Program för att hantera ritningar (pdf) digitalt

24 jan 2014 09:25 #1 av Ronnie Lidström
Ni som håller på mycket med ritningar. Vad använder ni för program? Vanlig PDF-läsare eller något annat?

Kan tänka mig att det finns bättre anpassade program där man enkelt kan ställa in skala och mäta längden på en ledning t.ex.

Nu pratar jag om hantering (för kalkylering eller titta på ritningar inför och under projekt) av färdiga ritningar i PDF-format. Inte att göra egna, eller förändra ritningar i DWG-format.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2014 09:35 - 24 jan 2014 09:39 #2 av Olle Andersson
Jag kör med Bluebeam Revu
Ska understryka att det inte är jag som valt att köra med det men jag tycker det är bra. Det uppfyller alla krav på vad jag har på ett PDF program.
Den har också hundratals funktioner som jag inte förstår mig på men de som är lite vassare än vad jag är på det programmet är helt förälskade i det.
Ingen aning om vad det ligger i pris för en licens eller om det finns en begränsad licensfri version men hört att den är billigare än Adobe Acrobat om det säger dig något.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

24 jan 2014 14:46 #3 av Rikard Ågren
Du kan ju importera PDFer i EasyEL och mäta där

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 jan 2014 18:39 - 28 jan 2014 18:40 #4 av Kenneth Olsson
Jag kan passa på att fylla på med lite information om PDF-filer.

PDF-filer kan antingen vara i raster-format (bild) eller vektor-format (CAD-fil).

Är det raster så är det raster. Ja det finns några program försöker omvandla raster till vektor, ofta DWG, men med blandat resultat.
Det är dock lätt att göra en bild av vektor. Zooma in (400%) i PDF-filen så är det lätt att avgöra om det raster eller vektor.

När det gäller EasyEL/FastEL (som vi säljer) finns två möjligheter att importera PDF:

- Bakgrundsbild. (Import -> Infoga skannad bild) Här spelar det ingen roll om PDF-filen är raster eller vektor, det blir raster i alla fall.

- Ritningsfil (FCW) Omvandlas med Adobe Acrobat (inte Adobe Reader) och en ”plugin” från PK Data.

Mer info: http://www.pkdata.se/rita/importera-stomme.php

Fil bilaga:
Kenneth Olsson
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
www.pkdata.se Gör dina el-ritningar själv!
Följande användare sa tack: Richard

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder

Senaste foruminlägg