Senast redigerad: 06 jan 2017 12:51 av Magnus Johansson.

Re: Bokning/förfrågansystem 05 jan 2017 12:34 #3

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Jag har gjort ett formulär på vår hemsida för att beställa eljobb.

Detta just pga att jag ofta är utanför kontoret och har problem att svara i telefon. När jag väl svarar i telefon och skriver upp jobbeställningar lite här och var är det stor risk att man tappar bort lappen, missar någon uppgift för ROT-avdrag eller liknande.

Därför gjorde jag detta formulär samt ger även rabatt för dom som beställer via den. Just för att slippa jaga ROT-uppgifter i efterhand.

www.bjorksel.se/elektriker
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Re: Bokning/förfrågansystem 06 jan 2017 11:56 #4

• Alexander N
  • ( Användare )
  • Junior
Vet inte riktigt hur denna tråden dök upp igen då det är nästan ett år sedan frågan ställdes
Men den gjorde mig lite nyfiken. För oss är det telefon eller mail som gäller för beställning av jobb. Har även ett kontaktformulär på hemsidan likt Ronnie men det följs alltid upp av ett samtal eller mail för bokning.

Ronnie hur fungerar och används formuläret för att beställa jobb direkt för dig?

Re: Bokning/förfrågansystem 06 jan 2017 13:41 #5

• Ronnie Lidström
  • ( Moderator )
  • Administratör
  • Elinstallatör, ABL
Formuläret skickar uppgifterna i ett mail till mig och sorteras sen i mitt mailprogram till en mapp "Beställningar - Jobb". Sen svarar jag på mailet och bekräftar att jag fått beställningen och bestämmer tillsammans med kund en tid som passar.. Eller om det krävs följdfrågor osv.

Det är ju mest små jobb som beställs på detta sätt.
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
  • Sida:
  • 1
Tid för att skapa sida: 0.49 sekunder
Senaste foruminlägg

Mer ämnen »

Vill du få senaste nytt från Fluxio.se till din E-post?

Klicka här!

Vill du vara säker på att inte missa något viktigt och intressant som händer på Fluxio.se? Prenumerera på vårt nyhetsbrev!
(Utskick görs ungefär en gång per månad och kan när som helst sägas upp)
Dina mottagna Tack!
Finns inga ämnen att visa